Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Har du hört det senaste från GW?
CovenantGuardian

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av CovenantGuardian »

Konfa skrev:Är det någon som mathhamrat lite snitt på hur tåligt saker och ting egentligen blivit nu med flerwoundsvapen? Poängkostnaderna känns spontant lite höga, men det är ju också två units (broadsides och riptide) som varit för billiga i tidigare utgåvor.
Ungefär samma för dedikerade anti tank vapen som las, sämre för mellan segmentet (plasma/scatter) , bättre för small arms (från inget till , jag har inget bättre att skjuta på,)

Skulle säga spontant att vehicles/monster är mer tåliga pågrund av tillgängligten av dedikerade anti tank är sämre jämfört med str 6-7 spam.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag räknade snabbt på en BS3+ lascannon gör mot en landrider, svaret är i snitt 1 wound per skott(pytte lite mer än 1). Så det kommer krävas mycket skytte för att sänka fordon, iaf dom tyngre.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Dock är ju som sagt small arms ok mot fordon numera, mot T7 fordon är ju str4 lika bra dom str6. Dock inte sagt att det är effektivt, men man kan plocka något round här och där iaf.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

petrus

Inlägg av petrus »

Konfa skrev:Är det någon som mathhamrat lite snitt på hur tåligt saker och ting egentligen blivit nu med flerwoundsvapen? Poängkostnaderna känns spontant lite höga, men det är ju också två units (broadsides och riptide) som varit för billiga i tidigare utgåvor.
Inte på något strukturerat sätt men jag har börjat fundera lite runt detta, jag tittade tex på Russen (IG tanken) och den är inte tåligare än tidigare.
Det räcker med 6 laserkanon eller 6 melta träffar för att få ner den.
Men det är nog ett lite extremt exempel eftersom, laserkanoner har ju blivit betydligt bättre. Men tänk också på att barage weapons kommer funka annorlunda, tror den nya varianten är bättre mot stora saker.
Men det känns som att de där D6 skade slagen kommer vara intressanta i denna edition.

Något jag också funderat på är följade kommentar om tyraniderna
A Tyranid Warrior with 3 Wounds and a Toughness value of 4 is so much more durable than he was, that it’s incredible.

Jag antog att de menade att detta var på grund av att instakill regeln försvann, men det är ju inte direkt ont om vapen som gör mer än ett wound nuförtiden så jag vet inte om det känns "incredible" mycket bättre.

CovenantGuardian

Inlägg av CovenantGuardian »

Något jag också funderat på är följade kommentar om tyraniderna
A Tyranid Warrior with 3 Wounds and a Toughness value of 4 is so much more durable than he was, that it’s incredible.

Jag antog att de menade att detta var på grund av att instakill regeln försvann, men det är ju inte direkt ont om vapen som gör mer än ett wound nuförtiden så jag vet inte om det känns "incredible" mycket bättre.
Mm det var nog en överdrift men det finns små saker som man inte tänker på. Alla styrka 8+ vapen blev inte d6, mot d3 är den mer än dubbelt så durable(powerfists, battle cannon etc). Han nämnde också på sin podcast att "kanske deras poängkostnad nu reflekterar deras durabilitet, hint hint".

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Jag tror det är värt att räkna på extremfallen och effektivitet hos fordonen också när ni tittar på om saker har blivit mer tåliga än tidigare eftersom jag tror det är framförallt dessa som åtgärdats med det nya systemet. Genomsnittet hur många skott ett fordon överlever har nog inte flyttats så mycket innan man tar hänsyn till poängkostnader och andra justeringar på fordon och antifordonsvapen.

Tidigare kunde en lascannon, för att inte tala om meltor inom melta range, med lite (eller väldigt mycket) tur spränga i stort sett vad som helst på ett skott med ett explodes och på många fordon kunde ett weapon destroyed eller immobilised vara nog så illa. Dessutom räckte det tidigare att tvinga många fordon att skjuta snapshots (crew stunned (?), jinka etc.) för att göra de i stort sett oanvändbara (vindicator, leman russ etc. med huvudvapen som hade blast) vilket inte heller funkar nu utan man måste ta kål på fordonet för att få det att sluta skjuta.

Fordonen blir ju också tåligare av att ha samma t från alla håll. Tidigare var det ju rätt stor skillnad statistiskt om man lyckades komma i sidearc eller ännu mer bakifrån.
Senast redigerad av 1 Elevatorlake, redigerad totalt 30 gånger.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

http://www.belloflostsouls.net/2017/05/ ... eding.html

Där verkar det bekräftat att and they shall know no fear är reroll på morale tests.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Konfa

Inlägg av Konfa »

Hur tolkar ni dagens artikel? Där verkar inte i alla fall all grundequipment kosta? Lite svårt att säga utan att ha sett DE:s poänglista, men siffrorna indikerar väl att spelaren inte betalat för allt som står listat?

Användarvisningsbild
Jörgen

Inlägg av Jörgen »

GW på sin 40k facebook "But we reckon around 2,000 points will play in an hour and a half or so"

Mkt positivt får man lov att säga.
Blir ju en massa goa matcher på både tvådagars - och endagars turneringar.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Min förhoppning är att poängen ofta hålls nere så man får fler matcher. Det gör att man får möta fler och swissen blir mer "klar".
Ja' än't bittä'!

Skriv svar