Vad bör tillåtas från IA?

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Anton
Inlägg: 508
Blev medlem: 11 aug 2009, 12:54
Ort: Göteborg

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av Anton »

Ingen av IA: Apocalypse-böckerna är renodlad Apocalypse egentligen. Det är en blandning av vanliga fordon och Apocalypse-prylar i ettan och tvåan också.

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av The Gretchin »

Själv vill man ha med den nya Grot Mega Tank, den är med i nya Apocalypse boken men är absolut inte ett apocalypse fordon.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av n00bn »

Joakim skrev:Jag förstår inte att det är så mycket problem med IA, de saker som uppenbart används på fel sätt, saker som är billigare i IA än sitt codex man man ju fundera på, men jag tycker det kan vara roligt om det finns med lite udda enheter ibland.

Om det är så att många tycker det är jobbigt att hålla koll på vad saker gör så är det väl bara att införa ett krav på en lätt förklaring av de enheter man spelar med på en turnering som motståndaren kan få läsa och behålla under matchen om det är så.

Tycker det vore väldigt trist om folk som köper snygga saker från FW inte kan få använda dem, jag tycker även att om nu folk anstränger sig och vill hitta något bra så må det vara så. Men de kommer förhoppningsvis att kompas rätt och då är det inget problem ändå. Jag kan förstå om det är så att det blir jobbigare för kompmallen, men jag vet säkert flera som kan tänka sig att stödja kompmallen genom att göra ett förslag eller två för alla IA saker, jag skulle kunna göra det om det är så.

Så låt valfriheten finnas för alla, tror det främjar hobbyn och spelet.

Edit: Håller med GLinus ovan också!
Detta är riktigt bra sagt. Jag har innan tyckt att man ska banna allt IA för att det är obalanserat men har nu insett att det viktigaste är att folk har roligt med sina coola gubbar.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

PsyCaz
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 mar 2011, 20:42

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av PsyCaz »

Snot skrev:
PsyCaz skrev:Varför är inte Tomb Stalkern, det enda till Necrons, med?

*host* pylon *host*

Enda för Necrons som är klassad till att användas i vanlig 40K.

Edit*Håller även med vad Joakim skrivit.

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av Yautja »

speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av Excessus »

Såg jag dreadclaw i den listan??? :D
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

eldrak
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 maj 2011, 19:03
Ort: Karlstad

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av eldrak »

Noterar att de ändrat rätt kraftigt på poängen (och tagit bort specialammo +annat) när de uppdaterade Quad launcher och Heavy Mortar till DKoK 5th ed http://www.forgeworld.co.uk/Downloads/P ... /kreig.pdf [sic!]

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av Arioch »

Det som inte påverkar spelet för jä..la negativt Glinus hade en ok lista. Om du inte vet vad din opp ställer upp för modell fråga! Första gången jag såg en blight drone var typ så här: VAD är det? eNBLIGHT DRONE... Å VAD FAN GÖR DEN? Beskrivning... Jaha hur tar jag död på den, beskrivning. OK lets rock! Låt folk spendera sin pengar på häftiga saker! Jag har merstrul att hålla koll på tex allt mysko som eldars kangöra än på IA stuff. dessutom är det snygga modeller som förhöjer spel känslan (när man spränger dem, inte när man blir sprängd);) Go IA!
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Jag gillar också IA. Möter dem gärna och kul att testa när man klurar på listor. Givetvis med de begränsningar som swe faq har idag.

GLinus
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 nov 2008, 10:09
Ort: Gamlestaden

Re: Vad bör tillåtas från IA?

Inlägg av GLinus »

Ett argument mot IA som jag tycker att man kan sluta upp med att använda är att man inte har koll på vilka regler som gäller för de modellerna.
Personligen har jag inte ens koll på hälften av reglerna i de officiella codexarna, men trots det så fungerar det utmärkt att möta diverse motståndare på turneringar. Faktum är att jag tror att det är försvinnande få som har koll på alla codexarnas alla regler.

Ett krav som jag dock aabsolut nser att man ska ställa på den som vill spela med IA-modeller är att denne ska ha med sig en kopia av reglerna med sig., på samma sätt som man förväntas ha med sig sin codex.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Skriv svar