Matt ward tillbaka hos gw?

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Matt ward tillbaka hos gw?

Inlägg av Yabob »

Ismeno skrev:
Pipkin skrev:
Lontt skrev: Sen ibland tycker jag folk är överdrivet kritiska mot 40k, tycker det är ett väldigt trevligt spel.

This! Med rätt motståndare, ett sexpack folköl och en påse salta kringlor så är det utan tvekan det bästa figurspelet.
Då har du inte spelat 30K, Epic, BB, =][= etc etc..... ;)

Ska ett bra spel verkligen behöva "rätt" motståndare, snabba kolhydrater och en lätt fylla för att vara spelbart? Hmmmmm
Motståndaren är rätt så viktig för att det ska vara kul att spela. Världens bästa spel kan vara skitråkigt att spela om din motståndare inte vill få ut samma saker av spelandet som du och/eller inte är närheten av din skicklighetsnivå.

Snabb kolhydrater och en lätt fylla är förmodligen dock mer optional. ;)
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Matt ward tillbaka hos gw?

Inlägg av leidstedt »

Elevatorlake skrev:Men så kostar ju stormsurgen aaaaaaaningen mer än en russ också :)
Förlåt. Menade riptide.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Matt ward tillbaka hos gw?

Inlägg av Ismeno »

Yabob skrev:
Ismeno skrev:
Pipkin skrev:
This! Med rätt motståndare, ett sexpack folköl och en påse salta kringlor så är det utan tvekan det bästa figurspelet.
Då har du inte spelat 30K, Epic, BB, =][= etc etc..... ;)

Ska ett bra spel verkligen behöva "rätt" motståndare, snabba kolhydrater och en lätt fylla för att vara spelbart? Hmmmmm
Motståndaren är rätt så viktig för att det ska vara kul att spela. Världens bästa spel kan vara skitråkigt att spela om din motståndare inte vill få ut samma saker av spelandet som du och/eller inte är närheten av din skicklighetsnivå.

Snabb kolhydrater och en lätt fylla är förmodligen dock mer optional. ;)
Håller med dig till fullo, en trevlig motståndare är A och O.
Dock tycker jag 40K i sin nuvarande form inte funkar ens då. Inte ens med bästaste gamle spelpolaren under de bästa förutsättningarna blir det riktigt bra. Det är för mycket specialregler som msn glömmer bort eller blandat ihop, vissa enheter/formationer är löjligt OP jämfört med andra, etc etc. Om man inte är totalt "inne" i spelet och har järnkoll är det nästan omöjligt att få till balanserat spel.

Kan tänka mig att det funkar bra för de riktigt inbitna, men för oss casual-spelare är 40K i nuvarande form inget vettigt alternativ-tyvärr. Vilket givetvis är trist. Har själv spelat 40K sedan -87 så det är med stort vemod man konstaterar att 40K plockas fram allt mer sällan till förmån för andra figurspel.

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Matt ward tillbaka hos gw?

Inlägg av NIB »

leidstedt skrev:
Elevatorlake skrev:Men så kostar ju stormsurgen aaaaaaaningen mer än en russ också :)
Förlåt. Menade riptide.
Riptides, Stormsurges, Dreadknights och Wraithknights ska naturligtvis vara Walkers och inte MC's. Men det är lite av en annan fråga :)

Laughing God
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48

Re: Matt ward tillbaka hos gw?

Inlägg av Laughing God »

Är det bara jag som får vibbar av att Matt, eller någon som är nära hans tankegång, har haft med DW att göra?
De buffar/specialregler som har läckt spolar ju bort vilken warp spiders som helst även på soliga dagar..
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Matt ward tillbaka hos gw?

Inlägg av Elevatorlake »

Här kommer en galen idé; varför inte göra tvärtom och göra terminators till walkers med av12 eller 13 framifrån och sidorna och av11 bakifrån med 2hp? Tror det skulle göra så de så hårda som de borde vara både för fluffet och sin poängkostnad. Då blir de inte ihjälsmattrade av småvapen och grejer som dödar av12/13 har oftast ap2 eller bättre och hade dödat de ändå.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Matt ward tillbaka hos gw?

Inlägg av Halvar »

Elevatorlake skrev:Här kommer en galen idé; varför inte göra tvärtom och göra terminators till walkers med av12 eller 13 framifrån och sidorna och av11 bakifrån med 2hp? Tror det skulle göra så de så hårda som de borde vara både för fluffet och sin poängkostnad. Då blir de inte ihjälsmattrade av småvapen och grejer som dödar av12/13 har oftast ap2 eller bättre och hade dödat de ändå.
Om saker ska vara så odödliga som i fluffet så ska maugan ra ha en halv nidarmé som basning.
Ja' än't bittä'!

MiniMajs
Inlägg: 244
Blev medlem: 04 apr 2015, 10:31

Re: Matt ward tillbaka hos gw?

Inlägg av MiniMajs »

Vill man göra termies tuffa är det bara att ge dem 2 wounds och toughness 5.

Laughing God
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48

Re: Matt ward tillbaka hos gw?

Inlägg av Laughing God »

De kan vara precis som de är. 2+/5++ är inte dåligt men mycket vill ha mer. Det som skulle kunna göra dem mer värda sin poäng är väl just bara en någorlunda poängjustering i grundutförandet. Men de är sjukt jobbiga att ta ner med bara två-tre sköldar i en enhet och claws eller chainfist.
Jämför med wraithblades, 8 blades (240pts) kompar 18 med yxor eller 16 med svärd. 5 terminators med 3 hammare kompar 11. Åker de med en landrider kommer de upp i komp 16, samma som 8 blades med svärd och då vet vi ju vem som får chargen..
En annan variant är att dra ner på skjutvapen så att endast melta samt tunga vapen får ap2, vilket tagit udden ur tex plasma gun, men å andra sidan hade gjort att till och med en terminator med stormbolter blir ett hot då praktiskt taget ingen kan rå på dem. Av den enkla anledningen att de ap2 skott som finns i en armé kanske måste riktas mot andra mål.. :)
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Matt ward tillbaka hos gw?

Inlägg av Röde »

Jag vet! Vi skriver om alla regler!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar