Nej det måste man inte.Lillen skrev:Rular vi för RAI så måste vi lyfta upp saker mer re-roll to wound. För det är ju helt uppenbart att GW glömde lägga in re-roll to pens och to glans. Eller liknade saker som har med wound att göra.
(Ja, detta är inte helt seriöst. En del sarkasm i detta inlägg.)
Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Varför inte? Vad är skillnaden på wound och wound? Vad gör att man måste lägga till to glans or pen i ena regeln med wound och inte den andra?
(Jag håller med om RAI känns bäst, men samtidigt så känner jag att vi endast väljer RAI när det är brutet bra med RAW och tvärtom (IC och infiltrate blev t.ex rawat när det känns som RAI var något annat och nu gör vi tvärtom))
(Jag håller med om RAI känns bäst, men samtidigt så känner jag att vi endast väljer RAI när det är brutet bra med RAW och tvärtom (IC och infiltrate blev t.ex rawat när det känns som RAI var något annat och nu gör vi tvärtom))
fast det står bara att cover tas av fordon som för wounds, står inget om att glance/pen är samma som wounds
Så du menar att deathleapern inte ska behandlas på samma sätt? Formuleringen är likadan.DHettNeck skrev:Nej det måste man inte.Lillen skrev:Rular vi för RAI så måste vi lyfta upp saker mer re-roll to wound. För det är ju helt uppenbart att GW glömde lägga in re-roll to pens och to glans. Eller liknade saker som har med wound att göra.
(Ja, detta är inte helt seriöst. En del sarkasm i detta inlägg.)
Ja' än't bittä'!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
När man sitter och gör eldar/tau listor så blir man lite fundersam på hur det fungerar med att blanda jetpack och jetbikes.
Om man har en enhet jetpacks med en IC på jetbike, hur fungerar det?
Får dom springa (utan att flytta karaktären) och kan karaktären i så fall turbo boosta? Får dom göra sitt thrustmove?
Om det är tvärt om, en enhet med jetbikes och en IC med jetpack. Får dom då göra sitt thrust move?
Om man har en enhet jetpacks med en IC på jetbike, hur fungerar det?
Får dom springa (utan att flytta karaktären) och kan karaktären i så fall turbo boosta? Får dom göra sitt thrustmove?
Om det är tvärt om, en enhet med jetbikes och en IC med jetpack. Får dom då göra sitt thrust move?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
jag skulle säga att man får gör allt det du säger ovan. Så länge man inte bryter coherrency eller bryter mot någon modells egna movement rules.
Det man skall tänka på är dock att olika cover saves gör det möjligt att focus firea på karaktärer i vissa av fallen.
t.ex. jetpack ic med turbo boostade jet bikes.
Det man skall tänka på är dock att olika cover saves gör det möjligt att focus firea på karaktärer i vissa av fallen.
t.ex. jetpack ic med turbo boostade jet bikes.
jag tror inte det eftersom det inte längre är en "jetbike unit" eller en "jet pack unit" utan en form av mixed unit eller "unit of jetbikes and jet pack infantry" och sådana enheter inte nämns som tillgängliga för andra specialregler än vanliga infanterienheter. de delar som behandlar "models" eller "jetbikes" men samtidigt inte nämner "units" i dessa regler är givetvis att anse som giltiga, t.ex. terrängignorerardelen.
Ja' än't bittä'!
Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Om man får igga cover på fordon pga. Att wounds = armour penetration bör väl ändå preferred enemy rulas till att funka mot fordon också??
Det känns rätt konstigt när man re-rollar to hit mot fordon men inte armour pen för det är inte ett "wound".
Samma logik kan tillämpas där.
Det känns rätt konstigt när man re-rollar to hit mot fordon men inte armour pen för det är inte ett "wound".
Samma logik kan tillämpas där.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- Lottomannen
Fast movement är väldigt tydligt individuell i 6'th ed. Man kan stå still med heavy weapons när resten av enheten flyttar osv.Halvar skrev:jag tror inte det eftersom det inte längre är en "jetbike unit" eller en "jet pack unit" utan en form av mixed unit eller "unit of jetbikes and jet pack infantry" och sådana enheter inte nämns som tillgängliga för andra specialregler än vanliga infanterienheter. de delar som behandlar "models" eller "jetbikes" men samtidigt inte nämner "units" i dessa regler är givetvis att anse som giltiga, t.ex. terrängignorerardelen.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
om det då är så individuellt att vi ignorerar när det står unit, får jag då göra en assault med den delen av min enhet som inte sköt med Heavy/rapid fire vapen? vissa individer sköt pistoler eftersom jag ville bli låst i närstrid och movement är individuellt. och samtidigt så får man inte flytta artilleri om man inte har minst en crewman per pjäs oavsett om man faktiskt tänkte lämna en av dem på samma ställe och fortfarande behålla unit coherency.Lottomannen skrev:Fast movement är väldigt tydligt individuell i 6'th ed. Man kan stå still med heavy weapons när resten av enheten flyttar osv.Halvar skrev:jag tror inte det eftersom det inte längre är en "jetbike unit" eller en "jet pack unit" utan en form av mixed unit eller "unit of jetbikes and jet pack infantry" och sådana enheter inte nämns som tillgängliga för andra specialregler än vanliga infanterienheter. de delar som behandlar "models" eller "jetbikes" men samtidigt inte nämner "units" i dessa regler är givetvis att anse som giltiga, t.ex. terrängignorerardelen.
det står specifikt att man får säga att en eller flera modeller i enheten står still och det därför räknas som att de gör det (nej, jag tänker aldrig, om inte min motståndare i övrigt har varit lika trevlig som nagelsvamp åberopa att hans Heavy weapon inte får skjuta eftersom han inte sa att den modellen var still utan helt enkelt bara inte rörde den) och det är det som gör att man inte räknas som att ha rört sig trots att enheten har gjort det. det betyder inte att alla enheter får slå slag för jet pack moves men bara modeller som är jet pack infantry får röra sig detta move, oavsett om det finns sådana modeller i enheten eller ej. det slaget är specifikt för "units of jet pack infantry".
Ja' än't bittä'!