Fluff: Space Marine rekrytering och IG fanaticism?
Fluff: Space Marine rekrytering och IG fanaticism?
Ja hao fundeejat... (Skjut mig)
Många Space Marine chapters har ju som bekant ingen chapter world, utan reser omkring i flottor, vissa för att de förlorat sin chapter planet och långsamt dör ut, andra för att de har bättre saker för sig än leka "riddare och slott" på nån jordkula i rymden. De som har förlorat sin chapter planet och sin geneseed de fattar man ju att de inte kan rekrytera fler medlemmar, men de som trallar runt i rymden av egen vilja och fortfarande har tillgång till sin geneseed men ingen egen planet att rekrytera ifrån, hur gör de? Går de omkring och säger "Tjena, du verkar vara en riktig hedersknyffel, lust att bli marine?", eller har de uttagningar, eller kanske anställnings intervjuer ("Vad känner du att du kan tillföra vårt chapter?")?
Jag har läst SM codexen och BA codex, men då de till största del avhandlar Ultramarines respektive Blood Angels som ju plockar gubbar ifrån sina egna planeter vet jag just inte hur andra chapters gör. Kanske finns det tom de chapters som rekryterar från andra planeter trots att de har en egen?
Min andra fundering är angående fanaticismen hos IG. Jag har liksom fattat att Commisarer är väldigt hängivna, men vad säger gemene man inom IG? Jag kan tänka mig att det varierar stort mellan varje enskild Guardsman eftersom de är, tja, mänskliga, kanske. Men elitstyrkor som Storm Troopers etc, hjärntvättas de till att vara fanatiska eller skiter man i vad de tycker så länge de gör sitt jobb och inte öppet gör sig skyldig till hädelse eller kätteri?
Många Space Marine chapters har ju som bekant ingen chapter world, utan reser omkring i flottor, vissa för att de förlorat sin chapter planet och långsamt dör ut, andra för att de har bättre saker för sig än leka "riddare och slott" på nån jordkula i rymden. De som har förlorat sin chapter planet och sin geneseed de fattar man ju att de inte kan rekrytera fler medlemmar, men de som trallar runt i rymden av egen vilja och fortfarande har tillgång till sin geneseed men ingen egen planet att rekrytera ifrån, hur gör de? Går de omkring och säger "Tjena, du verkar vara en riktig hedersknyffel, lust att bli marine?", eller har de uttagningar, eller kanske anställnings intervjuer ("Vad känner du att du kan tillföra vårt chapter?")?
Jag har läst SM codexen och BA codex, men då de till största del avhandlar Ultramarines respektive Blood Angels som ju plockar gubbar ifrån sina egna planeter vet jag just inte hur andra chapters gör. Kanske finns det tom de chapters som rekryterar från andra planeter trots att de har en egen?
Min andra fundering är angående fanaticismen hos IG. Jag har liksom fattat att Commisarer är väldigt hängivna, men vad säger gemene man inom IG? Jag kan tänka mig att det varierar stort mellan varje enskild Guardsman eftersom de är, tja, mänskliga, kanske. Men elitstyrkor som Storm Troopers etc, hjärntvättas de till att vara fanatiska eller skiter man i vad de tycker så länge de gör sitt jobb och inte öppet gör sig skyldig till hädelse eller kätteri?
-Maybe we should meet the Tyranids in close combat, sir?
-Where in the eye of terror did you come up with a stupid idea like that?
-I just pulled it out of my ass, sir!
-Well, you'd better put it back in there, because it sucked!
Re: Fluff: Space Marine rekrytering och IG fanaticism?
Eftersom allt är påhittat SF-stuff så vet jag inte om det finns några självklara svar.
Min teori är ju att de stora flottorna har ju en mängd män och kvinnor så barn föds det ju. Sen rekryteras det säkert en del på vissa planter de besöker.
Vanliga guardsmen är säkert inte såna fanatiker, dock måste man ju fundera lite kring demolitionsnubbarna..
Sen kan det ju möjligtvis vara så att dom gossebarnen som har lite taktiskförmåga och en "jag älskar imperiet och skulle dö för det och skjuta mina egna om det krävs mentalitet” blir utvalda till kommisareskolan.
Min teori är ju att de stora flottorna har ju en mängd män och kvinnor så barn föds det ju. Sen rekryteras det säkert en del på vissa planter de besöker.
Vanliga guardsmen är säkert inte såna fanatiker, dock måste man ju fundera lite kring demolitionsnubbarna..
Sen kan det ju möjligtvis vara så att dom gossebarnen som har lite taktiskförmåga och en "jag älskar imperiet och skulle dö för det och skjuta mina egna om det krävs mentalitet” blir utvalda till kommisareskolan.
Hur chapters rekryterar varierar men en vanlig variant för de utan hemvärld är att de har vissa planeter som de åker förbi med jämna mellanrum och rekryterar på. Då håller de antingen någon form av uttagning där kandidater får tävla mot varandra eller så går chaplainsen helt enkelt runt och väljer ut de mest lämpade.
