Fick en "snilleblixt" om en kampanj idé för någon vecka sen och skrev ner, tänkte upp den här för lite feedback... Säg vad ni tycker och lämna gärna tankar och ideér om kampanjen. Tänk på att det här inte är den klara versionen och kan därför vara ganska otydlig, så det är bara att fråga om ni inte fattar vissa delar.
The Segmentum Pacificus incident
Kampanjen använder sig av planetary empires landskapen. Slagen utspelar sig på en planet och planetens måne, planeten består av 35 och månen av 15, för att vinna kampanjen måste man få 50 poäng, man får poäng genom att ta över landskap, ett landskap är värt 1 poäng, men vissa är värda mer. Ett lanskap med en ”space port” är värt 3 poäng och ett lanskap med kommandör HQ är värt 5 poäng. Varje spelare har en armé på 1000 poäng att spela med, den måste byggas upp med force organisation charten. En armé kan dela upp sig i 2 arméer, denna del kan bestå av vilka enheter av armén man vill, så den kan t.e.x. bestå av endast en indepentent character om man så vill. Flera spelare kan slå ihop sina arméer om dem ska t.e.x. anfalla en viktig punkt eller försvara en punkt. Varje armé representeras på kartan med en rund bas med en symbol passande armén och ett nummer för vilken del av ens fulla armé det är (om den inte är uppdelad så använd basen med nummer 1 på). Om 2 eller flera spelare har flera ihopsatta arméer så lägger man baserna på eller brevid varandra på det landskapet dem är på.
För att röra sina arméer, proviantera och använda vissa special saker använder man sig av action points. För varje action point kan man fylla på förluster i sin armé av värde 100p, denna proviantering kan användas för att fylla på nya enheter av annat slag, så länge de inte överstiger 1000p gränsen. Man kan också byta ut enheter till någon annan enhet, men för varje 100p man byter ut kostar det en action point. För en action point kan man reparera alla skador på alla fordon i armén (t.e.x. weapon destroyed eller immobilised). För varje action point kan man flytta sin armébas ett landskap, men för att flytta sig från en space port till en annan ”planet” tar det två action points. Om en motståndare attackerar en kan man flytta ens egen armé till eller från det anfallda lanskapet med resterande action points från ens förra runda om man har några kvar. Man har totalt 10 action points per egen runda.
Fält HQ går att sätta upp på ett landskap med minst en armé ägd av spelaren som vill sätta upp det. För att sätta upp det säger man att man ska göra det på sin egen runda. Att sätta upp ett HQ kostar 5 action points.
Från ett fält-HQ kan man skicka fire sweep bombarderingar, det går till såhär... man deklarerar en fire sweep på ett fiende landskap högst 5 landskap bort på samma planet, sedan slår man en tärning för varje enhet (förutom independent charakters). På en 6a blir enheten träffad och varje modell måste slå en armour save (bry dig inte om wound allocation, om serganten dör utser dom en ny, om flamer-snubben dör tar någon upp den osv...) Om man träffar ett fordon med fire sweep så får dem en 5 pluss save som blir modifierat med varje tal över tio på deras sido pansar. Om fordonet misslyckas med sin save så räknas ett av deras vapen som weapon destroyed (spelaren som använde fire sweep bestämmer vilket). Fire sweep går att använda rundan efter man satt upp fält HQ och efter det varannan runda, fire sweep kostar 4 action points. Man kan även göra Räder från fält HQn. Fält HQ generar en extra action point att förstärka EN armé som står på samma landskap som fält HQt. När en motståndare anfaller ett fält HQ används planetstrike reglerna.
Kommandör HQ har samma funktion som ett fält HQ, fast man kan använda fire sweep varje runda och det ger två poäng för att förstärka med.
WMD aka Weapos of Mass Destruction har samma effect som en fire sweep men träffar på två plus och tillåter ingen save (förutom invulnerable). En WMD är en one use only och kommer att finnas på ett lanskap. För att avfyra ett WMD kostar det 10 action points (för att förhindra att man avfyrar det så fort man kommer dit och för att ge motståndar laget en chans att förhindra att dem skjuter iväg den) WMD orsakar instant death.
Veteranskap ökar en enhets leadership med ett (maximum 10). Enheter får veteranskap efter de har överlevt 5 slag utan att dö eller fly. Att anfalla och lyckas med en räd räknas som fem slag vunna direkt. Man kan endast få en veteranskap poäng per enhet.
Tur Ordning
Proviantera och reparera
Räder
Fire sweep och WMD
Anfall
Resterande förflyttningar
RULES OF ENGAGEMENT
För att anfalla ett landskap deklarerar man att man ska göra det och använder sedan action points för att röra sig dit.
Det enda sättet att anfalla andra planeter är att använda space ports, när man anfaller andra planeter kan man endast anfalla landskap på kanterna. Man kan anfalla vilket landskap som helst på en ny planet om alla i den anfallande armén har deep strike special regeln, men får då inte bonusen man brukar på i planet strike för att ha deep strike.
När man anfaller från planet till planet använder man (alltid) planet strike boken.
När man ska slåss i en stad använder man cities of death boken (Random uppdrag, en strategem per armé)
När man slåss på ett ospecifierat landskap spelar man med regel bokens uppdrag (Anfallaren kan välja att göra ett anfall vid gryningen om man betalar ett extra action point, om detta sker spelas slaget med dawn of war reglerna och spelaren som gör anfallet börjar automatiskt (det finns inget initiativ-knyckande heller) Uppdraget kill points finns inte att spela (Att döda motståndar enheter är nog bra som det är). Uppdragen är, 1-3 d3+2 objektiv, 4-6 hemma objektiv.
Med tanke på hur värdefulla ens trupper är på grund av action points så finns det möjlighet att fly med sina soldater, för att göra detta deklarerar du att en enhet ska fly i början av din runda, och dem börjar fly enligt vanliga regler. En enhet i närstrid som vill fly flyr som vanligt från en närstrid, både sidorna slår initiativ osv... Fordon kan fly genom att deklarera att dem ska fly och sedan åka till bordskanten. Enheter som inte flyr självmant kommer också att hamna tillbaka i ens armé efter striden, så håll koll (Skriv upp alltså) hur många det är kvar, om en sergant eller special vapen dog så ni kan använda action points för att förstärka enheten sen.
Räder kan utföras från fält HQn genom att deklarera en räd mot en armé som står högst 3 landskap bort. En räd går ut på att sabotera ett fordon i fiendens armé, så för att göra en räd deklarerar den anfallande spelaren vilket fordon som han vill sabotera. Denne kan använda högst 100p av sin armé till en räd, de 100p måste vara EN enhet men kan vara en combat squad eller om den billigaste enheten man har är för dyr kan man använda hälften av enheten. Försvararen placerar det utvalda fordonet i mitten av ett 48”x48” bord, och placerar sedan ut sentries med hjälp av tredje editionens regelbok. Försvararen sätter ut så många sentries som ens armé får enligt listan nedanför 12” från kanterna. Efter dessa är utsatta placerar anfallaren sin enhet längs någon av kanterna. Anfallaren har första rundan, under försvararens runda slår han/hon om vem som styr varje sentry. På 4+ styr försvararen sentryn, och på 1-3 anfallaren. För att förstöra fordonet måste ”sabotörerna” stå i närstrid i sin egen och i försvararens runda. Om anfallaren blir upptäckt dör hans trupper automatiskt.
Warhammer 40k kampanj idé
Re: Warhammer 40k kampanj idé
fasen vad du måste skriva om det där, jag fick ont i huvet av att läsa det....
men...
det jag kan säga är den gamla klassiska : gör det inte för stort och komplicerat, då kommer ingen vilja spela det efter typ 2:a rundan. gör det simplare, och spelbart över t.ex. en helg, och för kanske en 6 spelare, då kommer det bli mycket roligare än om man lägger ner en massa tid på nåt som spelas en halv runda sen är det ingen som peppar längre.
men...
det jag kan säga är den gamla klassiska : gör det inte för stort och komplicerat, då kommer ingen vilja spela det efter typ 2:a rundan. gör det simplare, och spelbart över t.ex. en helg, och för kanske en 6 spelare, då kommer det bli mycket roligare än om man lägger ner en massa tid på nåt som spelas en halv runda sen är det ingen som peppar längre.
Winning is a theme!
twitter: xdanskx
twitter: xdanskx
Ser riktigt roligt ut, men jag har lite synpunkter som skulle kunna förbättra/förenkla spelet aningen.
Jag tänker mig att kampanjen utspelar sig under en längre tids period och att det kommer vara smärre omöjligt att samla alla spelarna samtidigt särskilt ofta. Därför tycker jag att du borde ta bort räd-momentet som ett spelmoment och bara ha kvar själva anfallet som ett spelmoment. Då skulle man kunna samla alla spelarna t.ex. 1 gång i månaden och göra alla kart-moment i tur och ordning och sen får spelarna 1 månad på sig att spela sina anfall/försvar, skulle man behöva samla alla spelarna 2 gånger per runda tror jag att det skulle sega ut kampanjen ordentligt. Räd-momentet är bra, men jag tror det skulle funka bättre som ett enda tärningslag, eller kanske möjligtvis precis innan ett anfall (först spelar man räden, sen det riktiga slaget).
Jag tycker också att du borde utveckla bättre missions, regelbokens missions är verkligen inget att hurra över. Speciellt missionet med hemma baser är riktigt tråkigt, slutar nästan alltid lika. Jag tycker även att du borde utöka poängsumman på arméerna till 1500p, det blir bättre matcher på den nivån och gillar man mindre matcher så kunde man ju dela upp sin armé, men det är nog mest en smak sak.
Hur som helst, hoppas du får ihop en spelgrupp, jag vet att jag gärna skulle testa på ett
.
Jag tänker mig att kampanjen utspelar sig under en längre tids period och att det kommer vara smärre omöjligt att samla alla spelarna samtidigt särskilt ofta. Därför tycker jag att du borde ta bort räd-momentet som ett spelmoment och bara ha kvar själva anfallet som ett spelmoment. Då skulle man kunna samla alla spelarna t.ex. 1 gång i månaden och göra alla kart-moment i tur och ordning och sen får spelarna 1 månad på sig att spela sina anfall/försvar, skulle man behöva samla alla spelarna 2 gånger per runda tror jag att det skulle sega ut kampanjen ordentligt. Räd-momentet är bra, men jag tror det skulle funka bättre som ett enda tärningslag, eller kanske möjligtvis precis innan ett anfall (först spelar man räden, sen det riktiga slaget).
Jag tycker också att du borde utveckla bättre missions, regelbokens missions är verkligen inget att hurra över. Speciellt missionet med hemma baser är riktigt tråkigt, slutar nästan alltid lika. Jag tycker även att du borde utöka poängsumman på arméerna till 1500p, det blir bättre matcher på den nivån och gillar man mindre matcher så kunde man ju dela upp sin armé, men det är nog mest en smak sak.
Hur som helst, hoppas du får ihop en spelgrupp, jag vet att jag gärna skulle testa på ett
Alexander Merinen
alternativ för att fixa det där med räd/anfall osv är ju att man har en webplats som rent grafiskt visa på vilka som anfaller vad.
ta ett ladder-system från vilken online-liga som helst borde kunna påvisa vilken sektion som anfaller vilken eller vilken spelare som anfaller vem osv. för att enkelt kunna överblicka och samla alla som ska slåss.
så får de göra det när de kan/vill och så skrivs resultat in.
om man nu vill gå den digitala vägen.
ta ett ladder-system från vilken online-liga som helst borde kunna påvisa vilken sektion som anfaller vilken eller vilken spelare som anfaller vem osv. för att enkelt kunna överblicka och samla alla som ska slåss.
så får de göra det när de kan/vill och så skrivs resultat in.
om man nu vill gå den digitala vägen.
- black templars @ time of ending -