Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Pipkin

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Pipkin »

Assassins kommer med 25mm bas när man köper en blister, men med 32mm i Execution Force.
Är bägge okej?

Användarvisningsbild
Pappersbåt

Inlägg av Pappersbåt »

En fråga som jag tycker kanske borde ingå i Swefaq är det här med att man ska rulla to hit med Psychic Shriek. Man ser ju lite olika tolkningar så det kanske vore bra att få med det.

Sen funderar jag på den här frågan om man får ta feel no pain från ett wound orsakat av perils of the warp när man exempelvis lägger endurance på sig själv? Har inte följt diskussionerna men hittade inte frågan i dokumentet.

Sen vill jag bara dubbelkolla det här med att två psykers kan lägga samma spell när de är i samma enhet. Om jag har två tzeentch heralderm, som går i samma enhet, som ska lägga prescience på sig och sin enhet, om den ena misslyckas kan alltså den andra försöka manifesta prescience igen?
Kommer ihåg att tolkningen var en annan när 7th edition kom så ville bara stämma av.
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

1. Du måste slå to hit, witchfire = shooting

2. Nej, perils resolvas innan powern går igenom. Har du däremot FnP från en annan källa så ja, den får användas mot perils.

3. Ja, de kan lägga samma spell.
Senast redigerad av 1 Flogger, redigerad totalt 12 gånger.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Det finns inga tveksamheter om att man slår to hit med shriek, det är en witchfire och följer de reglerna.

Du får inte ta fnp när du perilar endurance, eftersom peril resolvas innan spellen är färdig, deny osv kommer efter. Du får däremot ta fnp om du redan har det såklart.
Angående det sista så får inte samma psyker enhet använda samma spell. 2 Ics som Joinat varandra/en annan enhet är inte samma enhet.

Användarvisningsbild
Pappersbåt

Inlägg av Pappersbåt »

Gällande psychic shriek i mitt inlägg var det inte någon egentlig fråga, jag spelar det på det sättet också. Men jag menar på att det enligt vad jag har uppfattat det kan tolkas på olika sätt enligt flera och med tanke på att det i Swefaq-dokumentet tas upp andra frågor som i min mening är mer solklara så kanske man bör föra in frågan om psychic shriek också. Det bör inte vara några större svårigheter enligt min mening men om ni har en anledning till att hoppa över den frågan så är jag nyfiken på att höra den :)

När det kommer till FnP och perils så håller jag med till fullo där med men det är inte så det verkar spelas överallt, därför bör det också läggas in i Swefaq anser jag.

Ett tillägg jag vill göra är att jag kopplar regeldiskussionerna till de som förs även utanför Sverige. Det gör jag såklart eftersom dokumentet är skrivet på engelska och jag tar därför för givet att Swefaqgruppen även riktar sig till spelare och communities utanför Sverige. Därför anser jag att man även bör beakta regeldiskussioner som förs i andra länder. Hade man bara riktat sig till det svenska spelklimatet så hade man inte behövt ha med den aspekten och således hade dokumentet kunnat skrivas enbart på svenska.

EDIT: När jag läste igenom mitt inlägg så ser jag att det blev väldigt formellt, tror jag färgas av att jag sitter på jobbet. Så jag bjuder på ett obscent ord med caps lock för att lätta lite på det: FIS!
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Vår anledning är nog egentligen att vi vill hålla dokumenten så kort som möjligt, annars orkar ingen läsa det eller hålla koll på vad som faktiskt står i det. Punkterna du nämner grundar sig enbart i (personlig åsikt) att folk är lata och inte läser regelboken ordentligt. Detta är inte regler som kan misstolkas eller kan hittas på flera ställen osv.

Med det sagt så är det ett utbrett "spelfel" så borde det kanske tas upp.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Det enda är ju den rörande huruvida psykernheterna fungerar, men spelet bryter helt ihop om man tolkar dom som samma enhet, så det enda rimliga är att dom i detta fallet inte räknas som samma enhet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Det enda är ju den rörande huruvida psykernheterna fungerar, men spelet bryter helt ihop om man tolkar dom som samma enhet, så det enda rimliga är att dom i detta fallet inte räknas som samma enhet.
Du menar "blir mer balanserat" ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Nej det menar jag inte. Du har ingen aning om hur många konstiga trix man kan göra om dom räknas som en enhet ;) Jag och andy gick igenom det och han typ ragequita på spelet ;)
Senast redigerad av 1 DHettNeck, redigerad totalt 12 gånger.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Pappersbåt

Inlägg av Pappersbåt »

LillePer skrev:Vår anledning är nog egentligen att vi vill hålla dokumenten så kort som möjligt, annars orkar ingen läsa det eller hålla koll på vad som faktiskt står i det. Punkterna du nämner grundar sig enbart i (personlig åsikt) att folk är lata och inte läser regelboken ordentligt. Detta är inte regler som kan misstolkas eller kan hittas på flera ställen osv.

Med det sagt så är det ett utbrett "spelfel" så borde det kanske tas upp.
Jag förstod nästan att det var så, man måste ju ta upp väsentliga frågor annars blir det som du säger. Jag håller dock inte med om att de två frågorna som jag tog upp är mer självklara än många andra frågor som redan faktiskt tas upp i dokumentet. Snarare tycker jag tvärtom att de två frågorna är kanske mer väsentliga än vissa andra som redan tas upp.

Det är i alla fall min åsikt, jag får tacka för svaren (och möjligheten att lyfta min fråga)! Jag vill också passa på att lägga en disclaimer att jag spelar så som vi har diskuterat så vi är ju av samma åsikt på den tolkningen:)
Carl Lagerblad

Skriv svar