Nya Tyranider i November!

Har du hört det senaste från GW?
Halvar

Re: Nya Tyranider i November!

Inlägg av Halvar »

Jag är sjäkv en nidsspelare och jag tycker det är tydligt att man måste täcka 25% men att det bildas ett staket i samma höjd som modellerna. Ignorerar man den sista delen av meningen så kan man lika gärna ignorera allt som är efter första stycket. Selektiv blindhet är märkligt imo.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

refabricated skrev: @White dwarf
De kan väl tolka regler hur de vill? Precis som alla andra... Så länge de inte skriver "detta är GW:s offeciella ruling" + lämplig GW-persons underskrift så är vad de skriver lika mkt värt som vad ngn annan skriver.
Ibland tolkar man saker rätt, ibland fel. Ibland stämmer det med den allmänna uppfattningen på en plats(SWEfaq i Sverige), ibland är det rent uppåt väggarna.

I detta fallet stämmer inte WD:s tolkning med vår. Detta är inget nytt och det är väl ändå inget att härja över?
Då så, då kan vi ju sluta använda FAQs från Black Librarys hemsida också. Inget "detta är officiellt" eller någon form av signatur där heller. Samt är ju Black Library mest fluff och historier och inte regler, kanske ska skrota allt därifrån? WD innehåller fler regler idag än något annat de släpper förutom codex. Det känns absolut rimligt att anta att de har rätt. WD har blivit betydligt bättre sedan de gjorde om tidningen. Det är inget reklamblad längre, det är warhammer visions som är.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Fast nu innehåller ju FAQ:s bland annat:
Official Update Version 1.0
WARHAMMER 40,000 CODEX:
ASTRA MILITARUM
Official Update for 7th Edition, Version 1.1
Och så vidare. Så visst fasiken är det skillnad.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Som så många här på forumet säger när det kommer till regler från t.ex. FW "äh, så om jag skriver ett dokument där det står official på så är det så?"

Min poäng är att WD nuförtiden är fylld med regler. Var går gränsen för vad som bör tillåtas? Ska man inte få spela de nya tyraniderna heller? WD är ju ändå bara fylld med misstag så vem vet om reglerna stämmer?

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Flogger: Ta en snicker.

Kaptenen: Cthulhumonstret skulle kunna vara en ersättare till bensvärdswarriors. Dom det verkligen kryllar av ;)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

@Asplund
Haha! Den kommentaren gjorde min morgon!

@psykermonster
Psykar monstret känns som en helt ok synapse node. Inte heller fel att kunna gnaga av en hull point här och där.
Mot serpents till exempel är de inte heldåliga.
2 lyckade troll == 1hull point. 2 lyckade troll == 8 warpcharges, ngt man borde kunna ha per runda.

9 raketer från marines == 6 träff == 3 glance/pen == 1 igenom jink(med holo).
Så lite grovt kan man säga att varje spenderad warpcharge är som en skjuten raket från SM. Inte helt kass imo.
Med tanke på hur focussed whitchfires funkar så är det helt ok på att snipa characters / viktiga modeller med.

Vidare så får du en tålig synapse node, lite shadow in the warp och ett monster. Inte total kattskit direkt.

@snabelmamma
Håller man den i skogar/ruiner så är den inte helt enkel att döda. Och 6-7 ap2 attacker med poison 2+ med instant death potential är inte så tokigt heller. Blasten tycker jag åsså verkar rätt spexig. s3 armorbane låter kanske inte så mkt, men det ger nids mer anti-tank potential.

Generellt känns det som 2 modeller som ger nids 2 extra softcounters mot fordon. Och en hardcounter mot wraithknights. Det sköna i min mening är att modellerna även gör annat.

Nu kommer säkert nån gnällis och piper om att:
"Använder jag alla warpcharges till trolleriet så missar jag andra bra spells" - ja? du har ett val... valmöjligheter är alltid bra.
"Kommer snabelmonstret någonsin få charga en WK?" - troligen inte. men du har reducerat den till 2 s10 skott för 240pts. Profit!

Kan väl även kasta in en sten i glashuset när jag ändå håller på... Finns det någon spelare som gnäller mer än tyranidspelarna? Många har sämre codex(syrror, csm, DA, orks), men inte tjuter de för det. Sluta pip och var glada att GW ger er mer kärlek.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Jacobi

Inlägg av Jacobi »

Toxicrenen verkar jättekul! Ställ den bakom gargoyles för 3+ cover save (2+ om det blir natt). 6 attacker med poison 2+ (re-roll to wound på allt med T4 eller lägre) plus lash whips gör att du nästan alltid kommer att slå först! Tappar du wounds så kan fienden bli skadad av acid blood och de som står kvar efter det får uthärda toxic miasma om toxicrenen inte stupat. Motståndaren kan knappast ignorera en sådan modell och det kan man dra nytta av!

Maleceptorn däremot... Dyr, bs 3, 4+ save, spell som har väldigt hög sannolikhet att misslyckas. Vad har den för plats i armén? Kanske om man vill köra nidzilla och har dåligt med synaps?

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Malle hade varit ok om den inte hade behövt slå för att träffa. Focused witchfires borde ju träffa automatiskt OM man lyckad med just focused-biten tycker jag.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Men så tokig är den väl ändå inte?

Vad kostar warpcharges för nids generellt? Runt 35pts per stycke lr ngt i den stilen?
Vad kostar synapse? 10-20pts kan det nog vara värt
Scyting talons? 10pts?
Så monstret i sig kostar ju runt 100pts + lulllull. Inte så illa imo.

Och om det blir så att man inte kan look-out-sir:a woundsen(har inte följt den regeldisskusionen) så är spellen riktigt het.

Hursom så är det ball med nya modeller, det inger ju hoppet om att även andra kommer få lite nya prylar över tiden.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Jacobi

Inlägg av Jacobi »

För att den ska bli "focussed" så måste man väl slå minst 3 4+tärningar? Då ska man kasta 6 warpcharge-tärningar för 50 % chans att lyckas. Sedan får man inte bli denied och därefter har du 50 % chans att träffa med bs 3. D3-wounds är väl inte så lysande heller? Lägg till risken för perils när man måste kasta så många tärningar. Har svårt att se grejen, men det kanske uppenbarar sig på slagfältet.

Skriv svar