Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Jag kan tänka mig att spelar man en 40k Apokalyps på idag motsvarande kanske 10000+ poäng kan det vara smidigt att använda power levels. Annars kommer det nog bli poäng som vanligt.
Som sagt power level känns som typiskt "casual" det är mer viktigt att få ihop två arméer som är "typ lika stora" mer än att försöka få till 2 arméer som är typ lika starka (vilket jag anser att poängen verkar vara mer till för). Har jag 100 i power level med mina Necrons så kommer min kompis som lirar space Marines ha en ungefär lika stor armé som jag iallafall. Sen är hans armé kanske mer elit än min hord av själlösa robotar men det är iallafall typ arméer av samma storlek. För ett casual game där jag bara tagit med lite gubbar för ett game kommer det vara perfekt. Men så fort det pekar åt något mer strukturerat så kommer power level sakna den granulariteten som krävs.
Edit : som ovan postare skrev så kanske det är ett perfekt format om man spelar riktigt stora slag för då är kanske 100-200 poäng Hur och dit i wargear inte något som vänder en match direkt. Så kan det kanske räcka med att bara ha "ungefär lika starka" styrkor. Speciellt eftersom den typen av slag oftast är lite mer om "coola grejer som vänder", valfri alkoholhaltiga dryck, snacks och gammalt hederligt "tjöt" än vem som vinner.
Edit : som ovan postare skrev så kanske det är ett perfekt format om man spelar riktigt stora slag för då är kanske 100-200 poäng Hur och dit i wargear inte något som vänder en match direkt. Så kan det kanske räcka med att bara ha "ungefär lika starka" styrkor. Speciellt eftersom den typen av slag oftast är lite mer om "coola grejer som vänder", valfri alkoholhaltiga dryck, snacks och gammalt hederligt "tjöt" än vem som vinner.
- NilssonHarHund
Power level kommer också vara bra för återväxten. För kidsen som kommer till bring in battles och har tagit coola uppgraderingar, som kanske inte ens är lagliga i poängsystem. Då är det enklare för arrangören att kunna säga "du får ta med upp till power level X".
För egen del ser jag fram emot att spela casual mot vänner utan att behöva jaga de där sista 10 poängen som gick över 2000 i flera timmar bara för att jag samtidigt vill spela wysiwyg.
För egen del ser jag fram emot att spela casual mot vänner utan att behöva jaga de där sista 10 poängen som gick över 2000 i flera timmar bara för att jag samtidigt vill spela wysiwyg.
- NilssonHarHund
Vidare kommer väl power level vara ungefär lika balanserat som dagens ouppdaterade poängsystem är. Jag menar scatbikes är väl lämpligt poängsatta, eller hur?
-
Elevatorlake
Nya space marines? Ojojoj...
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Yup. Prepare to see alla forumtrådar explodera.
Själv ser jag inte riktigt poängen med dem? (Förutom att sälja nya gubbar till alla Marines-spelare?)
Själv ser jag inte riktigt poängen med dem? (Förutom att sälja nya gubbar till alla Marines-spelare?)
Lite tråkiga? Ser ut precis som nuvarande marines fast något längre och några detaljer i rustningen. Hade kanske förväntat mig en mer radikal omdesign.

-
CovenantGuardian
Stats ute på nya marinsen, 2 attacker, 2 wounds, bättre bolters. Ingen fan av super duper marines, varken dessa eller Grey Knights..
Om AoS är något att gå efter lär vi väl se en dröshög med nya prylar och långsam utfasning av de gamla?
-
CovenantGuardian
Tror inte det blir så extremt, Aos nya modeller är av en helt annan design så att gamla orcs/dvärgar etc inte ens ser ut att tillhöra samma spel. Har man inte dessa två marines brevid varandra kommer man inte se skillnad på håll.Ismeno skrev:Om AoS är något att gå efter lär vi väl se en dröshög med nya prylar och långsam utfasning av de gamla?