Stora genusdiskussionstråden
Re: Stora genusdiskussionstråden
Låt mig då "provocera" ytterligare:
Eftersom kvinnor objektifierar män, varför skulle inte motsatsen vara tillåten?
Jag är ledsen om jag spräcker någons bubbla, men till er som tror att kvinnor inte är minst lika ytliga som män så vill jag säga att ni nog behöver vakna upp.
Det finns givetvis undantag, precis som med alla regler, men ju tidigare folk inser att den första bedömningen en människa gör av en annan person är hur personen ser ut, desto tidigare kan vi lägga ner genusvetenskapen.
Jag är ledsen om jag spräcker någons bubbla, men till er som tror att kvinnor inte är minst lika ytliga som män så vill jag säga att ni nog behöver vakna upp.
Det finns givetvis undantag, precis som med alla regler, men ju tidigare folk inser att den första bedömningen en människa gör av en annan person är hur personen ser ut, desto tidigare kan vi lägga ner genusvetenskapen.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Jag tycker att eldar modellerna är väldigt dåligt exempel på att gw gör kvinnliga modeller. Bortsett från Howling banshees och två kvinnokroppar i den vanliga lådan så finns ju inga fler. Och enligt fluffet så kan eldar kvinnor bli alla aspekterna och trollisar. Varför inte en kvinnlig warlock?
Tycker inte heller att gw försöker porträttera kvinnor som snygga, SoB, Woodelves, och Eldar tycker jag de kvinnliga modellerna följer ett arme tema bra.
Det är dock ett mycket större problem om man kollar på andra modelltillverkare än GW. Har letat genom halva internet efter kvinnliga figurer till mina IG och det man hittar är att 4 utav 5 kvinnliga modeller knappt går att använda utan skam i kroppen.
Tycker GWs få kvinnliga modeller är ganska bra. Saknar mest kvinnliga IG.
Tycker inte heller att gw försöker porträttera kvinnor som snygga, SoB, Woodelves, och Eldar tycker jag de kvinnliga modellerna följer ett arme tema bra.
Det är dock ett mycket större problem om man kollar på andra modelltillverkare än GW. Har letat genom halva internet efter kvinnliga figurer till mina IG och det man hittar är att 4 utav 5 kvinnliga modeller knappt går att använda utan skam i kroppen.
Tycker GWs få kvinnliga modeller är ganska bra. Saknar mest kvinnliga IG.
Vad gör kvinnorna i 40k-världen? Väldigt få verkar ju kriga.
Jag vet inte vilket orkfluff som gäller nu men förr så spred dom ju svampsporer och kläcktes i marken i märkliga kokonger. Är alla orker "män" i 40k?
Jag vet inte vilket orkfluff som gäller nu men förr så spred dom ju svampsporer och kläcktes i marken i märkliga kokonger. Är alla orker "män" i 40k?
-
Valrosskorv
Alla orker är androgyna, så rent tekniskt sett är de varken män eller kvinnor.mindtrix skrev:Vad gör kvinnorna i 40k-världen? Väldigt få verkar ju kriga.
Jag vill börja med att säga att jag blir sjukt besviken när alla som argumenterar mot att kvinnor skulle vara sexualliserade i WH är, precis som alltid i dessa diskussioner, väldigt hårda och agressiva i sina argumantationer. Som att ni blir stötta av diskussionen i sig?
Den objektifierade mannen (vilket är lika lite ok som kvinnan) blir framställd som en stark, dum, våldsam, kraftfull invidid. Han blir den där superhjälten från Hollywood som irl aldrig skulle kunna fungera i samhället pga agressionsproblem.
Objektifiering är fel, så långt tycker jag det är väldigt enkelt. Tittar man sen på vad kvinnor kontra mäns objektiering innebär i det verkliga livet så hamnar männen i en maktposition då normen hyllar styrka, och kvinnan blir mannens objekt för åtrå, där hennes roll och sätt att kontrollera sitt liv är genom att på olika sätt vara omtyckt av en man.
Nåt som skrevs i en annan tråd:
När man skapar ett figurspel baserad på en helt fiktiv värld, kan man inte då välja att inte återskapa samma dåliga normer som vi har i vårt samhälle? Jag snabbkollade igenom fantasys Lords och Heroes och hittade 21 kvinnliga hjältar. Det finns lätt över 100 Heroes sammanlagt. Empire har inga kvinnor. Detta är bara en rak spegling av hur det ser ut i vårt samhälle.. Tittar man nogrannt på dessa har nästan alla tunna klänningar och stora bröst. Nästan alla klänningar har slitsade och låren blottade.
