Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Jag ser faktiskt likheter mellan kompmallen och det vi sett av power ratings hittills.
- tex var 5e modell gör att ratingen/kompen går upp, mer detaljerat är det inte
- listor med tex komp 10 (200 komppoäng använda) kommer att vara hyfsat jämnstarka, listor med totalt 200 power rating poäng använda kommer också att vara hyfsat jämnstarka - även om de inte hamnar på samma armépoäng.
Jag förstår vad du menar, men likheter finns i mekaniken, även om syftet är olika.
- tex var 5e modell gör att ratingen/kompen går upp, mer detaljerat är det inte
- listor med tex komp 10 (200 komppoäng använda) kommer att vara hyfsat jämnstarka, listor med totalt 200 power rating poäng använda kommer också att vara hyfsat jämnstarka - även om de inte hamnar på samma armépoäng.
Jag förstår vad du menar, men likheter finns i mekaniken, även om syftet är olika.
Så länge alla alltid väljer den "starkaste" utrustningen och maxar antalet modeller till level-gränserna (dvs tar 10 gubbar, inte 6 eller 7), så kommer väl power level vara ganska representativ för styrkan? Det är väl om man väljer de lite "svagare" valen som differensen kan bli lite större mellan två arméer med samma power level. Jag tycker det känns som att det kan vara ett schysst sätt att snabbt slänga ihop en lista för att spela lite casual med en polare.
-
CovenantGuardian
Kommer alltid köra poäng, det går marginellt fortare i verkligheten att plussa ihop powerlevel jämfört med poäng. Det är ofta valen som tar tid. Det som är roligt med warhammer är jämna matcher, framför allt för casuals är väl jämna matcher att föredra? Då är poäng alltid överlägset.
Ett stort problem som powerleveln har som ni inte har tagit upp än, är att powerlevel finns på dataslaten vilket innebär det kommer inte uppdateras inom en snar framtid om den visar sig för bra eller dålig.
Gillar att poängen har ojämna värden som 7 eller 27. Det visar på att dom faktiskt utnyttjar hela poängskalan för mer balans.
Ett stort problem som powerleveln har som ni inte har tagit upp än, är att powerlevel finns på dataslaten vilket innebär det kommer inte uppdateras inom en snar framtid om den visar sig för bra eller dålig.
Gillar att poängen har ojämna värden som 7 eller 27. Det visar på att dom faktiskt utnyttjar hela poängskalan för mer balans.
Tror det lite har att göra med att en space Marine kostar 13CovenantGuardian skrev: ...
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Om de nu bestämmer sig för att samla alla poängkostnader i ett dokumet så är det ju inte jättesvårt att ta det, ändra vissa saker de enligt sverige kostnadsötter fel och sedan smaska på en egen titel.
Med det sagt, jag tror inte komp kommer behövas iom att de är öppna för patchning.
Med det sagt, jag tror inte komp kommer behövas iom att de är öppna för patchning.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag hoppas också att det inte kommer behövas någon komp.
Power Level skall inte förväxlas med komp, då det endast är en väldigt trubbig poängsättning som kommer göra ett väldigt dåligt jobb att balansera arméer (gissar jag).
Power Level skall inte förväxlas med komp, då det endast är en väldigt trubbig poängsättning som kommer göra ett väldigt dåligt jobb att balansera arméer (gissar jag).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
-
CovenantGuardian
Sant, vi får se när resten av vapenpoängen kommer ut om det finns något granularitet i verkligenheten.fauh skrev:Tror det lite har att göra med att en space Marine kostar 13CovenantGuardian skrev: ...
Plasma pistols poängen gör mig glad dock med mina Dark Vengeance sergeanter
Har höga förväntningar på nya ed. Framför allt hoppas jag på att Orgasmatron, Denkan m.fl. återvänder till 40K och att Bagarn börjar arrangera turneringar igen.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Command points verkar riktigt bra, framförallt om man har mycket vapen som ger D6 wounds eller liknande.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Jag är relativt säker på att power levels kommer att fungera precis som det gör i AoS nu. Betala X poäng för ett fast antal figurer, du betalar inget extra för uppgraderingar och vapenval.