Sida 1 av 3

IA Update, hur gör vi?

Postat: 12 sep 2009, 23:52
av Katarsis
SvFAQn diskuterar hur vi skall göra med Imperial Armour och dess updates. Som de flesta kanske vet så släppte FW en update (IA2U) för en massa månader sedan som förklarade hur man skulle använda IA2 i 5th och hur man skulle göra för att t.ex. alla Rhinos fungerade på samma sätt. SvFAQn tyckte att man skulle spela med den och det verkade de flesta utav spelarna också tycka. För ett par veckor sedan kom en uppdatering utav Updaten som uppenbarligen inte var lika genomtänkt som förra versionen, transporter hade fel transportkapacitet (jämfört med senaste codexarna), arméer som traditionellt inte kunnat ha vissa fordon kunde nu ha dem, fordon låg som fel val, vissa saker var riktigt brutna och andra bara konstiga eller felskrivna. Som vi ser det finns det fem alternativ, nämligen:

1. Tillåt inte IA (de har visat att de inte kan skriva regler som är tillräckligt välskrivna för turneringsspel)
2. Spela med IA fast utan någon Update (man får typ köpa in alla 'extra'-fordon men alla vanliga köper man från sitt codex)
3. Spela med gamla Updaten (ignorera nya eftersom den är för dåligt skriven)
4. Spela med nya Updaten (IA är roligt och Updaten är de senaste reglerna)
5. Skriv om nya Updaten/Skriv en egen Update (rätta till de fel som finns i nya updaten/göra en helt egen, denna kan mycket väl komma likna den gamla updaten)

Pollen kommer inte att vara det enda vi går efter när vi beslutar något, men vi försöker ju skriva en FAQ så som 40k-Sverige vill spela/spelar så den kommer absolut att ha tyngd. Det är därför också viktigt att ni kanske kommenterar vad ni röstat på så vi får se hur ni tänker.

/SvFAQ

Re: IA Update, hur gör vi?

Postat: 13 sep 2009, 00:12
av Mattias H
Röstade 1, anser att alternativ 4 också funkar.

Resten blir för specialiserat och konstigt.

Re: IA Update, hur gör vi?

Postat: 13 sep 2009, 08:01
av DHettNeck
Jag röstade 5:an då jag gärna skulle se att alla transporter m.m kostade samma till alla och jag vet att Swfaq gänget kommer göra ett bra jobb med den.

Skulle altenativ 5 inte funnits hade jag röstat på 1:an. Sen är det ju upp till arrangören att göra undantag.

Re: IA Update, hur gör vi?

Postat: 13 sep 2009, 08:09
av kelaino
Jag röstade 2 för jag tycker att det vore synd om en del coola IA-grejer inte får vara med. Men jag tycker det blir krångligt när saker i ens eget codex ändras.

Re: IA Update, hur gör vi?

Postat: 13 sep 2009, 08:11
av bladerunner_35
kelaino skrev:Jag röstade 2 för jag tycker att det vore synd om en del coola IA-grejer inte får vara med. Men jag tycker det blir krångligt när saker i ens eget codex ändras.

Re: IA Update, hur gör vi?

Postat: 13 sep 2009, 09:41
av fjugin
Om man hängt med på space wolf rykterna så verkar det som att deras land raiders och drop pods bara rymmer 10-man (väldigt många olika källor bekräftar detta). Att det är så verkar vara en ganska stor balansringsdetalj som håller grey hunters på mattan (de kan inte vara 10 man och ha både sergant och dubbla special weapons).
Tror att det vore ett misstag att ge deras pods 12 platser.

Å andra sidan kommer deras codex vara nyaste snart, och då borde man ju utgå från den när man väljer/skriver nya regler. Så det borde kanske snarare vara SM som ska ha SW:s regler än tvärt om. Kan dock tänka mig att många SM-spelare skulle bli lite sura om deras pods och raiders bara skulle rymma 10 man.

Skulle vilja se ett alternativ som begränsade SW till sina egna fordon, men lät blood angels och dark angels få bra land raider.

I brist på det röstade jag på 2an, men skulle föredra om man använder nya IA-update för alla fordon man inte kan köpa ur sin codex. Den är lite mer lättillgänglig, och använder man de gamla IA-böckerna får väl t.ex. drop pods och land raiders inte rätt regler?

Re: IA Update, hur gör vi?

Postat: 13 sep 2009, 10:34
av DHettNeck
Eller så köper alla bar ur sina egna codexar för eneklhetens skulle. Vissa saker får helt enkelt vara bättre/sämre än andra.

Re: IA Update, hur gör vi?

Postat: 13 sep 2009, 10:40
av ZimmeZitron
För mig är alla lösningar som innebär att folk kan spela med ALLA IA-prylar som man tidigare kunnat använda vettiga. Vilket innebär att man även skall kunna spela med alla options som finns till fordon i codexar, som multi-meltatorn till razorbacks, autokanon och TL HB till Chimeror, etc. Det känns bättre att folk får spela med ALLA sina dyra FW-modeller och coola konventeringar och att det som man anser är fel i IA löses genom en FAQ eller om det är obalanserat kompas bort/bannas.
Eftersom man redan i SvFAQ:en har gjort en massa ändringar som man skall hålla koll på, som tex generalisering av vapen/wargear så borde man ju rimligtvis kunna ett liknande tillägg till IA utan att det blir för krångligt.

Jag kan förstå att folk som inte brukar lira med IA-uppgraderingar/grejor tycker att det vore skönast att förbjuda IA för att slippa hålla koll på de sakerna och därför vill att de skall förbjudas. Men för mig skulle det kännas snöpligt att inte längre kunna använda de FW-prylar man har när man tidigare skaffat dem för att de skall kunna spelas på turneringar.

Re: IA Update, hur gör vi?

Postat: 14 sep 2009, 22:15
av Simon Talltorp
röstade alternativ 5.
Det alternativet innebär nog mest jobb men då får vi det som vi vill ha det. likt kompmallen så kan folk ge feedback och vi hjälps alla åt att rätta till småmissar eller feltänk både från FW och den/dom som sammanställer SweIAU(R). Att det är rörigt att sitta med flera dokument och veta vilka delar man ska ta från vilka och vad som är bannat eller reviderat blir bökigt och svårjobbat. om det finns ett dokument som är det som gäller så vet alla att det är bara där man kollar, allt annat är irrelevant.

Enda nackdelen är som sagt att det nog är det alternativet som kräver mest jobb...

Re: IA Update, hur gör vi?

Postat: 14 sep 2009, 23:27
av imp
Hellre jobb än helknas