Vad bör tillåtas från IA?

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av HeadWar »

Asplund skrev:"FW är för dyrt". Jo, men då är dom ju en test-grund för framtida GW-enheter också. Framställningen och designen är dyr.
Faktum är ju att även en hel del saker som finns i codexarna bara går att få tag på via FW.

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av Mork »

Jag sällar mig till den skara som önskar att allt från IA tas bort. Men det är väl ingen nyhet :)

Enda reservationen för det är när arrangören bestämmer att denne tillåter IA.
Sen får ju folk givetvis spela med precis vad de vill på sin klubb eller hemma.
Mork, the articulate ork!

Anton
Inlägg: 508
Blev medlem: 11 aug 2009, 12:54
Ort: Göteborg

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av Anton »

Det finns redan en tråd om ja/nej till IA i allmänhet så den här kanske kunde få handla om specifika enheter som det var tänkt?

GLinus
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 nov 2008, 10:09
Ort: Gamlestaden

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av GLinus »

Jag skulle väl föreslå följande:

I de fall då det har utkommit en ny Codex som innehåller samma fordon som finns sedan tidigare i IA: Använd Codex-varianten.
Låt alla Marines köpa fordon från IA-uppdateringen, bortsett i de fall där egen Codex har specialregler.

Förbjud följande:

Generellt
Flyers
Modeller med Structure Points
Modeller med Mass Points
Modeller som är Unique
Modeller som är Gargantuan
Vapen med Apocalypse blasts eller templates (Blasts större blast än 5" och jätte-flamer templaten)
Alla regler och modeller från IA-Apocalypse 2008 (De är specifikt till Apocalypse)

Imperial Guard
Infernus Shells (alt ändra fall back till no cover)

Marines
Assaulta-direkt-ur-drop pods.

Tyranids
Meiotic Spores

Orks
Lifta-Droppa-vapen
Kustom-Mekka-Dread
Warkoptas
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av Joakim »

Jag förstår inte att det är så mycket problem med IA, de saker som uppenbart används på fel sätt, saker som är billigare i IA än sitt codex man man ju fundera på, men jag tycker det kan vara roligt om det finns med lite udda enheter ibland.

Om det är så att många tycker det är jobbigt att hålla koll på vad saker gör så är det väl bara att införa ett krav på en lätt förklaring av de enheter man spelar med på en turnering som motståndaren kan få läsa och behålla under matchen om det är så.

Tycker det vore väldigt trist om folk som köper snygga saker från FW inte kan få använda dem, jag tycker även att om nu folk anstränger sig och vill hitta något bra så må det vara så. Men de kommer förhoppningsvis att kompas rätt och då är det inget problem ändå. Jag kan förstå om det är så att det blir jobbigare för kompmallen, men jag vet säkert flera som kan tänka sig att stödja kompmallen genom att göra ett förslag eller två för alla IA saker, jag skulle kunna göra det om det är så.

Så låt valfriheten finnas för alla, tror det främjar hobbyn och spelet.

Edit: Håller med GLinus ovan också!

PsyCaz
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 mar 2011, 20:42

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av PsyCaz »

Varför är inte Tomb Stalkern, det enda till Necrons, med?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av HeadWar »

PsyCaz skrev:Varför är inte Tomb Stalkern, det enda till Necrons, med?
Var finns den? Jag gissar på att det är en Apocalypse-pryl?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av Katarsis »

Den finns i den relativt nya boken Imperial Armour Apocalypse Second Edition och hittills har ju inga saker från Apocalypse-böcker fått vara med. Dock är just denna boken lite under review just nu då den verkar innehålla en massa saker som antagligen inte kommer få regler någon annan stans inom en rimlig framtid. Dock har jag personligen inte läst den boken så jag väntar med att vidare uttala mig tills jag gjort det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av Snot »

PsyCaz skrev:Varför är inte Tomb Stalkern, det enda till Necrons, med?

*host* pylon *host*
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av Yautja »

Katarsis skrev:Den finns i den relativt nya boken Imperial Armour Apocalypse Second Edition och hittills har ju inga saker från Apocalypse-böcker fått vara med. Dock är just denna boken lite under review just nu då den verkar innehålla en massa saker som antagligen inte kommer få regler någon annan stans inom en rimlig framtid. Dock har jag personligen inte läst den boken så jag väntar med att vidare uttala mig tills jag gjort det.
Den nya Imperial Armour Apocalypse boken är vad jag förstått det inte en renodlar Apocalypsebok. Vissa enheter har en "regular game" stämpel på sig och är menat att kunna användas i vanliga 40k matcher.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Skriv svar