För att slippa måla fler 'nids och bryta armar av stackarna fösökte jag göra en armé av det jag har som skulle gå att spela i kompade slag.
Mamman är ju sjukt okompad kanske, men ville att hon skulle kunna göra något från tur ett och förhoppningvis mrt ju närmare hon kommer (om hon kommer närmare då =)
Lictorns är med för att jag gillar modellerna..
behöver måla upp 5 genestealers för att få ihop detta, alternativt skippa de "vanliga" genestealerna och ta en hög rending warriors till istället.
Är jag helt lost? måste man ha fler MCs för att ha en chans? carnifex:ar känns så ute nu med de nya poängen för dem.
Borde jag ta bort 1 Tyrant guard och regeneration och sätta in något annat?
HQ 545p
poäng komp unit
270 -14 1x Hive tyrant with TL Devourer/Heavy Venom cannon/Regeneration/2+Sv/Leech/Paroxysm
180 -6 3x Tyrant guards
95 -2 1x Tyranid Warrior Alpha with Scything talons + Bonesword & Lashwhip
Elites 490p
115 -2 5x Ymgarl Genestealers
180 -9 3x Zoanthrope
195 +-0 3x Lictors
Troops 715p
150 -6 5x Warriors/Rending Claws
120 -1 20x Hormagaunts
180 -7 5x Tyranid Warriors Scything talons/4x Deathspitter/1x Barbed strangler
95 -2 19x Termagaunts
170 -2 10x Genestealers + Toxin Sacs
=1750p/54komp
Tyranids till 5:e
Re: Tyranids till 5:e
Det är ju på ett sätt rätt gött att nya codexen befriar en från fex+mamma horderna som fanns förut. Men är fexarna verkligen så in i helskotta kassa? Läst lite trådar där folk gnäller på att überenheterna hive guards + zoantroper tar alla elite slots. Men är verkligen 2-3 springande fexar med claws så himla dum ide för att plocka fordon? Visst IG tanks som hovrar i ett hörn är jobbigt att hinna till. Men alla Rhinos & Chimeror m.m. måste ju fram nån gång.
Re: Tyranids till 5:e
Chimeror som åker framåt är ju bara fest på alla sätt, Rhinos är inte mycket mening med att döda när de väl är framme.
Re: Tyranids till 5:e
Finns nästan ingen mening als med fexar. Vill manslåss i cc måste de ha en pod, och för den poängen kan du istället få en trygon som är bättre på det mesta. Gällande skyttevapen så är det illa nog att man tvingas betala för att få dem. Venom cannon är rätt meningslös, och med stranglethorn cannon dödar den knappast sin poäng. 2 fexar med claws kostar väl runt 400p? Det är lite väl häftigt för två footsloggande monster som inte får sära på sig, även om de nu skulle döda en rhino eller 2.Norrland skrev:Det är ju på ett sätt rätt gött att nya codexen befriar en från fex+mamma horderna som fanns förut. Men är fexarna verkligen så in i helskotta kassa? Läst lite trådar där folk gnäller på att überenheterna hive guards + zoantroper tar alla elite slots. Men är verkligen 2-3 springande fexar med claws så himla dum ide för att plocka fordon? Visst IG tanks som hovrar i ett hörn är jobbigt att hinna till. Men alla Rhinos & Chimeror m.m. måste ju fram nån gång.
Re: Tyranids till 5:e
Alla listor med både zoanthropes och hive guards borde komp-mördas. Det är som att välja mellan att man dödar motståndarens armé på 5+ eller 2+ om man betalar 50 pts.
Fexar suger annars.
Fexar suger annars.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Re: Tyranids till 5:e
Så inga kommentarer på själva listan då? =)
Re: Tyranids till 5:e
Tja! Jag har lite tankar jag kan dela med mig av:
Känns som att Hive tyranten är lite överbeskyddad. Med ett par guards (räcker förmodligen med 2st) som skydd tror jag man kan strunta i regeneration. 2+save är alltid nice men 40p blir pointsink i min mening. Jag hade personligen spelat med en Tervigon som HQ istället iofs.
Ymgarl är tuffa! Vet inte hur effektiva de är, förmodligen bättre att spela dem som vanliga genestealers.
Hade kört 2st Zoanthropes i pod i stället för 3st utan. Samma komp, 20p billigare och fienden blir tvungen att akta sig betydligt mycket mer.
Byt ut 3st Lictors mot 1st deathleaper! Han har för många specialregler för att ignorera om man vill spela sådana rackare. Sparar ytterligare 50p på det.
