Codex: CSM rykten
Codex: CSM rykten
Beror lite på om man vill ha ett nurgle hq för att göra dem scoring. Annars är de inte värda alls. (Och då har man ju eventuellt valt bort något annat för att ta en nurgle lord)
Re: Codex: CSM rykten
Absolut, men en Nurgle lord eller Typhus är nog nästan underförstått i den här diskussionen =)LillePer skrev:Beror lite på om man vill ha ett nurgle hq för att göra dem scoring. Annars är de inte värda alls. (Och då har man ju eventuellt valt bort något annat för att ta en nurgle lord)
Mmmm, och det där är bara fluff. En boltpistol kan ha samma egenskaper som ett powersword, enda skillnaden är fluffet mellan dem...LillePer skrev:Det är ett faktiskt närstridsvapen. Som prinsen slår med. Det andra är en liten demongobbo som viftar lite...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker det är sjukt uppenbart att man följer profilen som specifikt står och inget annat.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Jag tycker att det finns samma argument för hammaren som för familiaren, men folk tycker att de är två skiljda saker baserat på fluff, och inte på regler...DHettNeck skrev:Jag tycker det är sjukt uppenbart att man följer profilen som specifikt står och inget annat.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
På smash står det att alla modellens (gubbens i mitt tycke) attacker sker med AP2 om han inte slår med ett vapen med AP1. Här har GW alltså insett att ett MC kan använda vapen som har ett AP-värde och valt att lägga till ett förtydligande vad som händer om det vapnet har ett bättre AP-värde än 2. Men eftersom de inte sagt något om sämre AP-värden får det antas att Smashs AP2-regler kommer för här. Black mace är tydligt ett vapen i och med att det har Melee i sin profil och byts ut mot en utav modellens existerande vapen. I och med detta kommer en DP med Black Mace att slå med AP2.
Tar man sedan en Combat Familiar så ger den modellen (pjäsen enligt mig) två extra attacker med en egen profil. Dessa attacker är inte en modifiering utav modellens profil och inte heller ett närstridsvapen och skall således inte dra fördelar av Smash.
Tar man sedan en Combat Familiar så ger den modellen (pjäsen enligt mig) två extra attacker med en egen profil. Dessa attacker är inte en modifiering utav modellens profil och inte heller ett närstridsvapen och skall således inte dra fördelar av Smash.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Smash nämner inte en modells vapen utom i undantaget för AP1.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Tycker man får anstränga sig ganska mkt för att få det till att combat familiaren GER 2 extra attacker.
Tycker även det är uppenbart att den SJÄLV anfaller 2 ggr när storebror piskar på.
Sluta greppa efter halmstrån, börja lyssna på Katarisis och spela den som det är tänkt. 2 extra s4 ap- attacker. Den är inte ett MC och kan inte smasha, i dess profil står bara att den anfaller med 2 attacker. Osten är svårare att hitta än såhär.
Tycker även det är uppenbart att den SJÄLV anfaller 2 ggr när storebror piskar på.
Sluta greppa efter halmstrån, börja lyssna på Katarisis och spela den som det är tänkt. 2 extra s4 ap- attacker. Den är inte ett MC och kan inte smasha, i dess profil står bara att den anfaller med 2 attacker. Osten är svårare att hitta än såhär.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Ska följa ordagrant RaW så kan man nog få det till att familiarens attacker har AP2 på ett monster, men det är ganska uppenbart att det inte är tänkt att vara så.
Alexander Merinen
Samma visa varenda gång en regelboken eller en codex uppdateras, minsta lilla kryphål ska exploateras...
Folk får väl köra som de vill så länge det går att tolka det så och ingen errata behandlat det men personligen avslutar jag matchen direkt, vill min motståndare verkligen vinna så mycket att det ska regelbändas får han väl göra det då. Fn vad besviken jag blir ibland
Folk får väl köra som de vill så länge det går att tolka det så och ingen errata behandlat det men personligen avslutar jag matchen direkt, vill min motståndare verkligen vinna så mycket att det ska regelbändas får han väl göra det då. Fn vad besviken jag blir ibland