Lite nya saker från GW

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
L3go

Re: Lite nya saker från GW

Inlägg av L3go »

"thread derailment in 3... 2... 1..."

för några år sedan: meh! varför får vi aldrig nya codexar och "annat coolt stuff"? dumma GW!

idag: MEH! varför kommer det så mycket nya codexar och "annat coolt stuff"? dumma GW!

kalla mig troll om du vill, men tänk efter...
Peace and love, fellow nerds. :)
Senast redigerad av 1 L3go, redigerad totalt 2 gånger.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

L3go skrev:"thread derailment in 3... 2... 1..."

för några år sedan: meh! varför får vi aldrig nya codexar och FAQS? dumma GW!

idag: MEH! varför kommer det så mycket nya codexar och FAQS? dumma GW!

kalla mig troll om du vill, men tänk efter...
Peace and love, fellow nerds. :)

Är det något jag saknar så är det FAQs. I början av året släpptes uppdateringar varje månad sedan bara la de av..
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
bolterochkniv

Inlägg av bolterochkniv »

gw har väl slutat med faqs? tror bara de uppdaterar sina digiversioner numera..
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

fusk-edit FTW :)

men just FAQs var kanske inte min poäng.. :roll: :)
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

John_F skrev:Jag är genuint oroad över utveckligen på sista tiden. GW bryr sig inte ens om att släppa nya regler i form av supplement till kodex. Nu räcker det med att ladda ner ett data slate till en enskild enhet. Det finns inte en sportmössa att nån på GW håller rätt på alla balanseringsfrågor. Jag är rädd för att resultatet på sikt blir att folk drar sig för att köpa modeller eftersom man vet att det kommer "något värre" redan nästa vecka. Och då GW ser diminishing returns på sina släpp finns risken att de försöker ta igen sina vinstmarginaler med ännu tätare släpp och ännu hårdare regler...
Kapprustning goes digital och som vanligt i krig är det vapentillverkarna som mår bäst.
Jag ser din poäng.
Jag tror dock de släpper kakan med en bit i taget.
Ex: Nu fick Chaos en Demonprins på anabola.
Min gissning är att andra arméer får tillskott innan vi är tillbaka på Chaos igen.
Allies fuckar ju upp det totalt, men grundtanken, att slänga ett ben till de som är mil från ny codex, är jäkligt smart.
Jag tror de kommer lyckas hålla köpglöden vid liv hos många arméer istället för att folk tröttnar och skiter i det helt.
Senast redigerad av 1 Kaptenen, redigerad totalt 2 gånger.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

John_F skrev: Det finns inte en sportmössa att nån på GW håller rätt på alla balanseringsfrågor. Jag är rädd för att resultatet på sikt blir att folk drar sig för att köpa modeller eftersom man vet att det kommer "något värre" redan nästa vecka. Och då GW ser diminishing returns på sina släpp finns risken att de försöker ta igen sina vinstmarginaler med ännu tätare släpp och ännu hårdare regler...
GW har aldrig någonsin brytt sig om balanseringsfrågor i någon större utsträckning. De gör det de tycker är coolt, och som de tror kommer sälja. 40k har alltid varit och kommer alltid vara ett sällskapsspel som finns där för att ha kul med enligt GW själva. Det är vi som vill spela i tävlingsformat med ett spel som inte är avsett för det som ser alla problem som ligger i det.

För de som spelar 40k som det är tänkt kommer det aldrig vara ett större problem. Det skeva mellan listor och arméer balanserar man upp med att köra annorlunda missions, egna hitte-på regler, kampanjer och liknande. Man spelar en armé man tycker är cool, och skiter nog i majoriteten av alla nya släpp, för det finns liksom inget skäl att tänka "jag måste veta allt om alla arméer".

Man kan lika gärna sluta klaga på bristen på balans i spelet. Den kommer aldrig någonsin finnas där.

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Ancalagon skrev:
Man kan lika gärna sluta klaga på bristen på balans i spelet. Den kommer aldrig någonsin finnas där.
Och om man har den inställningen, varför ska man bry sig om att räkna ihop sin egen poängsumma? Då kan man ju lika gärna sätta ihop en arme som ser cool och ball ut "för det finns ju ändå ingen balans"

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Det finns absolut ett balanstänk hos GW också, annars hade de inte använt sig av ett poängsystem. Däremot är det inte GW som förstör spelet, det är turneringsspelarna. Jag har väldigt sällan sett en GW battle report där någon från GW spelade t.ex. 9 broadsides och 3 riptides, nej, GW verkar spela med highlander komp hela tiden då variation är det som är roligt. Max en enhet av varje pryl, förutom troops då. Hade vi andra spelat så hela tiden hade spelet blivit roligare och arméerna mer varierade.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Halvar

Inlägg av Halvar »

Pata undrade om de var hemskt att spelet går ännu längre ifrån turneringsspelandet.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Flogger sammanfattar mina tankar väldigt bra.

Det är vi som bryter balansen genom att göra listor som ska vara så overpowered som möjligt. Spelet är "balanserat" på den nivån det är tänkt att spelas, dvs skoj games, med en variation i listorna. Problemet med riktig obalans blir när alla tävlingsinriktade mer tänker "ok, nu får jag ha en super heavy, vilken är den absolut bästa?" istället för "behöver/vill jag ens ha en egentligen?"

Jag säger inte att det är fel att ha ett sådant tänk, men det är inte vad som är intentionen med spelet från utvecklarens sida.

Det man också bör tänka på är den något skumma "ju mer obalans desto mer balans" effekt som blir när man släpper nya grejer fria.

9 missilesides blir inte lika heta längre om motståndaren helt plötsligt kommer med en AV14 super heavy som skjuter ut dina bredsidor från längre range utan problem, men samtidigt är den inte OP eftersom det kan räcka med en outflankande IG anti-tank enhet för att melta sönder den bakifrån etc.

Skriv svar