Nya Eldar?

Har du hört det senaste från GW?
Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Nya Eldar?

Inlägg av Elevatorlake »

Flogger skrev:Aspect warriors och Phoenix lords verkar ju sjukt kul, footdar kanske verkligen blir spelbart! :)

Men kan man ta fler än 1 wraithknight i deras detachment så har vi fortfarande Codex: Wraithknight, inte Codex: Eldar.

Kan de bara ta 1, då är det rätt lugnt.


Goatboy hade ett vettigt inlägg om eldar: http://www.belloflostsouls.net/2015/04/ ... ition.html
Wraithknights är 0-12 per detachment de tar.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Nya Eldar?

Inlägg av DHettNeck »

Röde skrev:
Ancalagon skrev:Det är länge sedan Goatboy var så genuint deppig hehe.

Men jag håller med om mycket han säger.

Det är dock en jäkligt stor skillnad på kommande turnerings-Eldar och Eldar spelade av Eldar fans som faktiskt kommer använda alla coola aspect warriors etc och inte bara Jetbikes-FlamerGuard-Wraithknights.
Dagens sanning! Det är inte Codexarna det är fel på...
Jo det är det. Att kompetativa spelare spelar bra saker är inget konstigt och det är fritt fram för turneringar att strypa saker med komp. Det är däremot codexens fel om den då har så dålig internbalans att 3 enheter är sjukt mycket bättre än övriga. Detta gör att det faktiska urvalet (på kompetativ nivå) bara blir 3 enheter istället för typ 25 som faktiskt finns i codexen och detta leder till tråkiga matcher med väldigt liten variation.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Nya Eldar?

Inlägg av Ancalagon »

Jag håller med Tröger när det gäller turneringsspelandet i synnerhet men även andra vanliga games också. Det är svårt för många att motivera vissa val när andra helt enkelt är sjukt mycket bättre.

Det hade räckt att de hade jetbikes som de var med 1 heavy/3 modeller men gett dem möjlighet till scatter lasers istället för bara cannons. Wraithknighten hade gott kunnat vara kvar som den är, fast med ett ++ save och en liten prisbump. Flamerguard är rimligt bra, dödliga men sjukt kort range, men lägger man in lite WWP och grejer så de dimper ner var som helst utan scatter så är de bisarrt bra.

Det känns lite som att det enda man tänkt på är "Vilka boxar vill vi sälja mest av?" och sen lite som en eftertanke ändrade man aspect warriors lite :)

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Nya Eldar?

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev:
Röde skrev:
Ancalagon skrev:Det är länge sedan Goatboy var så genuint deppig hehe.

Men jag håller med om mycket han säger.

Det är dock en jäkligt stor skillnad på kommande turnerings-Eldar och Eldar spelade av Eldar fans som faktiskt kommer använda alla coola aspect warriors etc och inte bara Jetbikes-FlamerGuard-Wraithknights.
Dagens sanning! Det är inte Codexarna det är fel på...
Jo det är det. Att kompetativa spelare spelar bra saker är inget konstigt och det är fritt fram för turneringar att strypa saker med komp. Det är däremot codexens fel om den då har så dålig internbalans att 3 enheter är sjukt mycket bättre än övriga. Detta gör att det faktiska urvalet (på kompetativ nivå) bara blir 3 enheter istället för typ 25 som faktiskt finns i codexen och detta leder till tråkiga matcher med väldigt liten variation.
Nej. Att codex är illa skriven är inte problemet. Det är spelares intällning till spelet som är problemet.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Nya Eldar?

Inlägg av NIB »


Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Nya Eldar?

Inlägg av Flogger »

Man trodde inte man skulle kunna använda frasen "FW borde lära GW hur man skriver regler", men på WKn passar det bra...

Och jo, detta codex verkar bli det som totalt sabbar editionen, i alla fall om man tillåter deras egna Detachment. Kör man Max 2 detachments och förbjuder deras egna så känns det mer ok.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Nya Eldar?

Inlägg av Elevatorlake »

Flogger skrev:Kör man Max 2 detachments och förbjuder deras egna så känns det mer ok.
Kommer fortfarande tyvärr inte ifrån deras jetbikes som är troops :(
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Nya Eldar?

Inlägg av Flygmaskin »

Eldar har alltid varit min huvudarmé och det är den jag brukar prestera bäst med. Det nuvarande codexen är riktigt jävla vasst som den är. Hade de bara dämpat serpenterna och fixat aspekterna som är rötna hade codexen varit hemma.

Bikes i dess nuvarande form tycker jag redan är typ top 3 troops. Att göra om dem till en objektiv-grabber-dodger-gunline-anti-vehicle-anti-horde känns lite over the top måste jag säga.

Styrka D på all distort är bra, men inte helt uppåt väggarna galet tycker jag. Wraith Guards har så pass dålig range så att det oftast går att spela runt. Däremot så är Knighten rätt galen att boosta. Knekten är riktigt bra nu. Med FnP och "immunitet" mot poison och ID så blir han riktigt jävlig. En är okey att hantera. Formationen med 0-12 är bara töntig.

Aspekternas fix känns ok även om jag tror att Banshees fortfarande oftast blir bänkvärmare.

Tanks i enheter verkar ballt som fan. Falkar med drakar i som delar säkert kommer vi säkert att se en hel del. Prismor som gör en oldschool länkning-ish blir ball. 3 stora plattor med S7 AP2. Fräsigt. Holo dämpningen känns rimlig.

