Nya Eldar Wraithknight
Re: Nya Eldar Wraithknight
Kan inte någon ställa en Grot framför en Gargantuan Squiggoth också? 
Folk glömmer visst bort den lilla texten "it recieves a 5+ cover save in the same way as if it was behind terrain." Det borde ju menas att de regler som finns för att räkna ut cover saves bakom terräng borde gälla bakom modeller också...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Har läst stycket i fråga själv nu också istället för att gå på sunt förnuft och hur vi spelar, och nu tycker jag det är glasklart.
s.18, Intervening Models, sista meningen i första stycket, syftar på 5+ cover save:
"Note that this does not apply it the shots go over the unit rather than through it."
Case closed i min värld när det gäller stora modeller, skotten går ju över enheten som står emellan.
s.18, Intervening Models, sista meningen i första stycket, syftar på 5+ cover save:
"Note that this does not apply it the shots go over the unit rather than through it."
Case closed i min värld när det gäller stora modeller, skotten går ju över enheten som står emellan.
Som Mortarion skrev tidigare alltså.Captaingallas skrev:Har läst stycket i fråga själv nu också istället för att gå på sunt förnuft och hur vi spelar, och nu tycker jag det är glasklart.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Måste ha missat det, jag tyckte jag kollade igenom tråden bra men tydligen inte. Tack!Röde skrev:Som Mortarion skrev tidigare alltså.
Att skotten går över enheten kan man ju säga hela tiden när man skjuter så länge en liten del av en kropp sticker upp bakom cover. Det där låter mer som en mening som handlar om var skytten står, inte var målet står. Står du på tredje våningen i ett hus och skjuter ner på något bakom en modell så skjuter du inte genom intervening models, du skjuter över dem.Captaingallas skrev:Har läst stycket i fråga själv nu också istället för att gå på sunt förnuft och hur vi spelar, och nu tycker jag det är glasklart.
Det finns ingen hänvisning till 25% gränsen under intervening models. Sedan kan man tycka det är hur tramsigt man vill, jag tycker det är rätt tramsigt att flyers träffas på 6or när de är gigantiska och står direkt över en figur, jag tycker även det är tramsigt att ett vapen som inte kan skada en modell kan få den att ramla ner från himlen men man får gilla läget, reglerna är sådana. Detta är långt ifrån den "tramsigaste" regeln i detta spelet.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Jag håller med dig om att det fortfarande är upp till spelarna att avgöra vad som är över och vad som är genom, och bedömningar skapar ofta dispyter.
Det är även svårtolkat där de troligen syftar på att det fungerar precis som en annan regel istället för att skriva rakt ut vad som gäller.
Jag tycker boken kunde varit ännu tydligare och jag förstår din tolkning.
För min del, som bara spelar hemma med vänner, så är det dock inget problem i verkligheten då vi använder reglerna mer med sunt förnuft än RAW. Ibland struntar vi helt i boken om det uppstår en situation som boken löser ologiskt i våra ögon.
Det är även svårtolkat där de troligen syftar på att det fungerar precis som en annan regel istället för att skriva rakt ut vad som gäller.
Jag tycker boken kunde varit ännu tydligare och jag förstår din tolkning.
För min del, som bara spelar hemma med vänner, så är det dock inget problem i verkligheten då vi använder reglerna mer med sunt förnuft än RAW. Ibland struntar vi helt i boken om det uppstår en situation som boken löser ologiskt i våra ögon.
Inte helt hundra, men jag tror det kommer Jetbikes senare, när de gör en Sam-Hain Codex Supplement release. De släppte ju nya Wraithguard nu i plast, samt stora killen och så släpper de Codex Supplement Iyanden nu i morgon. Känns som de håller inne lite av godiset och delar med sig lite åt gången.MITTZ skrev:WTF!!!
Ska de behålla designen på jetbikes?? Är de fulla på riktigt?!
Eller säljer de bara av gammalt innan en ny version kommer?
Men nu är ju inte detta på något sätt bekräftat att det är så, men att bara släppa en ny bok utan coola modeller, känns inte riktigt GW.
/J-J
-
katzenjammer
Finns det något som säger att de kommer släppa mer craftworld-codex eller är det wishlisting?
Flesh is a design fault
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jo det finns det. Eftersom det räknas som att stå bakom terräng när man står bakom modeller (dvs modellerna räknas som terräng) så gäller 25% regeln även i detta fallet.Flogger skrev:Det finns ingen hänvisning till 25% gränsen under intervening models. Sedan kan man tycka det är hur tramsigt man vill, jag tycker det är rätt tramsigt att flyers träffas på 6or när de är gigantiska och står direkt över en figur, jag tycker även det är tramsigt att ett vapen som inte kan skada en modell kan få den att ramla ner från himlen men man får gilla läget, reglerna är sådana. Detta är långt ifrån den "tramsigaste" regeln i detta spelet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015