I förra codexet så faqade dom bort att man fick det för tyraniderna, i nuläget ser det ut som att man får det om det inte tillkommer några regler i codexet.
Nya Tyranider i November!
Re: Nya Tyranider i November!
En egen fråga - kan units joina varandra före deployment och då räknas som en unit för deepstriking? Tänker mig en Tyranid Prime som joinar 17 Devilgants och hoppar in i en pod...
[/quote]
I förra codexet så faqade dom bort att man fick det för tyraniderna, i nuläget ser det ut som att man får det om det inte tillkommer några regler i codexet.
Ja, en Prime får nu åka pod.
Tyrant guards får ha en pod och Tyrant en annan och joina varandra senare i matchen (precis som vanliga ICs, förutom att tyranten inte får lämna enheten).
Reglerna för skyttet är avklarat om inte GW gör en FAQ om det inom kort. Vi har tagit upp det i SWEFAQ och är överens.
Tyrant guards får ha en pod och Tyrant en annan och joina varandra senare i matchen (precis som vanliga ICs, förutom att tyranten inte får lämna enheten).
Reglerna för skyttet är avklarat om inte GW gör en FAQ om det inom kort. Vi har tagit upp det i SWEFAQ och är överens.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Snabbt jobbat! Bra.Flogger skrev:Ja, en Prime får nu åka pod.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Vad blev ni överens om då?
Precis det som jag skrivit här i tråden. Den kommer vara med i nästa uppdatering (innan SM).NIB skrev:Vad blev ni överens om då?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- refabricated
Så...?
Jag tror inte jag förstått dig riktigt innan. Har läst om allt nu och frågan är om vi inte var av samma åsikt...
Säger du att:
- Alla vapen alltid skjuter på samma mål(man mäter vem som e närmast från basen på modellen). Enligt regler för MC:s och skytte.
- Alla vapen skjuter för det mesta på samma mål, man mäter avstånd till närmsta enhet från vapnen på podden. Enligt "instinctive fire", eller iaf så som jag tolkar den regeln.
Jag tror inte jag förstått dig riktigt innan. Har läst om allt nu och frågan är om vi inte var av samma åsikt...
Säger du att:
- Alla vapen alltid skjuter på samma mål(man mäter vem som e närmast från basen på modellen). Enligt regler för MC:s och skytte.
- Alla vapen skjuter för det mesta på samma mål, man mäter avstånd till närmsta enhet från vapnen på podden. Enligt "instinctive fire", eller iaf så som jag tolkar den regeln.
Flogger menar att vapnena för det mesta kommer skjuta på samma iom monster har 360 vision. Dock kan ibland skotten hamna på olika enheter om de faktiska är närmast olika pipor.
Problemet är bara att range mäts från basen, och Instinctive Fire ger inget undantag från hur man mäter range.Flogger skrev:Varje vapen skjuter på närmsta mål. De ser 360 grader eftersom de är MCs. Alltså kommer det finnas tillfällen där ett vapen är närmre en enhet än en annan men i de flesta fall kommer alla vapen skjuta på den enhet som är närmst basen (då vapnena knappt sticker utanför).
.Each weapon on this model automatically fires at the nearest enemy unit within range and line of sight
Om man är generös kanske man kan säga att det är "underförstått" att range ska räknas från vapnen.
Men jag har inga större problem med att spela RAI för detta, precis som RAI för cover saves från intervening models. ^^
- refabricated
Då är jag och Flogger överens.
@NIB
Regeln hänvisar inte till hela modellen(podden) utan till det enskillda vapnet. Finns såvitt jag vet inget annat fall(för icke vehicles) där vapen refereras till som ensamstående element. I alla andra fall är de regelmässigt en del av modellen som skjuter.
Här refererar regeln till det enskillda vapnet och inte till modellen, det är altså enligt mina begränsade engelska kunskaper inte modellen(podden) som skjuter, utan det enskillda vapnet.
Det där blev repetitivt...
@NIB
Regeln hänvisar inte till hela modellen(podden) utan till det enskillda vapnet. Finns såvitt jag vet inget annat fall(för icke vehicles) där vapen refereras till som ensamstående element. I alla andra fall är de regelmässigt en del av modellen som skjuter.
Här refererar regeln till det enskillda vapnet och inte till modellen, det är altså enligt mina begränsade engelska kunskaper inte modellen(podden) som skjuter, utan det enskillda vapnet.
Det där blev repetitivt...
är det någon som vet om alla dessa regler kommer komma i mobil-formaten? dataslates alltså.
Ja' än't bittä'!