Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Bengt

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Bengt »

Kaptenen skrev:Jag förstår inte riktigt vem som slår först..
1: den som chargar slår först
2: spelarna turas om att aktivera enheter i närstrid

Hur fungerar det? Om jag aktiverar en av mina enheter som har blivit chargad, då ska ju den andra slå först?
Som jag förstod det så slår alla enheter som chargeat först, sen när det är gjort så turas man om att aktivera enheter. Man verkar typ inte göra klart en strid i taget heller.

---

När det gäller pile in så lär det ju inte vara jättelätt att gå in i fler enheter eftersom pile är mot närmsta fiende.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Är det bara jag tog fasta på att man verkar få skjuta overwatch flera ggr med samma enhet sålänge den inte binds i CC?

Tau likes!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Tau overwatch. :(
Undrar förresten om de som tidigare var blast-weapons får overwatcha nu?

ErikJohannesson

Inlägg av ErikJohannesson »

Och om flamers/liknande har kvar en bra overwatch.... och om granater och cover fortfarande påverkar charge.
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition

fauh

Inlägg av fauh »

1. Alla enheter som chargeat den här rundan slår
2. Spelaren vars tur det är börjar aktivera en av sina enheter
3. Motståndaren aktiverar en av sina enheter
Osv...

Så har jag fattat det iallafall

fauh

Inlägg av fauh »

Iom att blasts försvinner (skulle gissa att små blasts blir 1d3 och large blir 1d6) och istället blir variabel mängd hits så blir det ju samma i overwatch. Flamers kommer vara lika bra i overwatch som i shooting fasen (1d6 autohits, dvs snapshots påverkar ej) förutsatt att du har range (8")

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Kaptenen skrev:Tau overwatch. :(
Undrar förresten om de som tidigare var blast-weapons får overwatcha nu?
Om tau får behålla sina regler för overwatch :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

PSS

Inlägg av PSS »

Jag ska erkänna att jag inte läst allt som skrivits kring "den som chargar attackerar först" artikeln som släpptes men borde inte detta bli lite problematisk vad gäller horde vs elite armies i och med att initiativ inte längre spelar någon roll?

Jag tänker på arméer som tex Eldar och Dark eldar som tidigare om än var i numerärt underläge kunde räkna med att åtminstone få attackera först när de kom i närstrid med tex orcher. Så verkar det inte bli nu.

Att bli chargad av orcher eller andra armeer som lyckas producera större grupperingar av trupper kommer verkligen bli skrämmande. Lägg till det faktum att om det inte tillkommer begräsningar på hur vissa vapen fungerar som tex Power fists/claws, thunderhammers eller Power axes så verkar det som att det finns risk för "you get charged = you die ". Men som sagt jag har inte läst allt och jag kanske svamlar i onödan.

Halvar

Inlägg av Halvar »

PSS skrev:Jag ska erkänna att jag inte läst allt som skrivits kring "den som chargar attackerar först" artikeln som släpptes men borde inte detta bli lite problematisk vad gäller horde vs elite armies i och med att initiativ inte längre spelar någon roll?

Jag tänker på arméer som tex Eldar och Dark eldar som tidigare om än var i numerärt underläge kunde räkna med att åtminstone få attackera först när de kom i närstrid med tex orcher. Så verkar det inte bli nu.

Att bli chargad av orcher eller andra armeer som lyckas producera större grupperingar av trupper kommer verkligen bli skrämmande. Lägg till det faktum att om det inte tillkommer begräsningar på hur vissa vapen fungerar som tex Power fists/claws, thunderhammers eller Power axes så verkar det som att det finns risk för "you get charged = you die ". Men som sagt jag har inte läst allt och jag kanske svamlar i onödan.
Typ som att finnas på spelplanen mot en skyttearmé? Ja det vore ju hemskt...
Ja' än't bittä'!

Halvar

Inlägg av Halvar »

Skämt åsido så är first strike lite nödvändigt kan jag känna själv. Det är lagom kul att lyckas ta sig till andra sidan bordet med några få modeller för att sedan bli utskjuten i overwatch och lemlästad i närstrid för att endast två modeller i armén kan köpa granater.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar