Tau taktik

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
bjorn

Tau taktik

Inlägg av bjorn »

Sitter i början av uppbyggnadsfasen av en Tau armé och behöver lite taktiska råd, speciellt devilfish och pirhanor, förr kunde man flyga runt med sina devilfishes 12" hoppade ut bakom och sköt allt vad tygen håller. Men om jag har förstått 6:e rätt så kan man bara flyga 6" och hoppa ut, är tanken att man ska använda dom på samma sätt som förr (fast långsammare) eller har taktiken förändrats? de kan ju skjuta kanske trevligt speciellt med sms, man skulle kunna skippa att transpotera sina gubbar och ha de som en extra skytteplattform som kan ställa sig ivägen för offensiva motståndare.

Pirhnor är svårare, 70p för en snabb meltagun med bs3. För mig låter det onödigt dyrt men någon funktion måste den väl ha?

//Björn

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Tau taktik

Inlägg av Zurken »

Vet inte hur Tau fungerar taktiskt i 6th, men att försöka spela "som förrut" leder snabbt till nederlag oavsett vilket lag man spelar för. Bredsidor är fortfarande heta iof.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
LillePer

Tau taktik

Inlägg av LillePer »

Mycket firewarriors känns ju bättre än förut. Typ 4x12 och 2 kroot enheter. Sen suits, broadsides och lite pathinders på det. Ev stealthsuits som är lite fräckare också.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Med tanke på att Fire Warriors numera kan stå på marken, backa och fortfarande vara effektiva och skitfarliga så känns de som ett betydligt bättre alternativ än för ett halvår sedan...

Mötte en Tauarmé på Lagturneringen i Varberg, den bestod av två treor bredsidor med Shield Drones samt två omgångar missilCrisis som smäller lätta fordon. Och så lite FW som kom in sent samt två omgångar krötter. Den hanterade nog det mesta. :shock:
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

För 75p får man ju faktiskt BS4, så det är bättre iaf.

Överlag klarar sig FW mycket bättre till fots nu för tiden. Jag skulle nog häldre lägga poäng på mer trupper än på fiskarna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Och Blacksun filter är typ spelets mest prisvärda och ovärderliga uppgradering för pangpangkostymerna.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Och behövs väl dessutom bara på en gubbe per enhet?

Användarvisningsbild
LillePer

Tau taktik

Inlägg av LillePer »

Precis. Finns en gubbe med svartfilter så "ser" hela enheten bra på natten.

Ogglas

Inlägg av Ogglas »

Jag har inte fått phiranhas att funka så bra.. Kör 75 poängs varianten.

Mina "workhorses" har varit 2 hammerhead gunships med Railguns, blacksun filters och multitrackers.
170 poäng men dom har fan alltid varit bra.
Kör en ganska dyr HQ med bodyguards med missil/plasma som har Targetting array. Dom har funkat bra oxå.

Kör mina tau ganska aggressivt och trycker fram tidigt för att sedan falla tillbaka. Outflankar oxå ofta en stor kroot enhet tillsammans med stealthsuits.

Malleus

Inlägg av Malleus »

Ogglas skrev:Jag har inte fått phiranhas att funka så bra.. Kör 75 poängs varianten.

Mina "workhorses" har varit 2 hammerhead gunships med Railguns, blacksun filters och multitrackers.
170 poäng men dom har fan alltid varit bra.
Kör en ganska dyr HQ med bodyguards med missil/plasma som har Targetting array. Dom har funkat bra oxå.

Kör mina tau ganska aggressivt och trycker fram tidigt för att sedan falla tillbaka. Outflankar oxå ofta en stor kroot enhet tillsammans med stealthsuits.
Vore inte 15p för Disruption pods och Sensorspines vara ganska värt det oxå?
bröla in i vilket skydd som helst och få 2+ eller 3+ save från allt som är över 12" bort?
man behöver väl bara gömma 25% nu för att få skydd va? 25% bakom ett hur + shrouding känns lagom jobbigt. eller jink + shrouding + flatout om det börjar bli trångt

Skriv svar