Turnerings scenen i 6th

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000

Så min fråga är, varför deltager inte du i turneringar i 6th?

Omröstningen slutade 22 nov 2012, 15:45

Gillar inte 6th
6
6%
Saknar komp
28
29%
Kan inte 6th än
9
9%
Inga intressanta turnerings upplägg
7
7%
Haft otur med datum
12
12%
Andra spel är roligare
5
5%
Det gör jag visst, mest hela tiden!
31
32%

Antal röster: 98

Användarvisningsbild
Papa D

Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Papa D »

En fundering jag haft ett tag är, varför är det svårare att fylla turneringar i 6th? En tydlig trend jag sett är att anmälningsantalet minskat och drop offs blivit vanligare.

Så jag tänkte göra en poll kring detta, lite då jag själv är orolig för SM, vars framgång och validitet helt hänger på deltagarna, men också för att förstå om det finns ett missnöje eller ointresse, eller om det mest är slumpen som stökat.

MvH

Daniel
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
LillePer

Turnerings scenen i 6th

Inlägg av LillePer »

Jag tror det har mycket med ny edition(okunskap om spelet) kombinerat med missnöje med nya reglerna. (Flyers är det säkert en del som har agg mot...)
Sen lockar mer "balanserade" och tävlingsutformade spel såsom warmachine. Men jag tror att med tiden då editionen blir äldre och fler 6th anpassade codexar släpps så kommer intresset öka.

egge

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av egge »

För min del är det jobbiga regler, obalans, för mycket tärningsslag som är spelavgörande, för mycket specialregler som inte tillför något. Oavsett vad en turneringsarrangör gör så känner jag tyvärr inte alls för spelet. Samtidigt så finns det mycket spel.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jonas

Inlägg av Jonas »

Jag saknar ett alternativ. Vilket kan vara en faktor i dessa tider. Ekonomi.

Jag har inte råd att åka runt på turneringar.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker främst att det är kombinationen av brutna flyers och avsaknaden av komp som gör spelet trist just nu. Dock kan jag inte säga att jag åker på färre turneringar i 6:th än i 4:th eller 5:th :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Gonka Koff

Re: Turneringsscenen i 6th

Inlägg av Gonka Koff »

Jag tror att många känner lite att de inte är redo för att spela turnering i 6th ännu, antingen för att de inte hunnit bli tillräckligt bra på reglerna eller för att man vill bygga om sin armé först.

Eller, ... är det verkligen så att det är färre som spelar turneringar nu än förut? Jag tycker att det är skitmånga turneringar just nu, -är det inte bara så att marknaden har blivit mättad? Det kanske är lika många som spelar på turneringar, men det är fler turneringar, vilket gör att dom inte blir fulla?

EDIT: Tänkte lite på SM, förra året var det 22 spelare med. I år är det väl 22 som har anmält sig hittills? Det är ju faktiskt inte en minskning.
Senast redigerad av 1 Gonka Koff, redigerad totalt 12 gånger.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Tirumbar

Inlägg av Tirumbar »

Gonka !

Uppenbarligen är det för få turneringar... det blir nu tre helger på raken UTAN någon turnering för mig.. fattar du hur skadligt detta är för 40k ångesten ? :)
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Gonka,

Det var färre kvalade förra året, så det är % färre anmälda.

Men visst det kanske inte är så farligt många färre. E mest jag som nojar, då vi har mycket möjligheter med SM arrangemanget som inte blir av med få deltagare.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Det är ju lite speciellt i år okcås då många av de kvalade kvalade under 5:th och nu är det 6:th.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Meister

Inlägg av Meister »

Nu har ju jag inte spelat aktivt på flera år men jag tror att frågan:
"Vad skulle få dig att åka på turneringar i 6:th?" är intressantare.

Skriv svar