Fast inte när man går i difficult terrain av något idiotiskt skäl.Zurken skrev:Nej det står tydligt. Varje modell använder sin egen movement.
Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck
Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Det är här du gör fel nummer 1, en lascannon beräknas vara 54" ifrån fordonet, när det egentligen är 48", dvs när du mäter så ska din måttstock börja med en sjua istället för en etta.Ancalagon skrev:
En Lascannon får då en range på 42" istället för 48". Ett Shotgun får 6" range istället för 12" range. En Heavy bolter får 30" range istället för 36". Det enda du ska göra är dra av 6" från vapnets range.
Fel nummer 2, Du menar alltså att rapid fire (eller melta för den delen) inte är en modifikation på vapnets räckvidd, vilket är helt fel. Det ÄR en modifikation, en modifikation med "*0.5" för att vara exakt, och den SKALL appliceras före modifikation 2 tas i bruk det vill säga modifikationen "-6".
Hur hade du tänkt räkna ut rapid fire range på ett vapen vars räckvidd du inte visste om?
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Jag tror jag har spelat att man inte kan få melta range med vanliga 12" meltor för man räknas som man är 6" länge bort. Är man inom 3" så räknas man som 9" dvs ingen extra tärning. Men det är bara hur jag spelat...
ÅterigenFenris skrev:Det är här du gör fel nummer 1, en lascannon beräknas vara 54" ifrån fordonet, när det egentligen är 48", dvs när du mäter så ska din måttstock börja med en sjua istället för en etta.Ancalagon skrev:
En Lascannon får då en range på 42" istället för 48". Ett Shotgun får 6" range istället för 12" range. En Heavy bolter får 30" range istället för 36". Det enda du ska göra är dra av 6" från vapnets range.
Fel nummer 2, Du menar alltså att rapid fire (eller melta för den delen) inte är en modifikation på vapnets räckvidd, vilket är helt fel. Det ÄR en modifikation, en modifikation med "*0.5" för att vara exakt, och den SKALL appliceras före modifikation 2 tas i bruk det vill säga modifikationen "-6".
Hur hade du tänkt räkna ut rapid fire range på ett vapen vars räckvidd du inte visste om?
Så läser vi regeln för Night Shields, det där står klart och tydligt.
"This has the effect of reducing the range of the weapons of enemy units wishing to fire at the vehicle by 6". For instance a unit with bolters (range 24") would be treated as having a range of 18" when firing at a vehicle with a night shield"
Till och med i exemplet står det att jag ska dra av 6" från vapnets range. 24 tum blir 18 tum. Det står ingenstans att jag ska mäta fram till fordonet och sen lägga på 6 tum "för att fordonet egentligen är längre bort".
Ett vapen har bara en range, och ska jag dra av någonting från dess range så är den denna jag ska dra av den ifrån.
Mot just det fordonet har jag bolters med en range på 18" istället för 24, eftersom Night Shields DRAR AV 6".
Vad säger då Rapid Fire?
"A model armed with Rapid Fire weapons can fire two shots at a target up to half the weapons maximum range away" Vad är min Maximum range? 18 tum. Vad är hälften av 18? 9.
Med det känner jag mig klar med denna diskussion, och vet exakt hur jag kommer spela.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Hur fungera de nya DoC enheterna. Dom har regeln: Daemon. Vilken regel följer dom? Codex eller regelboken? Tolkningen hittills verkar vara att dom följer båda, dvs: Fear, Fearless, 5++, Eternal Warrior, Daemonic Assault och Daemonic Rivalry.
Detta bör tolkas innan varbergslistorna ska in, så släpp en SWFAQ nu
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Allt annat känns konstigt. Jag skulle säga att du har helt rätt i ditt antagande. De är ju fortfarande en del av Chaos Daemons Codex, även om just det här är en Update. Alla enheter har reglerna på Sidan 27 plus att Daemon USR ger de som inte har något save men ändå Daemon regeln 5+ save.DHettNeck skrev:Hur fungera de nya DoC enheterna. Dom har regeln: Daemon. Vilken regel följer dom? Codex eller regelboken? Tolkningen hittills verkar vara att dom följer båda, dvs: Fear, Fearless, 5++, Eternal Warrior, Daemonic Assault och Daemonic Rivalry.
Den enda jag vid snabb anblick inte får 5+ save är Chaos Spawn. Den har varken något save att göra om till Invulnerable Save tack vare "Invulnerable" regeln. De har inte heller Daemon regeln.
Jag kan ha fel dock.
- DHettNeck
Jo, jag känner att det borde vara så också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Hur spelas en drop pod med limmade dörrar?
limmade dörrar för LOS blocking, boltern kan inte skjuta ut?
Även om den har stängda dörrar går det att se igenom och boltern kan skjuta ut?
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf
Såsom det brukar spelas så gäller det att dörrarna är stängda och blockar LOS men att vapnet fortfarande kan skjuta. I skrivandets stund så verkar SVFAQn vara med på detta men det diskuteras. Ett svar kommer antagligen ikväll då vi planerar att släppa 6.0.Kerrai skrev:Hur spelas en drop pod med limmade dörrar?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- DHettNeck
Kan ni inte börja räkna ifrån 1.0 nu när det är ny edition 
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis