Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Har du hört det senaste från GW?
Ancalagon

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Ancalagon »

Ismeno skrev:
Ancalagon skrev:Man tar ju moralslag vid förlorade modeller, inte wounds, och singelenheter/fordon kan inte förlora några modeller, alltså slår man heller inget moral.
Fast enheter av fordon då?
Det finns säkert regler för squadrons även i 8th ;)

Konfa

Inlägg av Konfa »

Bengt skrev:
Konfa skrev:
Bengt skrev:Olika typer av terräng finns beskrivna i advanced rules, så man kan få cover om man står bakom något. :lol:
Jag tänkte så först också, men om det läses tillsammans med huvudregeln, och framför allt regeln för infanteri, så verkar det som att man måste uppfylla två kriterier: Helt på terrängen, och 50 % obscured.
Bara Woods, Ruins, och Imperial Statuary nämner obscured alls och för de första två är det är bara för icke infanteri, obscured nämns inte alls i core rules.

Woods: hela infanteri enheten på basen.
Ruins: infanteri enheten i/på den (utlämnar "hela" av någon anledning).
Craters: refererar till infanteri modeller istället för enheter.
Barricades: också infanteri modeller och det står uttryckligen att de bara behöver vara inom 1" (och på andra sidan från skytten).

Om man inte förutsätter att Battlefield Terrain sektionen gör undantag från core rules så gör sektionen ingenting alls.
Yes, blev lite otydligt där igår. Syftade på skogen som exempel på något man inte bör kunna gömma sig bakom, även om den har obscured som kriterium.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Bengt skrev:
Konfa skrev:
Bengt skrev:Olika typer av terräng finns beskrivna i advanced rules, så man kan få cover om man står bakom något. :lol:
Jag tänkte så först också, men om det läses tillsammans med huvudregeln, och framför allt regeln för infanteri, så verkar det som att man måste uppfylla två kriterier: Helt på terrängen, och 50 % obscured.
Bara Woods, Ruins, och Imperial Statuary nämner obscured alls och för de första två är det är bara för icke infanteri, obscured nämns inte alls i core rules.

Woods: hela infanteri enheten på basen.
Ruins: infanteri enheten i/på den (utlämnar "hela" av någon anledning).
Craters: refererar till infanteri modeller istället för enheter.
Barricades: också infanteri modeller och det står uttryckligen att de bara behöver vara inom 1" (och på andra sidan från skytten).

Om man inte förutsätter att Battlefield Terrain sektionen gör undantag från core rules så gör sektionen ingenting alls.

Detta är också bara om man väljer att spela med Advanced Rules, vilket verkligen inte behövts. Annars är det bara +1 save om hela enheten är i terräng, oavsett vilken typ av terräng det är eller hur obscured man är.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

CovenantGuardian

Inlägg av CovenantGuardian »

Ancalagon skrev:
Ismeno skrev:
Ancalagon skrev:Man tar ju moralslag vid förlorade modeller, inte wounds, och singelenheter/fordon kan inte förlora några modeller, alltså slår man heller inget moral.
Fast enheter av fordon då?
Det finns säkert regler för squadrons även i 8th ;)
Finns inga squadrons längre förutom att dom räknas som en "Heavy Transport" slot, efter deployment så är dom independent units.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

CovenantGuardian skrev: Finns inga squadrons längre förutom att dom räknas som en "Heavy Transport" slot, efter deployment så är dom independent units.

Då så, problem solved :D

Youndi

Inlägg av Youndi »

Sådärja, nu har jag läst Index: Chaos och kan konstatera att jag nu har 30 CSM, 10 Chosen, 15 Havocs och 5 bikes målade i Death Guard-färger som jag kan tända i brasan med. Vilken tur att GW lovade att "alla arméer kommer bli spelbara i 8:an".

Nora

Inlägg av Nora »

CovenantGuardian skrev: Finns inga squadrons längre förutom att dom räknas som en "Heavy Transport" slot, efter deployment så är dom independent units.
Va, nä så tror jag inte det är...
Killa Kans får exempelvis lite bonus om de är 3 eller fler i en enhet...

CovenantGuardian

Ancalagon skrev:

Då så, problem solved :D
K, lite förhastat. Små vehicles som Killa Kans är fortfarande en unit, och kan därför dö i moral test. Ganska enkelt faktiskt med ld 6...

CovenantGuardian

Youndi skrev:Sådärja, nu har jag läst Index: Chaos och kan konstatera att jag nu har 30 CSM, 10 Chosen, 15 Havocs och 5 bikes målade i Death Guard-färger som jag kan tända i brasan med. Vilken tur att GW lovade att "alla arméer kommer bli spelbara i 8:an".
Det finns också mindre extrema alternativ än brasan .. som skapa ditt eget "dark angels inspirerade chaos chapter" med olika färger för olika units. Eller fler än 1 detachment, ett deathguard annat whatever.. :) Eller bita i det sura äpplet och måla om.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Youndi skrev:Sådärja, nu har jag läst Index: Chaos och kan konstatera att jag nu har 30 CSM, 10 Chosen, 15 Havocs och 5 bikes målade i Death Guard-färger som jag kan tända i brasan med. Vilken tur att GW lovade att "alla arméer kommer bli spelbara i 8:an".
Precis som med Primarishäftet som kommer med i startlådan så tänker jag att det kommer en bok till, som vi måste köpa, med fler enheter. De måste ju få termosar och bilar mm.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar