1500p Dark Eldar

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
NiklasW
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 sep 2011, 12:36

1500p Dark Eldar

Inlägg av NiklasW »

Hej hej, sitter och funderar över att delta i lite turneringsspel framöver men är inte så haj på det där med komp eller hur turneringslistor i svergie brukar se ut, så jag tänkte fiska lite feedback på ett första försök.

Archon
Agonizer, shadow field, phantasm grenade launcher.

Haemonculi
Hexrifle

Haemonculi
Liquifier gun

4x Incubi
Raider, dark lance, nightshields

10x Kabalite Warriors
Splinter Cannon
Raider, dark lance, nightshields

5x Kabalite Warriors
Blaster
Venom, nightshields

20x Kabalite Warriors
Sybarite, phantasm grenade launcher, 2x dark lance, shredder

5x Wyches
5x Haywire grenades
Venom, nightshields

5x Scourges
2x Haywire blaster

Razorwing Jetfighter
Dark lances, nightshields

Ravager
Dark lances, nightshields


Kommer i runda slängar till 1493 poäng. Har försökt undvika repetioner och optat. Vad tror ni om kompläget och listans möjligheter?

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

1500p Dark Eldar

Inlägg av Lottomannen »

Den där tjugan med warriors är nog tyvärr dömd till en hastig död, då jag gissar att den skall gå till fots. En tia med båt och något annat lull-lull till hade nog varit bättre. Men jag skall inte påstå att jag är ett DE-orakel.

Annars var det en mysig lista. +för jetfightern :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: 1500p Dark Eldar

Inlägg av Loudhoward »

Hej.

Du får gärna ytterligare specificera vilken feedback du är ute efter. Kompat i sverige är egentligen två olika format, dels subjektiv komp, som den som användes senast i helgen på Gothcon och forna LBK-mallen, nu "swedish comp 40k".

Den förstnämnda ger dig en komp utifrån ett antal kriterier hos domare, generellt sett är det meningen att kompen ska uppmuntra till "ovanliga" vcal, tex Mandrakes hos just Dark Eldar. swedish comp är istället en hård mall som tillsammans med turneringsorganisatörer sätter ett maxvärde för hur "ostig" lista man kan ta.

Swedish comp dokumentet hittar du här: http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 71&t=11146

När det gäller subjektiv komp rekommenderar jag dig att kolla på lite av gothconlistorna och se vilken komp de fick. Alla listor hittar du här:
http://tok.sverok.net/tto/tournament.ph ... t&aT_id=29

Stefan Viterstedt, Christian Vickle, Tomas Lidholm, Staffan Thorén samt Ola Persson är några av spelarna som spelade Dark Eldar. 0 är hårdaste listan på Gothcon och 20 är ett teoretiskt max men 16 var årets mjukaste lista tror jag.

Vill du ha tips helt okompat är det ytterligare en annan fråga.

Kort och gott, specificera din fråga ytterligare så kan någon säkert hjälpa dig!

NiklasW
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 sep 2011, 12:36

Re: 1500p Dark Eldar

Inlägg av NiklasW »

Det jag är intresserad av är hur ni tror en sån här lista skulle hamna i subjektiv komp, mallen fpr jag helt enkelt plugga på.ä, men jag känner att jag helt saknar referensramar för subjektiv, vill veta vart i skalan jag ligger och vart jag kan stärka upp utan att dö den så kallade kompdöden.

Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: 1500p Dark Eldar

Inlägg av Loudhoward »

Utan att för någon del vara involverad i subkomp gänget skulle jag gissa att du hamnar. Kring 8, om något lite högre. Detta förutsätter att du inte plockat extra kanoner till dina venoms (vilket du åtminstone inte skrivit ut)

Archon och Incubi är glashammare som i mina ögon varken drar upp eller ner i kompen, dock verkade gothcon kompgruppen tycka att de var hårda. Du har relativt mycket scoring. Detta drar ner.

En flygare drar traditionellt sett ner, även om våra flygare är relativt undermåliga.

Det som drar upp är venoms med bara en bössa, hexrifle(om än bara lite) och scourges i mina ögon. Tror den skylle hambat kring 8 på gothcon om man extrapolerat lite men den borde i mina färgblinda ögon hamna på kanske 10.

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: 1500p Dark Eldar

Inlägg av benmannen »

Jag skulle säga att den får nog som Loudhoward att den får rätt medelmässig komp. Kanske något under med tanke på flygaren. Av någon anledning så brukar Shadowfield Archons ge minus också även om du frågar de flesta DE spelare så tycker de att han är sällan värt det. Dyr och dör lätt trots 2+ savet.

Vad det gäller din lista så har den en massa saker som knappt kommer ge komp plus men ändå är rätt oanvändbara. Vill du ha en hårdare lista men liknande komp så skulle jag:

Byt Haywire Blasters mot Blaster. Haywire Blasters var bra i 5th ed. I nuvarande editionen med Hullpoints så är de inte lika användbara.

Några till Incubi vore bra.

Ta bort en Haemonculus. Antar att en kommer gå med 20 blaffan? Hexrifle är riktigt dålig. Köp standardkittet med Liquifier Gun och Venom Blade istället.

Var har du tänkt att alla dina HQ ska deploya, de har ingen plats just nu i fordon utom med Incubi... Dra ner 10an med Warriors till 9 och sätt splinter racks på båten... Då kan en Haemi joina dem om du vill behålla bägge.

Kör en lite större Scourges enhet. Jag gillar 7 stycken med en Solarite, med två blasters så har den en bra effektiv range på 30 (med hoppet) och dakkar på riktigt bra. Jag brukar alltid deepa ner dem :)

En sak du borde göra är att köra dubbla Splinter Cannons på Venomsen. Det är ju det de är till för. Annars kan du lika gärna ha Raiders, och det skulle dra upp kompen i de flestas ögon. Jag brukar bara köra en Venom, det räcker ofta.

Wracks är väldigt bra scoring för DE. T4, FnP och lite cover gör att en liten 3-4 enhet blir väldigt seg. Och lätt att gömma.

Det var lite lösryckta tips. Men det handlar mycket om spelstil. Min lista på GothCon ser nog väldigt dålig ut på pappret, men den har en hel del synergi och bra komp... Vilket lyfte den till en andra placering.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Skriv svar