Varför skulle en kvinna ge sig ut i strid med en metallbikini, medan en man av samma rang och status ha full rustning? Kvinnor orkar bära rustning. Superkrigarkvinnor i warhammervärlden orkar bära rustning.
Här är två Dark elf Dreadlords. Hade kvinnan haft rustning hade den haft tydliga utmejslade bröst och metal som skurit in mellan skinkorna för att tydligt visa upp hennes tighta rumpa. Givetvis har hon inte rustning här.. who needs it, right? Detta är ett typexempel på en sexualliserad kvinna:

Det självklara svaret på det här är så enkelt som att när en kvinna blir objektifierad så blir hon framställd som en klassiskt vacker, lugn, smart, sexig individ. Hon blir timid, fysiskt svag etc.L3go skrev:Låt mig då "provocera" ytterligare:
Den objektifierade mannen (vilket är lika lite ok som kvinnan) blir framställd som en stark, dum, våldsam, kraftfull invidid. Han blir den där superhjälten från Hollywood som irl aldrig skulle kunna fungera i samhället pga agressionsproblem.
Objektifiering är fel, så långt tycker jag det är väldigt enkelt. Tittar man sen på vad kvinnor kontra mäns objektiering innebär i det verkliga livet så hamnar männen i en maktposition då normen hyllar styrka, och kvinnan blir mannens objekt för åtrå, där hennes roll och sätt att kontrollera sitt liv är genom att på olika sätt vara omtyckt av en man.
Nåt som skrevs i en annan tråd:
Här har du tänkt lite fel. Oftast, inte alltid, i fantasy/sci fi, film, serier, tidningar, the list goes ever on -tar man vad som är normalt och gör det extremt, vilket till slut skapar normen. Normen har ingenting med det normala att göra, utan är en slags social standard vilken folk ofta känner sig manade att följa.MITTZ skrev: alla typ av fantasy tar man normen o gör den extrem...krigarna är starkare, monstren slemmigare, vapnen större....o både män o kvinnor sexigare.
När man skapar ett figurspel baserad på en helt fiktiv värld, kan man inte då välja att inte återskapa samma dåliga normer som vi har i vårt samhälle? Jag snabbkollade igenom fantasys Lords och Heroes och hittade 21 kvinnliga hjältar. Det finns lätt över 100 Heroes sammanlagt. Empire har inga kvinnor. Detta är bara en rak spegling av hur det ser ut i vårt samhälle.. Tittar man nogrannt på dessa har nästan alla tunna klänningar och stora bröst. Nästan alla klänningar har slitsade och låren blottade.
Varför skulle en kvinna ge sig ut i strid med en metallbikini, medan en man av samma rang och status ha full rustning? Kvinnor orkar bära rustning. Superkrigarkvinnor i warhammervärlden orkar bära rustning.
Här är två Dark elf Dreadlords. Hade kvinnan haft rustning hade den haft tydliga utmejslade bröst och metal som skurit in mellan skinkorna för att tydligt visa upp hennes tighta rumpa. Givetvis har hon inte rustning här.. who needs it, right? Detta är ett typexempel på en sexualliserad kvinna:

Senast redigerad av 1 Soil, redigerad totalt 7 gånger.
Du missar helt poängen. Det handlat inte om att män och kvinnor ser varandra som sexuella varelser, det handlar om att i sci-fi och fantasy världen framställs kvinnor OFTA som snygg/sexig i första hand och något annat i andra hand eventuellt. Om du har eller kommer att få en egen dotter; sitt och förklara för henne att de enda kvinnliga hjältar hon kan välja att måla ser ut som om de var med i en porrfilm. Inte särskilt kul. Nu är som sagts GW inte värst men de är störst och borde gå i bräschen för att få fler unga tjejer att måla och spela figurspel.L3go skrev:Låt mig då "provocera" ytterligare:
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Men ligger problemet med få kvinnor på spelplanen hos fluffskrivarna eller hos modelldesignarna?
Jag faller tillbaka på frågan: Vad gör kvinnorna i 40k's universum?
Jag har inte läst tillräckligt mycket fluff för att veta, i de böcker jag läst har kvinnorna knappt varit med.
När jag tog min dotter som exempel tidigare och blev snudd på dumförklarad för att jag inte har bra svar till henne så var det en seriös fråga.
Hon är 12 år och vi har bra diskussioner.
Vad gör kvinnor i vår värld?
Där kan jag svara att i Sverige jobbar många kvinnor inom vård, skola, omsorg och serviceyrken, tex i en affär eller på ett sjukhus.
Skulle hon fråga var alla kvinnorna är i 40k har jag inget svar.
Om allt är krig överallt lär de inte jobba i klädbutiker eller på ålderdomshem.
Saknas kvinnorna redan i fluffet, eller bara som modeller?
