VI

Har du hört det senaste från GW?
Ancalagon

Re: VI

Inlägg av Ancalagon »

Vet inte om det täckts här ännu, men helt nya regler för regroup:

Man får försöka regroupa ända ner till 1 modell kvar. Har man över 25% kvar slår man på LD, har man under 25% av ursprungsenheten måste man slå dubbel 1a, om man inte har en IC med, då får man fortsatt slå på hans LD.

Regeln om fiender inom 6" är borttagen.

Om man lyckas med regroup får man gå 3" direkt, men får varken gå, run eller charge i nästa runda, och kan bara skjuta snap shots.

Om man blir chargad när man är Falling Back slår man vanligt Ld. Om man lyckas regroupar man och slåss som vanligt, om man failar är man destroyed.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

SnuffyN skrev:
Magnus skrev:Fordon som rört sig har WS 1, fordon som stått still har WS 0. :)
Sant! Men Redeemern lär hamna på hyllan här hemma.
Har för mig att jag läste att man inte fick skjuta Rapid fire som snap shot men nu hittar jag det inte. Är det någon annan som sett det eller är jag ute och cyklar?

Det står uttryckligen på de vapentyper som inte kan skjuta Snap Shots, och Rapid Fire vapen är inte bland dem. Så de får skjuta snap shots.

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Lite kul upptäckt: Paladiner och Dreadknights är båda karaktärer!

Alltså kommer alla 6:or att träffa från en enhet paladiner vara precision shots, vilket innebär att de allokeras av den skjutande spelaren. Sjukligt användbart.

Kanske även finns någon minimal anledning att ha en gatling psilencer nu också.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Oj oj Out of sight var en lite rolig regel... Man kan inte alokera wonds på modeler som inte ses av den skjutende enheten. Älskar hur viktigt det blivit att stå helt rätt med gubbarna i nya edditionen.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

egge

Inlägg av egge »

Första matchen spelad! Ett hett tips, spela ca 500 poäng...det var sjukt jobbigt.

Spelet i sin grundform känns långt ifrån att vara ett turneringsspel längre. Slumpade egenskaper på objektiv, slumpade magier, slumpade egenskaper på karaktärerna mm gjorde att allt kändes rätt jobbigt.

Och första åsikten utav wound allokering - sjukt, väldigt sjukt jobbigt. Jag vet att man skall lära sig spelet riktigt men det var jobbigt.

Regelfråga: En hive tyrant med två livvakter står bakom en enhet hormagaunts. Ger tyrantens livvakter någon fördel eller är det helt enkelt så att motståndaren kan välja att skjuta på tyranten som inte får cover bakom hormagaunts och dä med snabbt döda tyranten?

Egge säger njae... än så länge. Det behövs mer för att imponera på mig.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

mawno

Inlägg av mawno »

Look out sir fungerar väll bara på 4+, eller har jag missat något?

Malleus

Inlägg av Malleus »

egge: kolla FAQ:en, en tyrant med guards blir som en vanlig enhet med IC alltså lookout sir på 2+

mawno:
lookout sir: 2+ för IC och 4+ för Characters, typ exarch etc om jag läst rätt

Kul att broodlords kan ta 2xmagi och har mastery level 1 enligt FAQ:en

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Hive Tyranten är ingen IC, (eller står det något annat I deras FaQ, inte hunnit kolla).

Nej ska man spela helt enligt grundboken så känns det inte så turneringsaktigt, men tar man bort alla knasiga "mystical terrain" och objective grejer, fortifications och skriver egna missions så börjar man nog närma sig.
Alexander Merinen

Malleus

Inlägg av Malleus »

Zurken skrev:Hive Tyranten är ingen IC, (eller står det något annat I deras FaQ, inte hunnit kolla).
Ja

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Mystical terrain spelas inte så ofta i fantasy, så det behöver vi nog inte göra i fantasy heller.

EDIT: Ska så klart vara i 40K vi inte behöver ;)
Senast redigerad av 1 DHettNeck, redigerad totalt 30 gånger.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar