Nurgle skrev:Jag blir lite orolig. Tänk om hela spelet vänds uppochner? Age of Sigmar-regler, simplifierat & jättestora Space marines där hela ens arme blir utdaterad.
Har faktiskt funderat på om man skulle sälja av allt och bara kliva av, orkar inte bygga upp en helt ny arme. Bara att basa om känns sugigt.
Hela spelet är redan upp och nervänt. 2nd ed hette det och därifrån har det bara gått utför!
Skulle själv välkomna en AoS version av 40K. Det förstnämnda går i alla fall att spela utan att ruinera sig och få gråa hår när man ska hålla ordning på alla miljoner specialregler, supplement, add-ons och trams.
Nurgle skrev:Jag blir lite orolig. Tänk om hela spelet vänds uppochner? Age of Sigmar-regler, simplifierat & jättestora Space marines där hela ens arme blir utdaterad.
Har faktiskt funderat på om man skulle sälja av allt och bara kliva av, orkar inte bygga upp en helt ny arme. Bara att basa om känns sugigt.
Tror man skulle tappa intresset ännu snabbare om allt vore som det alltid varit
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Personligen är jag mest intresserad över hur en ny utgåvas regler kommer att interagera med 30k-reglerna. Hoppas det gamla ryktet stämmer gällande att låta bli att pilla för mycket i Horus Heresy-reglerna för att inte göra folks asdyra läderinklädda finböcker out of date. Det vore diaboliskt surt.
Tror inte jag behöver oroa mig direkt med tanke på att "Angelius"-boken är under produktion och det är rätt tveksamt om de skulle släppa den med 7th-reglerna som bas och sen kasta de reglerna åt helvete med den nya utgåvan.
Förvisso inget svårlöst problem, FW går ut och säger "behåll era gamla regelböcker, vårt "spel" kommer inte byta regel-set" så spelar det ingen roll vad de hittar på med 40k.
stormshaft skrev:Personligen är jag mest intresserad över hur en ny utgåvas regler kommer att interagera med 30k-reglerna. Hoppas det gamla ryktet stämmer gällande att låta bli att pilla för mycket i Horus Heresy-reglerna för att inte göra folks asdyra läderinklädda finböcker out of date. Det vore diaboliskt surt.
Tror inte jag behöver oroa mig direkt med tanke på att "Angelius"-boken är under produktion och det är rätt tveksamt om de skulle släppa den med 7th-reglerna som bas och sen kasta de reglerna åt helvete med den nya utgåvan.
Förvisso inget svårlöst problem, FW går ut och säger "behåll era gamla regelböcker, vårt "spel" kommer inte byta regel-set" så spelar det ingen roll vad de hittar på med 40k.
Problemet är att det fortfarande behövs en 40K regelbok för att spela HH. OM nu nya 40K är helt annorlunda regelmässigt, skulle det innebära att GW skulle ha två 40K regelsystem ute samtidigt i hyllorna. (Inte troligt) Eller att FW ger ut en HH-regelbok med 40K grunden som den är nu.
Eller så är inte nya 40K så galet annorlunda ändå.
Det är väl lite det ryktet handlat om också, att ha ett system för 40k och ett för 30k. Tror inte det är jättemycket jobb att byta titel på den nuvarande regelboken och byta ut lite bilder i den. Eller om det blir som du säger, FW släpper själva regelboken.
Hur som helst är jag rätt lugn inför kommande utgåva för det är rätt givet att de inte vågar pilla för mycket i den guldbyxa som de gjort 30k till.
stormshaft skrev:Det är väl lite det ryktet handlat om också, att ha ett system för 40k och ett för 30k. Tror inte det är jättemycket jobb att byta titel på den nuvarande regelboken och byta ut lite bilder i den. Eller om det blir som du säger, FW släpper själva regelboken.
Hur som helst är jag rätt lugn inför kommande utgåva för det är rätt givet att de inte vågar pilla för mycket i den guldbyxa som de gjort 30k till.
Tror du helt rätt i det. 30K håller på att bli nya 40K liksom. Något måste göras med 40K för återväxten bland unga spelare verkar vara bedrövlig. Min son är ett typiskt exempel. "Varför spela 40K när 30K är så otroligt mycket ballare och med mindre knas." (Och dyrare, fast det tar ju hans hårt prövade far hand om..... )
stormshaft skrev:Det är väl lite det ryktet handlat om också, att ha ett system för 40k och ett för 30k. Tror inte det är jättemycket jobb att byta titel på den nuvarande regelboken och byta ut lite bilder i den. Eller om det blir som du säger, FW släpper själva regelboken.
Tror du helt rätt i det. 30K håller på att bli nya 40K liksom. Något måste göras med 40K för återväxten bland unga spelare verkar vara bedrövlig. Min son är ett typiskt exempel. "Varför spela 40K när 30K är så otroligt mycket ballare och med mindre knas." (Och dyrare, fast det tar ju hans hårt prövade far hand om..... )
Ja det problemet är väl ganska genomgående inom figurspelshobbyn i stort, en del gamla anrika figurspelsföreningar som går väldigt dåligt och nästan bara har medlemmar som är 30+.
Men så är det, 30k är fokuserat och med en story som hela tiden drivs framåt mot ett tydligt mål. Det vinner de mycket på tror jag. Inte 40 väldigt olika fraktioner som krigar med varandra och inom sig själva i ett universum som inte påverkas av någonting (förrän alldeles nyligen). Sen hjälper Black Library till med 30k-framgångarna också.
@alla förändringspositiva: Jag är nog fortfarande för junior i spelet för att vara en luttrad, desillusionerad hordare som sitter på mitt berg av ospelbar plast och gråter över svunna tider.
Så jag försöker svänga om och se an med lite mer tillförsikt på framtiden.