Errata and Frequently Asked Questions Documents 6th Ed ute!
Re: Errata and Frequently Asked Questions Documents 6th Ed u
I tyranidFAQn står det en fråga om man får skjuta emplacements eller inte samt om fortifications. Den refererar till sidan 33 och det enda jag ser där som har något samband är instinctive behaviour. Kan någon peka mig i riktning till den andra regeln som syftar till varför nids inte kan använda emplacements? Eller är det bara ett påhitt för att nids inte ska ha en chans alls mot flyers?
Ja' än't bittä'!
Jag vet inte om det är tänkt som ett svar på min fundering kring "Ignores armour saves"-saker. Men om det är det så tycker jag inte att det är så klart.Neth_Oni skrev:Är det så ruskigt svårt att förstå att det har kommit en helt ny regelbok och att den givetvis ställer till saker och ting och att det i första hand är vad den nya boken säger om sakerna som gäller? GW har erratat en del men mycket mer kommer behövas för varje codex samt för regelboken, men det är inte så väldigt svårt att använda sunt förnuft. Ett power sword är ap3 och alla "speciella" power weapons från äldre codexar är ap3 om inte annat har skrivits om ett vapen i dess errata (som Typhus och Kharn som fick Power axe regeln på sina). Punkt.
Ta Tychos Dead man's hand t.ex. Det är någonslag mellanting mellan vapen och wargear-pryl. Den räknas enligt FAQ:n inte som ett additional close combat weapon, men samtidigt påverkar den Tychos närstridsattacker. Den hade tidigare exakt samma regler som en monstrous creature, dvs ignorerar armour save och slår två tärningar för armour penetration. Monstrous creatures är nu AP2.
Eller Lelith? Hon är beväpnad med (counts as) Shardnet och Impaler, men har en specialregel som säger att hennes attacker ignorerar armour saves. Och det är en annan formulering än alla specialvapen i DE-codexen för där står det att de är power weapons med extraregler.
Det finns andra exempel också där det absolut inte är klart om det skall vara AP3 eller helt enkelt ignorera alla armour saves (dvs AP2).
-
Valrosskorv
Bör påpekas att AP2 inte är samma sak som "ignores all armour saves".
Jag ser det som helt klart att de som står att de ignorerar saves fortfarande gör det, men utan bonus mot fordon man får av ap1, 2, tills de erratas annorlunda, om ens de komer göra det. Nog för att de ändrat de flesta vapen till apX men skulle det vara omöjligt för en förmåga som ignorerar saves, inte tas upp i erratan och inte står med i regelboken faktiskt fortfarande ignorerar? Jag tror det är att tänka för mycket kring det
Faq:arna verkar vara lite halvtaskigt gjorda. I senaste numret av WD spelar de själva Demonprinsen från Codex: CSM som en FMc (de spelade å andra sidan, på samma ställe, Vector Striken fel då de körde D3+2 istället för D3+1).Excessus skrev:Där är CSM FAQn onödigt tydlig i ämnet...
Jag ville ju spela med en FMC, bah...
Å andra sidan har de ju i CSM- faq:en lyckats motsäga reglerna då en prins med Mark of Tzeentch inte får använda två skyttemagier, trots att det är precis det han får om man läser i regelboken.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den
Administrativt ansvarig för LBK
Administrativt ansvarig för LBK
nu har jag inte bilderna på datorn eller en egen white dwarf men det stod väl även i senaste WD att nids och någon annan armé kunde byta ut enbart vissa av sina psychic powers mot regelbokens nya, men i FAQerna så verkar det alltid vara alla eller inga. jag som ville ha nytta av alla mina gulliga gamla zoanthropes. jag kan fortfarande konvertera till en doom of malant'ai och köra primaris telepathy.
och så en bump
och så en bump
Halvar skrev:I tyranidFAQn står det en fråga om man får skjuta emplacements eller inte samt om fortifications. Den refererar till sidan 33 och det enda jag ser där som har något samband är instinctive behaviour. Kan någon peka mig i riktning till den andra regeln som syftar till varför nids inte kan använda emplacements? Eller är det bara ett påhitt för att nids inte ska ha en chans alls mot flyers?
Ja' än't bittä'!
Den intressant diskussionen om regelföreträde finns numera här: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=6596
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- speedfreek
Iron Arm istället kanske?Halvar skrev:en doom of malant'ai och köra primaris telepathy.
-
Flygmaskin
A sketafränt ju!
Människomat, till exempel spannmål.
Fast iron arm är en på sex och nog för att jag är bra på att slå ettor så skulle inte det hända när jag faktiskt vill det. Och det är mycket coolare att ha en DoM som kan imitera en DoM
Ja' än't bittä'!