Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Kaptenen »

Jag ser faktiskt likheter mellan kompmallen och det vi sett av power ratings hittills.
- tex var 5e modell gör att ratingen/kompen går upp, mer detaljerat är det inte
- listor med tex komp 10 (200 komppoäng använda) kommer att vara hyfsat jämnstarka, listor med totalt 200 power rating poäng använda kommer också att vara hyfsat jämnstarka - även om de inte hamnar på samma armépoäng.

Jag förstår vad du menar, men likheter finns i mekaniken, även om syftet är olika.

Användarvisningsbild
Grudge

Inlägg av Grudge »

Så länge alla alltid väljer den "starkaste" utrustningen och maxar antalet modeller till level-gränserna (dvs tar 10 gubbar, inte 6 eller 7), så kommer väl power level vara ganska representativ för styrkan? Det är väl om man väljer de lite "svagare" valen som differensen kan bli lite större mellan två arméer med samma power level. Jag tycker det känns som att det kan vara ett schysst sätt att snabbt slänga ihop en lista för att spela lite casual med en polare.

CovenantGuardian

Inlägg av CovenantGuardian »

Kommer alltid köra poäng, det går marginellt fortare i verkligheten att plussa ihop powerlevel jämfört med poäng. Det är ofta valen som tar tid. Det som är roligt med warhammer är jämna matcher, framför allt för casuals är väl jämna matcher att föredra? Då är poäng alltid överlägset.

Ett stort problem som powerleveln har som ni inte har tagit upp än, är att powerlevel finns på dataslaten vilket innebär det kommer inte uppdateras inom en snar framtid om den visar sig för bra eller dålig.

Gillar att poängen har ojämna värden som 7 eller 27. Det visar på att dom faktiskt utnyttjar hela poängskalan för mer balans.

fauh

Inlägg av fauh »

CovenantGuardian skrev: ...
Gillar att poängen har ojämna värden som 7 eller 27. Det visar på att dom faktiskt utnyttjar hela poängskalan för mer balans.
Tror det lite har att göra med att en space Marine kostar 13 ;-)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Om de nu bestämmer sig för att samla alla poängkostnader i ett dokumet så är det ju inte jättesvårt att ta det, ändra vissa saker de enligt sverige kostnadsötter fel och sedan smaska på en egen titel.

Med det sagt, jag tror inte komp kommer behövas iom att de är öppna för patchning.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag hoppas också att det inte kommer behövas någon komp.

Power Level skall inte förväxlas med komp, då det endast är en väldigt trubbig poängsättning som kommer göra ett väldigt dåligt jobb att balansera arméer (gissar jag).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

CovenantGuardian

Inlägg av CovenantGuardian »

fauh skrev:
CovenantGuardian skrev: ...
Tror det lite har att göra med att en space Marine kostar 13 ;-)
Sant, vi får se när resten av vapenpoängen kommer ut om det finns något granularitet i verkligenheten.
Plasma pistols poängen gör mig glad dock med mina Dark Vengeance sergeanter :).

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Har höga förväntningar på nya ed. Framför allt hoppas jag på att Orgasmatron, Denkan m.fl. återvänder till 40K och att Bagarn börjar arrangera turneringar igen.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Command points verkar riktigt bra, framförallt om man har mycket vapen som ger D6 wounds eller liknande.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Cricka

Inlägg av Cricka »

Jag är relativt säker på att power levels kommer att fungera precis som det gör i AoS nu. Betala X poäng för ett fast antal figurer, du betalar inget extra för uppgraderingar och vapenval.

Skriv svar