GK regler som borde fortydligas

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av HeadWar »

Jacke skrev:
Excessus skrev:falchions...+1 eller +2 attacker?
Varför skulle det vara +2? Det står klart och tydligt att dem ger +1. Och det står ingenstans att de räknas som 2ccw. Tydligare regel finns inte.
Med tanke på att till exempel Assault Terminators har "Lightning claws" och en Assault Marine Sergeant har "pair of lightning claws" och de flesta nog anser att båda dessa får en extra attack av att ha dubbla närstridsvapen, så skulle jag vilja påstå att det är en extremt otydlig regel.

Själva diskussionen om detta tas med fördel i en annan tråd, här kan vi nog nöja oss med att konstatera att det behöver förtydligas.

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av EyeGuy »

HeadWar skrev: Själva diskussionen om detta tas med fördel i en annan tråd, här kan vi nog nöja oss med att konstatera att det behöver förtydligas.
Medhåll.
Vissa av diskussionerna finns ju även i andra trådar redan.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Rasmus
Inlägg: 889
Blev medlem: 05 apr 2010, 13:28

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av Rasmus »

Angående Falchions anser jag nog just nu att det kan gå åt vilket håll som helst med dem. Slutar de på +1A kommer ingen använda dem över halberds, och +2 attacker kan mycket väl vara för billigt för vissa enheter. +2A tror jag personligen är den bästa lösningen.

Även om det aldrig kan klassas som officiellt vad en anställd på GW säger på egen hand är denna tråden ganska intressant för en fingervisning om hur det kan gå med vissa saker:

http://www.bolterandchainsword.com/inde ... pic=229114
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av LillePer »

s54. " A Nemesis doomfist follows the rules for Dreadnought close combat weapon " Ingen kan ju påstå att det inte ska vara S10?

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av EyeGuy »

LillePer skrev:s54. " A Nemesis doomfist follows the rules for Dreadnought close combat weapon " Ingen kan ju påstå att det inte ska vara S10?
s73: "A Dreadnought close combat weapon is a power weapon and doubles the walker's Strength in close combat (up to a maximum of 10)."
NDK är inte en walker.

Med detta säger jag självklart inte hur det SKA vara, utan bara hur det kan tolkas. Det är som sagt ytterligare en oklarhet som behöver FAQas enligt mig.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av LillePer »

Om tanken hade varit att den inte skulle dubbla S så hade det ju bara stått Power Weapon. Om man ska dra in logik och uteslutningsmetod in i regeltolkningar...

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av EyeGuy »

Hänger inte med på ditt resonemang där...
Glömde dock skriva att det var från Grundboken och inte GK boken, och detta är första gången jag vet som en icke-walker ens kan ha en DCCW (eller motsvarande count-as).
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av LillePer »

Det är ju ingen mening att säga att det funkar som ett DCCW om det inte tillförnågonting utöver PW. Om man följer tesen att den inte får dubbelstyrka eftersom den är en MC. Så hade det lika gärna kunnat stå "Doomfist functions as a powerweapon" Uteslutningsmetoden ger att GW vill att det ska skilja sig från ett vanligt PW. Därav ska det dubbla styrkan.

(Men det är ju bara en hypotetiskt fråga iom att det är självklart vad GW vill, kanske att någon RAW amerikän kommer klaga menmen...)

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av Halvar »

varför som ett powerweapon och inte bara handla om +1 attacker för att man har två? monstrous creatures har redan power weapon i grund.

och angående falchions finns ett precedent i banshee exarch mirrorswords hur det ska skrivas om det är +2A.
Ja' än't bittä'!

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: GK regler som borde fortydligas

Inlägg av Yautja »

Halvar skrev:och angående falchions finns ett precedent i banshee exarch mirrorswords hur det ska skrivas om det är +2A.
4th edition codex.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Skriv svar