Spindlarnas dodge hopp verkar roligt som fan. Väldigt eldarig regel. Woundar nästan allt på 2+, men jag vet inte om de har kvar "rending" på monofilament regeln.

Reapers för 25 poäng och bonus mot flyg och boostade prylar känns ballt, men vem behöver dem när det finns bikes? Maugun verkar festlig när han pissar iväg 8? Rending.

Scorpions som smyger omkring med stealth och shroud tills de visar sig är coolt. Återstår att se hur bra de funkar dock.

Serpents som blir en trupptransport istället för gunship blir rimligt.
Människomat, till exempel spannmål.

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Nya Eldar?

Inlägg av Fenris »

Jag har läst en hel massa gnäll om styrka D vapnen, jag tror dock mest detta är från folk som inte vill se sina dödstjärnor gå sönder. Styrka D är botmedlet mot dessa. Det behöver givetvis testat hur bra styrka D blir men jag tror snarare att det kommer balansera mer än vad det gör 40k obalanserat.

Knekten är dock ett helt eget mysterium T8 W6 3+ FnP, GC för sina poäng känns helt bananas. Troligen en felskrivning i poängen, kanske kostar 100 poäng till. Jag tror dock en bannlysning på mer än 1 knekt per 2000 poäng kommer vara rimligt.

Cyklarna gnälls det på en hel del också, scatterlaser till alla och fortfarande troops. Det här var nog eldars hårdaste enhet redan tidigare, jag tror dock inte vi kommer få se mer än 1x10 +2x3 cyklar. Där 1x10 enheten har en farseer som buffar, vilket gör den till en 400 poängs dödsstjärna. 40 S6 skott kommer dock vara overkill mot det mesta, även om de poppar, en rhino, en chimera, en trukk eller DE-raider, per runda så kommer de inte att göra sina poäng. Deras formationsbonus går dem dessutom miste om, om de uppgraderar till scatter laser, då den endast funkar på shuriken vapen.

Nu råkar det ju vara så att jag varken äger några wraiths, eller cyklar, så jag kommer nog att kunna slippa det mesta gnället.
OK jag har en cykel till min farseer, och 3st reavers, men med hur mycket nya och roliga saker som kommer till aspekkrigarna, så tror jag inte dem kommer få plats i min lista, jag vill prova allt.

En av de stora buffs som jag kommer märka är 2W Exarch, vilket är en enorm boost, inte nog med det så får dem en exarch power gratis. Så här ser en 2000p lista ut ungefär enligt vad som ryktats:

Bonus för alla är att de får springa 6" istället för 1T6" med omslag.
CORE: 885 (prefered enemy och gratis platformar som bonus)
100 Farseer
90 10x Guardians
-BL platform.
+120 Wave Serpent
-Shuriken cannon.
90 10x Guardians
-BL platform.
+120 Wave Serpent
-Shuriken cannon.
90 10x Guardians
-BL platform.
+120 Wave Serpent
-Shuriken cannon.
40 Vyper
60 War walker
55 Vaul's wrath battery
-D-cannon.

AUX: Aspects 462 (+1WS/BS, re-roll Ld-test)
145 9x Howling Banshees
-Exarch.
163 9x Striking Scorpions
-Exarch.
154 9x Swooping Hawks
-Exarch.

AUX: Aspects 310 (+1WS/BS, re-roll Ld-test)
120 5x Fire Dragons
-Exarch.
105 5x Warp spiders
-Exarch.
85 5x Dark Reapers
-Exarch.

AUX: Dire Avenger shrine 329 (+1BS, alla får skjuta ett extra skott en runda.)
127 9x Dire Avengers
-Exarch.
127 9x Dire Avengers
-Exarch.
75 5x Dire Avengers
-Exarch.

1986p

Det vore givetvis kul att testa med 3 falkar istället för wave serpents, så jag kan möblera in fire dragons, Dark reapers och en enhet Avengers, och sedan låta dem deepa, men fick inte plats med det på 2000p

Jag har spelat eldar sen 2nd ed, hoppade över 3rd ed för att GW's priser och storleken på minsta spelbara armé fördubblades, och tyranids gick helt enkelt inte att matcha med min armé. Men jag kom tillbaks lite innan eldar codexen för 4th ed släpptes, så jag spelade även lite med förra Eldar: Craftworlds boken, men fick då ganska så rejält stryk av Tau.

Jag ser fram emot att få sätta upp mina aspektkrigare på bordet igen och spela lite footdar, och hoppas att det inte blir för mycket gnäll, då min armé skiljer sig rejlt från tex en Iyanden wraithhost, eller en Saim-Hann jetbike spam.

Angående Seercouncil så fick du ju både en buff och en nerf, de kan max få ML3 på 7+ trollkarlar, men lyckas kasta på 3+, vilket jag tycker känns fluffigt att eldar kastar magi under mindre kaotiska former. malefic powers är ju också helt borta från eldar.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: Nya Eldar?

Inlägg av Ceasar »

Fenris skrev:"Massor av text.........."
Vad var poängen? Att visa att man fortfarande kan göra en dålig/"rolig" lista?

Det är nice att de gjort många av valen bättre t.ex. de flesta aspects. Men det kvittar i turneringssammanhang, då de flesta ändå tar det som är bäst.


Spelar själv Eldar, sSå det är väl bara att tacka o ta emot att det mesta blivit bättre. Men personligen tycker jag det hade räckt med nerfen av Serpent och buffarna på alla aspects. Resten kunde de ha lämnat som det var.

Skriv svar