Sida 1 av 3

Förslag på Valkyrie regler.

Postat: 07 maj 2009, 13:27
av Nefrums
Reglerna i regelboken fungerar hellt uppenbart inte alls. så här är mitt förslag till hur man kan göra valkyerian spelabar genom att tolka reglerna en aning kreativt.

Movement face:
The Valkyrie is considered to occupy the space of its base. The Valkyrie is considered to have access points at the back and at the sides of its base.

Shooting face:
LoS can be drawn to any part of the model except its base. Range is measured diagonally up to the model. Same goes for the Valkyries weapons.

Assault face:
Assault rage is measured to the Valkyries base.

Damage:
If an immobilized Valkyrie cannot be placed of the table due to other models being in the way, the rules for skimmer without removable bases are used.
If a Valkyrie is wreaked, then the hole area coved by the wreckage is considered difficult/dangerous terrain.


Komentarer? Jag tro att alla håller med om att en RAW tolkning bara reder till mycket konstiga effecter, tex att man inte kan hoppa in eller ut ur den mm.

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Postat: 07 maj 2009, 15:25
av DHettNeck
Varför skulle man mäta diagonalt till den? Det finne inget stöd för det. Melta vapen blir alldeles för kassa mot den då.

Hela modellen måste få plats på bordet, inte bara basen. En outflankande vandetta som för skjuta 3*twin-lascannon är inte ok.


Jag tycker att det man sak ändra på är att man får gå under den och att man embarkar/disembarakar/chargar basen.

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Postat: 07 maj 2009, 17:20
av Nefrums
[quote="DHettNeck"]Varför skulle man mäta diagonalt till den?[quote]
För att det står så i reglerna...

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Postat: 07 maj 2009, 17:58
av Bengt
Nefrums skrev: Assault face:
Assault rage is measured to the Valkyries base.
Den kan du ta bort för det står redan i reglerna på s71 att man alltid kan gå i kontakt med hull och/eller bas när man assaultar skimmers.

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Postat: 07 maj 2009, 19:36
av DHettNeck
Jag hittar inte nått som säger att man ska mäta snett. Kan man få en quote? Är det ok att skjuta på basen då?

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Postat: 07 maj 2009, 19:53
av Zurken
Jag tycker Nefrums tolkning låter mycket vettig. Det blir helt ospelbart om man inte kan ha modeller under vingarna ifall man spelar med många flygplan. Kanske ska man kompensera genom att alltid mäta rangen till basen, så blir meltor osv mer effektivt. Man ska ju inte bara böja på de regler som ger en fördelar.

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Postat: 07 maj 2009, 21:37
av Bengt
DHettNeck skrev:Jag hittar inte nått som säger att man ska mäta snett. Kan man få en quote? Är det ok att skjuta på basen då?
Det står typ att man mäter till Hull (s71). Eftersom vi lever i en 3D värld får man väl anta att 3D är default om det inte står något annat. Och det står inte nånstans man ska mäta till där Hull hade varit om man tog bort flygbasen.

Enligt RAW får basen endast användas till att assaulta den. Så jag antar att man, enligt RAW, inte kan rama den om man inte är skimmer eller jättestor själv.

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Postat: 07 maj 2009, 21:39
av DHettNeck
Mig veterligen är det väl bara när man spelar med ruin reglerna som man mäter i 3d?

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Postat: 07 maj 2009, 21:46
av Bengt
DHettNeck skrev:Mig veterligen är det väl bara när man spelar med ruin reglerna som man mäter i 3d?
Fast grejen är väl lite, var står det att man mäter i 2D? Oftast gör man ju givetvis det eftersom borden är hyfsat platta, men jag har inte hittat något som säger att man ska översätta bataljens naturliga konturer till 2D.

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Postat: 07 maj 2009, 22:17
av DHettNeck
Fast att man inte behöver offra movement för att förflytta sig i höjdled (förutom i ruiner) tyder väl på 2d.