Vilken faction?? svårt att bestämma mig

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Husak

Vilken faction?? svårt att bestämma mig

Inlägg av Husak »

Hej, jag har spelat 40k nu kontinuerligt i ca ett halvt år, med nids som min första armé. (har väl inte gått så jättebra :), nids e inte för nybörjare upptäckte jag)
Funderar nu på att byta / börja med en ny armé men .....vet inte vilken jag skall välja. Har tittat så mycket nu på olika factions att jag hittar fördelar och nackdelar på alla, men kan inte bestämma mig, det negativa verkar alltid uppväga det positiva på nåt sätt.
Skriver därför här och hoppas få lite inspiration från folk som har spelat längre än jag; vad funkar, vad e svårt, vad e bra osv.

Dock vill jag inte spela människor, alltså inte space marines, IG eller battle sisters. Jag vill gärna ha en relativt flexibel armé, gärna med både skytte och infanteri-enheter, men är öppen för alla förslag.

tack på förhand

Husak

Blom

Re: Vilken faction?? svårt att bestämma mig

Inlägg av Blom »

Ja om du väljer bort imperiet så begrensar du dig någelunda iallafall.

Dark eldar har ju både skytte och cc i både båt och infanteri form. Fast det jag märk med dem är att dem är väldigt sten-sax-påse. Det är mer match upen som bestämer om du vinner eller ej. Men sen kan man ju självklart vinna mot alla odds och förlora mot alla odds med också.

Men sen har ju jag nästan bara kört venom spam med mina DE med.. Går ju självklart att göra en mer all round armé med också.

Kan gå in lite på varje enhet/val lite mer ingångde om du vill. Så du kan kart lägga lite vad dem onda spets öronen är för några.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

the godfather

Inlägg av the godfather »

du ska fan satsa på dina mercs!!
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Du kan ju börja med de nya Necrons verkar vara ett varierat och roligt codex. Visst de är itne kungar i närstrid men skjuter ganska bra och har många trix

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag skulle nog kolla närmare på Eldar eller Dark Eldar. Båda kan bygga listor som är antingen shooty eller assault, eller en kombination därav.

Eftersom du verkar vara "anti-imperiet" finns också CSM, som kanske inte är det mest kompetetiva valet, men samtidigt väldigt fluffigt och varierat, och du kan bygga din armé mer eller mindre som du vill.

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Jag skulle rekommendera necrons som kan med lite trix vara bra i närstrid om det behövs. Bra skytte och en lätt armé att börja med. Tar inte lång tid att få en necron armé ihop satt och målad.

Annars skulle jag säga orks. Sjukt varierad bok och man kan inrikta sig på skytte med dom trots att de bara träffar på 5+. För orker skjuter otroligt mycket mer än vad man tror. Och har en bra punch i närstrid.

Husak

Inlägg av Husak »

Jo har funderat mest på dark eldar och necrons.

Dark eldar låter kul och varierande, men hur svåra e dom att börja med? Vill inte riktigt ha ytterligare en "Nids"-armé. Sen vet jag att alla factions e lite svåra innan man kan dom, så det e inte det det handlar om.
Necrons har jag läst i codexen, och tycker dom har bra skytte, men det e närstridsmöjligheten som stör mig, plus lågt initiativ.
Orks - har funderat på dom, dom e riktigt starka i närstrid och skjuter även bra, men där har vi redan en storspelare i klubben som kör dom, så kanske inte...

godfather - har inte lagt ner mercs, men lite svårt spela dom i 40k, så dom e på paus just nu;)

Blauholtz

Inlägg av Blauholtz »

the godfather skrev:du ska fan satsa på dina mercs!!
+1
Eddy 5år: "Jag vet vi kan ha en tävling, du kan vara dommare och jag kan vara den som vinner."
Rasmus 3år: "Rasmus inte dvärg Rasmus ond"

Malleus

Inlägg av Malleus »

Om jag fattat saken rätt så kommer det komma Mega force till DE till julen ... kanske kan vara något?

Sen är ju Tau på G till Q1 om rykterna stämmer

Jacke

Inlägg av Jacke »

Malleus skrev:Om jag fattat saken rätt så kommer det komma Mega force till DE till julen ... kanske kan vara något?

Sen är ju Tau på G till Q1 om rykterna stämmer
Tau? Vad hände med varannan codex SM? Jag trodde att Templars låg före Tau i ordningen.

Skriv svar