Angående IG varierar det en hel del mellan olika regimenten. Men när det gäller Storm troopers så är ju de inte en del av regimentet utan tränas av Schola Progenium och assignas till regimenten efter behov. Och de har indoktrinerats under hela sin uppväxt och är därför rätt fanatiska i sin tro på Kejsaren.
Angående IG varierar det en hel del mellan olika regimenten. Men när det gäller Storm troopers så är ju de inte en del av regimentet utan tränas av Schola Progenium och assignas till regimenten efter behov. Och de har indoktrinerats under hela sin uppväxt och är därför rätt fanatiska i sin tro på Kejsaren.
Whoa! forumet borde ha en fluffdel
Som jag fattat det har alla chapters med genseed rekryterings-världar, oftast mer än en. Så även flott-baserade chapters vilka är ganska många har en drös med planeter de skyddar och således får rekrytera ifrån. Dessa tilldelas chaptret av high-council of terra. Vad gäller uttagning av nya space Marines varierar det från chapter till chapter men vad jag läst är det i flesta fall under ganska barbariska former. Detta varierar ju förmodligen dock beroende på vad för rekryteringsvärld man har.
Har för mig att ultramarines typ har uttagningar hos sina världars Planetary Defense Force medan Blood Ravens vart femte år ställer till med en "arena fo death" där planetens mäktigaste krigare träffas och slåss, de mäktigaste tas ut, överlever de operationerna som gör dem till Space Marines blir de sedan Scouts.
Vad gäller fanatismen hos IG är den nog rätt hög, en vanlig Guardsmen med sin mäktiga ld7 representerar faktiskt en välutbildad och hjärntvättad elit-soldat... Det råkar bara vara så att universum är så fruktansvärt hemskt att de verkar fega och dåliga i jämförelse med mänsklighetens fiender.
Sedan är det nog även här olika mellan olika regimenten beroende på vad för värld man kommer från. Dock så tror jag ingen tvivlar på kejsarens gudomlighet, utan snarare att alla bara är olika grader av religösa.
Som jag fattat det har alla chapters med genseed rekryterings-världar, oftast mer än en. Så även flott-baserade chapters vilka är ganska många har en drös med planeter de skyddar och således får rekrytera ifrån. Dessa tilldelas chaptret av high-council of terra. Vad gäller uttagning av nya space Marines varierar det från chapter till chapter men vad jag läst är det i flesta fall under ganska barbariska former. Detta varierar ju förmodligen dock beroende på vad för rekryteringsvärld man har.
Har för mig att ultramarines typ har uttagningar hos sina världars Planetary Defense Force medan Blood Ravens vart femte år ställer till med en "arena fo death" där planetens mäktigaste krigare träffas och slåss, de mäktigaste tas ut, överlever de operationerna som gör dem till Space Marines blir de sedan Scouts.
Vad gäller fanatismen hos IG är den nog rätt hög, en vanlig Guardsmen med sin mäktiga ld7 representerar faktiskt en välutbildad och hjärntvättad elit-soldat... Det råkar bara vara så att universum är så fruktansvärt hemskt att de verkar fega och dåliga i jämförelse med mänsklighetens fiender.
Sedan är det nog även här olika mellan olika regimenten beroende på vad för värld man kommer från. Dock så tror jag ingen tvivlar på kejsarens gudomlighet, utan snarare att alla bara är olika grader av religösa.
Alla chapters har gene-seed, eftersom det är det man använder för att göra nya Space Marines. Gene-seed växer till i varje Marines progenoid organs, där den kan "skördas" (efter ett i codexet odefinierat antal år, någon som minns från gammal fluff?), eller när Marinen dör. Om man skördar den kan man sedan få en ny att växa till.
Black Templar codexet har en hel del fluff om hur de som flottbaserat chapter rekryterar. Du kan ju alltid bläddra igenom det om du är intresserad, men kortfattat sätter de upp ett litet chapterhouse på de världar de har befriat som spanar efter potentiella marines, sedan kommer de och hämtar upp rekryter med jämna mellanrum, klämmer in lite geneseed i dem och lär upp dem medans de drar runt.
jag skulle nog säga att fanatismen hos de vanliga "IG-gruntarna" varierar från regemente till regemente. jämför till exempel tanith med volpone i GG-böckerna.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Jag förmodar att du snackar om den här delen av mitt meddelande:HeadWar skrev:Alla chapters har gene-seed, eftersom det är det man använder för att göra nya Space Marines. Gene-seed växer till i varje Marines progenoid organs, där den kan "skördas" (efter ett i codexet odefinierat antal år, någon som minns från gammal fluff?), eller när Marinen dör. Om man skördar den kan man sedan få en ny att växa till.
