Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck
Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Tillbaka till ämnet tack. Hen-ordets vara och icke-vara kan tas i "off-topic" delen av forumet.
Alexander Merinen
Vore det inte bättre att swefaq:a det så det inte får användas?
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Lite saker som jag vill se i nästa FAQ:
Codex SM:
Att man får coversaves mot gravguns. Regler säger att man får cover mot armor penetrations, och gravguns rullar aldrig för penetration så. tja... oklart. Men bonkus om man inte får cover.
Skyshield:
Att denna ger 4+ cover och inte 3+. 3+ e bara cp, bilar mer cammonetting, holofields eller tau-smutsen som har 2+ cover bakom pisset? Nej tack.
Special rules:
Att ignore cover funkar mot armor value. Kom igen, det heter ignore cover...
Codex SM:
Att man får coversaves mot gravguns. Regler säger att man får cover mot armor penetrations, och gravguns rullar aldrig för penetration så. tja... oklart. Men bonkus om man inte får cover.
Skyshield:
Att denna ger 4+ cover och inte 3+. 3+ e bara cp, bilar mer cammonetting, holofields eller tau-smutsen som har 2+ cover bakom pisset? Nej tack.
Special rules:
Att ignore cover funkar mot armor value. Kom igen, det heter ignore cover...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Skyshielden är redan uppe för diskussion och jag tror att vi kommit fram till att den bara ger 4+ cover.
Vidarebefodrar de andra frågorna.
Vidarebefodrar de andra frågorna.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
om ignore cover ska påverka annat än wounds så vill jag göra ett slag för att deathleapers "killing strike" ska påverka penetration rolls också.
Ja' än't bittä'!
Det är nog ganska vanligt att folk bara antar att Ignore Cover räknar bort alla former av Cover utan att ens läsa själva regeln. Läser man den är det dock ganska tydligt att det bara gäller Wounds.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Bryr mig inte om ruling vill bara vet vad jag skall optimera med/motAncalagon skrev:Det är nog ganska vanligt att folk bara antar att Ignore Cover räknar bort alla former av Cover utan att ens läsa själva regeln. Läser man den är det dock ganska tydligt att det bara gäller Wounds.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Eftersom folk inte verkar tycka likadant i tråden om att mäta 2d eller 3d när man flyttar över, genom eller upp på terräng och nivåskillnader kan jag tycka att ett förtydligande i paragraf 1.7.2 kan vara på sin plats. Främst då kanske för jump-, jetpack units, skimmers etc.
Det bästa är väl egentligen att optimera mot reglerna? Det behövs ingen ruling här tycker jag. Men vi lyfter frågan i gruppen ändå tror jag.refabricated skrev:Bryr mig inte om ruling vill bara vet vad jag skall optimera med/motAncalagon skrev:Det är nog ganska vanligt att folk bara antar att Ignore Cover räknar bort alla former av Cover utan att ens läsa själva regeln. Läser man den är det dock ganska tydligt att det bara gäller Wounds.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det känns sjukt fel att man får ta cover save från en drakes flamer men inte från dess vector strikes... 
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015