Ajvar skrev:Hm, känns som det samlade omdömet är att robotarna blivit ännu hårdare?
Nja, det beror på hur man ser det. Överlag har det brutna blivit sämre, men det mesta andra har blivit bättre.
Det är helt klart en jämnare nivå över codexen, så en blandad lista har helt klart blivit bättre, men den "bästa möjliga listan" har nog blivit lite sämre skulle jag säga spontant (men det kommer nog framkomma några riktigt grym ostlistor med denna codex också).
Kan vi inte använda den här tråden för att utbyta idéer om hur man ska bemöta detta blast from the past?
Jag har kört två matcher mot nya necrons med mina ultramarines, förvisso mina första två matcher med den armén, och har fått duktigt med stryk bägge gångerna. Den första var mot en decurion och den andra mot en snarlik lista men med fanatic-reglerna så ingen decurion.
Första matchen vill jag helst glömma. Den andra började riktigt bra när jag fick en stor enhet warriors med en cryptec att breaka och springa av bordet i runda ett men med ld10 på allt är det ju inget som lär hända så ofta, rättare sagt 3/36 chans för det.
Sedan var det uppförsbacke. Ska jag sammanfatta problemen blir det stora enheter är snudd på omöjliga att döda vare sig genom att skjuta eller assault. En enhet med 20 warriors och en overlord utan närstridsvapen tog 10 assault marines och 5 tacticals genom att inte släppa igenom några wounds och en ark som gav tillbaka warriors varje runda. 5 deathmarks tog en assault av 10 assault marines och höll ut i tre assault faser innan de dog. Wraiths tog 9 assault marines och en chaplain på tre närstridsfaser utan att bli av med ett wound. Jag sköt vindicators på stora grupper men det är svårt att ge de nog med wounds och i gengäld tar de ju ut fordon som smör.
Marines känns inte så roliga mot necrons helt enkelt eftersom necrons är lika bra eller bättre på allt plus billigare i många fall. De skjuter otroligt hårt men viker sig inte när de hamnar i närstrid som tau och eldar gör.
Ang ostlistor vet jag inte om de behövs för necrons. Vad sägs om en grund med 2*20 warriors med ghost arks, en eller två fulla enheter med immortals, en overlord med resurrection, en formation med wraiths, tomb blades för att hålla objektiv och en enhet lychguard/praetorians for att counter-charga om någon chargar en av de större enheterna och sedan kan man lägga till det man känner för. T.ex triarch stalkers för att göra warriors och immortals bs5, annihilation-formation för att skjuta ihjäl saker osv.
Någon på gw måste älska necrons eller ha provision på deras försäljning.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets