SM 1750, hjälp en ny, nybörjare =)

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
MindMotion

SM 1750, hjälp en ny, nybörjare =)

Inlägg av MindMotion »

Jag bestämde mig för ett par dagar sen att sätta igång med 40k igen, jag vill ha en SM arme är det bestämt så jag tog tag i SM codexen och började tänka på en lista, då jag inte spelat 6th alls ännu, och endast haft regelboken i ett par timmar så känner jag mig fortfarande ganska lost.

Jag skrev iaf en lista, och jag skulle uppskatta om ni med bättre koll än jag kan ge mig lite pointers, funkar den skulle ni tro? Vad skulle vara svårast att möta med den? vad bör jag ändra/ta bort och varför?

Tack på förhand.

Here goes:

HQ

Captain: 165
Bike, Thunderhammer

Librarian: 100
Gate of Infinity, Smite.

Troops

Tactical squad x10: 190
Missile Launcher, Meltagun, Power weapon
Drop Pod: 45
Locator beacon

Scout squad x10: 190
Camo cloaks, Heavy bolter, Combi-plasma, (4x snipers/4x bolters)

Scout squad x10: 170
Missile launcher, Power weapon, melta bombs (4x snipers/4x CCW)

Elites

Sternguard squad x8: 235
Powerfist, Combi-melta, Combi-melta
Razorback: 75
TL-Lascannon

Dreadnought: 105
Multimelta
Drop pod: 45
Locator Beacon

Fast Attack

Landspeeder storm: 50

Scout bike squad: 155
Locator beacon, power weapon, meltabombs

Assault squad: 130
No Jumppacks, lighting claws
Drop pod: 10
Locator Beacon

Heavy Support

Predator: 85
Autocannon, side heavy bolters

Själva planen är ju att använda sternguardsen som blinkar runt med librarian så gott det går med hjälp av locator beacons på podsen/bikesen, är ganska säker på att någon måste ha tänkt på något liknande innan men vet inte hur gott det funkar.

Scoutsen med camo cloaks är tänkta som objective holders, verkar som att snipers är något mer användbara i 6th än vad dom var förut, andra scout squaden är till för stormen samt för att ge mig några till snipers.

Sternguard razorbacken är till för att bli taxi till dom 5 tactical marinesen som dropar med meltan, sternguards går med librarian som sagt.

Assault squaden tog jag för att få en gratis pod till, tänkt att dom dropar på sidan där stormen/ccw scouts är så dom i nästa runda kan charga in i samma cc och göra något med sina lighting claws.

Sen vet jag inte riktigt, är tänkt att biksen ska vara första steget för sternguardsen+libben innan dom kan blinka där dom behövs mest bland mina aggresivt droppade pods.

Har som sagt inte spelat på länge så det här kanske verkar bra i mina tankar men egentligen suger, ge mig feedback på den! hur hade du spelat en sån lista? vad är det för svagheter ni direkt kan se i den?

Användarvisningsbild
The Gretchin

Re: SM 1750, hjälp en ny, nybörjare =)

Inlägg av The Gretchin »

Ser ut som en hyfsat bra lista. Jag hade nog bytt ut Kaptenen mot en sådan där ny flygare (Stormtalon). Kaptenen känns bara användbar om man ska spamma Bikes. Sedan tror jag på att byta ut Sniper/Bolter-scouterna mot en till Tactical Squad. Om du behöver poäng så kan du ju skära ner på Sniperkillarna i den andra Scoutsquaden. Ta även bort fisten på Sternguards och ta kombi-plasmor istället. Och tillsist så skulle jag byta Smite mot Nullzone. Nullzone är jäkligt najz om man skjuter med deras låg AP vapen (plasmor och dragonbolts).
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jag gillar den! En varierad lista med lite ovanliga val. Jag hade nog behållit fisten på Sternguards. Den squaden kommer att hamna i närstrid, och du har en librarian som kan ta emot eventuella challenges från PW-sergeanter. Då är det trevligt med en fist som kan göra lite skada.

Användarvisningsbild
MindMotion

Inlägg av MindMotion »

Gretchin, varför köra combi-plasma ist för combi-melta? nån speciell anledning?

Sen att ta null zone på en 100p libbe känns onödigt, han kommer nog teleporta varje runda han kan och när han inte kan sitter han antagligen i närstrid, kanske bättre att byta ut smite mot nån cc power som typ might eller quickening, Nullzone kanske om jag fixxar 50p upgraden så han kan kasta båda spellsen samma runda, men vet inte om 50p är värt det...

Sen tänker jag byta ut kaptenen mot en fist chappe, i och med att scout bikesen har WS3 så kan ju chappens reroll to hit kompensera för det och göra dom någorlunda dugliga i en assault? eller skippa första HQ choicet helt för att fria upp poäng åt nåt annat, I dunno...

Tänker även att skippa assault squaden och preden, byta ut mot ett par landspeeders, kanske en assault cannon och en 5 manna tac med pod... ska pyssla runt lite till med det.

EDIT: efter att ha läst regeln för Gate of Infinity undrar jag, kan man använda den powern för att ta sig ut ur en close combat? någon som vet?

Användarvisningsbild
Styranimon

Inlägg av Styranimon »

Yep, det är helt okej :)
Apnice.
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Man måste inte använda Gate of infinity varje runda och då är Nullzone fruktansvärt bra och ffa när det kommer till wraiths, demoner, paladiner, terminators etc. etc. så är nullzone extremt effektiv. Så Gate of infinity och Nullzone är den bästa combinationen även på en 100pts libbe.

Sen är jag säker på att du inte får gate:a ut ur närstrid för du gör det istället för ett move och man får inte röra på sig om man är locked i närstrid.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

I 5th-ed kunde man gatea ut ur närstrid, vet ej om det ändrats.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Zurken skrev:I 5th-ed kunde man gatea ut ur närstrid, vet ej om det ändrats.
japp jag hade fel läste den i gen och det verkar att man kan gatea ut ur närstrid

Skriv svar