Det jag menade där är liksom att de som blivit av med sitt chapter's geneseed är dömda till att långsamt dö ut. Det är praxis att förvara sin geneseed på sin chapterplanet, så om de förlorat den och därigenom också sin geneseed, så kan de ju inte skapa fler marines? Eller har de nån back-up någonstans? I så fall är ju Blood Angels växande Death Company problem löst, bara att hoppa tillbaka till backup och börja omaraphon1 skrev:[..] De som har förlorat sin chapter planet och sin geneseed de fattar man ju att de inte kan rekrytera fler medlemmar
Angående IG fanaticism:
Jag kan förstå att det varierar från regimente till regimente (tänker på den urskojiga regeln för catachan "Oops, sorry sir!" där de skjuter sin commisar om spelaren rullar en etta i början av spelet
Jag skriver ett fluff om en Storm Trooper grupp som landsätts på en isplanet för att undersöka mystiska ruinformationer och en svag voxsändning. I fluffen har jag tillskrivit var och en i gruppen en viss mentalitet och sina egna tolkningar om kejsaren och religionen. Serganten är t.ex. väldigt praktisk, och ser religionens praktiska värde men inser också dess begränsningar, en av gruppmedlemmarna är totalt über-fanatisk och börjar nästan gråta av ångest när han av misstag råkar röra vid kvarlevorna av en pre-heresy space marine. Sen har vi en kille som är totalt oreligös och drar ett skämt om den döda marinen, vilket får fanatikern att balla ut (såklart).
Är detta sannolikt i en Storm Trooper grupp? Min tankegång är ju att de som utbildas till Storm Troopers är de som visat särskilda tallanger under grundutbildningen till Guardsmen eller i strid, och därför kanske låtsas vara fanatiska när de indoktrineras eftersom det förväntas av dem. Men totala mähän utan eget initiativ som bara gapar och sväljer när de blir matade med religösa doktriner borde väl inte vara självständiga nog att utgöra den effektiva stridsgrupp storm troopers är (fluffmässigt)?
Bara mina tankar. Jag har dock inte läst jätte mycket IG fluff, men det jag undrar mest över är om folk kommer att totalt rata och hata min IG fluff för att den är helt åt helvete konstig eller låter personligheterna i storyn troliga?
-Maybe we should meet the Tyranids in close combat, sir?
Var egentligen ett svar påaraphon1 skrev:Jag förmodar att du snackar om den här delen av mitt meddelande:
Det jag menade där är liksom att de som blivit av med sitt chapter's geneseed är dömda till att långsamt dö ut. Det är praxis att förvara sin geneseed på sin chapterplanet, så om de förlorat den och därigenom också sin geneseed, så kan de ju inte skapa fler marines? Eller har de nån back-up någonstans? I så fall är ju Blood Angels växande Death Company problem löst, bara att hoppa tillbaka till backup och börja omaraphon1 skrev:[..] De som har förlorat sin chapter planet och sin geneseed de fattar man ju att de inte kan rekrytera fler medlemmar
men du verkar inte heller veta riktigt hur det fungerar.Skulliz skrev:Som jag fattat det har alla chapters med genseed rekryterings-världar
För att skapa en ny Space Marine så plockar man en lämplig kandidat, som inte får vara för gammal, typ just påbörjat puberteten, och opererar in gene-seed i honom, en massa fräcka extraorgan som har massor med kul förmågor.
Det enda sättet att skapa ny gene-seed är genom att plocka ut progenoid organs från en "vuxen" Space Marine, och sedan låta dem växa till sig till en full uppsättning med extra-organ. Det går förvisso att lagra gene-seed, och om ett chapter blir av med sitt lager så är det såklart dåligt, men så länge det finns Marines kvar så finns det möjlighet att få fram ny gene-seed. (Det kan dock hända att ett chapters gene-seed muterar så att det inte längre kan skapa ny gene-seed, och då är det chaptret såklart dömt att dö ut.)
@araphon1
Nja, jag skulle nog säga att det skulle vara konstigt med en sådan dynamisk grupp. Storm troopers är ju faktiskt utbildade från barnsben till att bli det dem är.
Men som jag alltid brukar säga, låt aldrig fluffen begränsa dig. Skriv om! Hitta på! Modifiera! Gör din 40k-värld till det DU vill att den ska vara. Galaxen är enormt stor, så om du inte gör något brutalt otänkbart (och med en vettig förklaring så funkar nog även det med) så finns det säkert en plats för det i den "gemensamma" 40k-världen.
Nja, jag skulle nog säga att det skulle vara konstigt med en sådan dynamisk grupp. Storm troopers är ju faktiskt utbildade från barnsben till att bli det dem är.
Men som jag alltid brukar säga, låt aldrig fluffen begränsa dig. Skriv om! Hitta på! Modifiera! Gör din 40k-värld till det DU vill att den ska vara. Galaxen är enormt stor, så om du inte gör något brutalt otänkbart (och med en vettig förklaring så funkar nog även det med) så finns det säkert en plats för det i den "gemensamma" 40k-världen.
Alexander Merinen