Är Imperial Guards boot camps som i Starship Troopers eller Band of Brothers?
Jag faller tillbaka på frågan: Vad gör kvinnorna i 40k's universum?
Jag har inte läst tillräckligt mycket fluff för att veta, i de böcker jag läst har kvinnorna knappt varit med.
När jag tog min dotter som exempel tidigare och blev snudd på dumförklarad för att jag inte har bra svar till henne så var det en seriös fråga.
Hon är 12 år och vi har bra diskussioner.
Vad gör kvinnor i vår värld?
Där kan jag svara att i Sverige jobbar många kvinnor inom vård, skola, omsorg och serviceyrken, tex i en affär eller på ett sjukhus.
Skulle hon fråga var alla kvinnorna är i 40k har jag inget svar.
Om allt är krig överallt lär de inte jobba i klädbutiker eller på ålderdomshem.
Saknas kvinnorna redan i fluffet, eller bara som modeller?
Är Imperial Guards boot camps som i Starship Troopers eller Band of Brothers?
Jag kanske är otydlig så jag försöker igen.Ismeno skrev:Du missar helt poängen. Det handlat inte om att män och kvinnor ser varandra som sexuella varelser, det handlar om att i sci-fi och fantasy världen framställs kvinnor OFTA som snygg/sexig i första hand och något annat i andra hand eventuellt.L3go skrev:Låt mig då "provocera" ytterligare:
I min värld är sci-fi och fantasy just det. Dvs skilt från verkligheten. Därför anser jag även att det är... Svårt(?)... att ta normer och värderingar från VÅR värld och applicera dem på den fiktiva världen. I introduktionen till 40k står det ju till och med "forget the promise of advancement".
Den dag jag får ett barn som intresserar sig för fantasy/sci fi kommer jag nog "kontrollera" att han/hon förstår skillnad på fantasi och verklighet och att värderingar kan skilja sig mellan litteratur och verklighet.Ismeno skrev: Om du har eller kommer att få en egen dotter; sitt och förklara för henne att de enda kvinnliga hjältar hon kan välja att måla ser ut som om de var med i en porrfilm. Inte särskilt kul. Nu är som sagts GW inte värst men de är störst och borde gå i bräschen för att få fler unga tjejer att måla och spela figurspel.
Eller är det inte en förälders ansvar?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Barn förstår alldeles utmärkt. De förstår att figurspel är en hobby för nördiga killar med regler/ figurer gjorda av gubbsjuka män med en kvinnosyn som vi trodde dog ut med det nya milleniet och hittar en annan hobby. Men det är kanske så du vill ha det så du får ha dina fantasier ifred?L3go skrev:Jag kanske är otydlig så jag försöker igen.Ismeno skrev:Du missar helt poängen. Det handlat inte om att män och kvinnor ser varandra som sexuella varelser, det handlar om att i sci-fi och fantasy världen framställs kvinnor OFTA som snygg/sexig i första hand och något annat i andra hand eventuellt.L3go skrev:Låt mig då "provocera" ytterligare:
I min värld är sci-fi och fantasy just det. Dvs skilt från verkligheten. Därför anser jag även att det är... Svårt(?)... att ta normer och värderingar från VÅR värld och applicera dem på den fiktiva världen. I introduktionen till 40k står det ju till och med "forget the promise of advancement".Den dag jag får ett barn som intresserar sig för fantasy/sci fi kommer jag nog "kontrollera" att han/hon förstår skillnad på fantasi och verklighet och att värderingar kan skilja sig mellan litteratur och verklighet.Ismeno skrev: Om du har eller kommer att få en egen dotter; sitt och förklara för henne att de enda kvinnliga hjältar hon kan välja att måla ser ut som om de var med i en porrfilm. Inte särskilt kul. Nu är som sagts GW inte värst men de är störst och borde gå i bräschen för att få fler unga tjejer att måla och spela figurspel.
Eller är det inte en förälders ansvar?
Så om du ser en kvinnlig modell som du tycker är "sexualiserad" kan du inte se den som något annat, med några andra förmågor än sina rent fysiska attribut?Ismeno skrev: Barn förstår alldeles utmärkt. De förstår att figurspel är en hobby för nördiga killar med regler/ figurer gjorda av gubbsjuka män med en kvinnosyn som vi trodde dog ut med det nya milleniet och hittar en annan hobby. Men det är kanske så du vill ha det så du får ha dina fantasier ifred?
Ursäkta mig men vem är det nu som är gubbsjuk?
Det kanske finns andra skäl än "sexualiserade figurer" som gör att färre tjejer/kvinnor än pojkar/män dras till vår hobby?
Du är säkert en jättetrevlig prick, men i denna frågan går nog våra åsikter isär.
Division 5.