Jag föredrar massa genestealers framför ett par warriors, så jag hade köpt fler genestealers för poängen som frigörs.
Ser ingen anledning att inte köpa en Tervion som Troop-choice också när du gjort det möjligt genom att köpa en enhet termagaunts.
Toxin sacs är nice på genestealers, men jag hade som sagt försökt trycka in fler.
Försår att listan blivit som den blivit pga. att du vill använda modeller som du redan har men i min erfarenhet blir listor man bygger efter begränsningar inte alls lika effektiva som om man bygger dem helt fritt. Du är inte helt lost, det beror såklart på vad du vill uppnå. Du har bevisligen lyckats skapa en lista med hjälp av enheter som du redan har.
Om du däremot vill spela något som är konkurrenskraftigt blir det förmodligen svårt utan tunga grejor som t.ex. Trygons, Tervigons eller Mawlocs. Det går säkert men om du dessutom bara tillåts använda dig av modeller som var bra i förra codexet blir det jobbigt. Måste anpassa sig efter det nya tror jag.
Se till att greenstuffa ihop ett par Tervigons så är saken färdig sen.
Lycka till
Känns som att Hive tyranten är lite överbeskyddad. Med ett par guards (räcker förmodligen med 2st) som skydd tror jag man kan strunta i regeneration. 2+save är alltid nice men 40p blir pointsink i min mening. Jag hade personligen spelat med en Tervigon som HQ istället iofs.
Ymgarl är tuffa! Vet inte hur effektiva de är, förmodligen bättre att spela dem som vanliga genestealers.
Hade kört 2st Zoanthropes i pod i stället för 3st utan. Samma komp, 20p billigare och fienden blir tvungen att akta sig betydligt mycket mer.
Byt ut 3st Lictors mot 1st deathleaper! Han har för många specialregler för att ignorera om man vill spela sådana rackare. Sparar ytterligare 50p på det.
Jag föredrar massa genestealers framför ett par warriors, så jag hade köpt fler genestealers för poängen som frigörs.
Ser ingen anledning att inte köpa en Tervion som Troop-choice också när du gjort det möjligt genom att köpa en enhet termagaunts.
Toxin sacs är nice på genestealers, men jag hade som sagt försökt trycka in fler.
Försår att listan blivit som den blivit pga. att du vill använda modeller som du redan har men i min erfarenhet blir listor man bygger efter begränsningar inte alls lika effektiva som om man bygger dem helt fritt. Du är inte helt lost, det beror såklart på vad du vill uppnå. Du har bevisligen lyckats skapa en lista med hjälp av enheter som du redan har.
Om du däremot vill spela något som är konkurrenskraftigt blir det förmodligen svårt utan tunga grejor som t.ex. Trygons, Tervigons eller Mawlocs. Det går säkert men om du dessutom bara tillåts använda dig av modeller som var bra i förra codexet blir det jobbigt. Måste anpassa sig efter det nya tror jag.
Se till att greenstuffa ihop ett par Tervigons så är saken färdig sen.
Lycka till
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!
Re: Tyranids till 5:e
Jag tror listan kommer få mycket bra komp i de flesta turneringarna som inte använder mallen. Det kan mycket väl funka. Tyvärr är ju hive guards galet bra också vilket är värt att betänka.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Re: Tyranids till 5:e
Absolut, Hiveguards är stenbra, trygon verkar skitcoola och alla vill ha tervigons...
Men ibland kan det vara skönt att spela sina nids utan att behöva köpa en massa nytt!
Jag skulle kunna spela med en deathleaper istället för mina lictors, men jag gillar verkligen lictor modellen, och tre sådana som dimper ner är rätt maffigt (om än inte överdrivet bra)
desutom så är jag tokdålig på att måla/modda så poddar är inte något alternativ just nu =/
men stora frågan är väl om den går att "fixa" till lite lätt för att bli minimalt bättre med det jag har.
ex.
-1 tyrantguard
-Regeneration
+8x Devourergaunts
eller
+5x Rippers/Toxin Sacs/Tunnel swarm
Men ibland kan det vara skönt att spela sina nids utan att behöva köpa en massa nytt!
Jag skulle kunna spela med en deathleaper istället för mina lictors, men jag gillar verkligen lictor modellen, och tre sådana som dimper ner är rätt maffigt (om än inte överdrivet bra)
desutom så är jag tokdålig på att måla/modda så poddar är inte något alternativ just nu =/
men stora frågan är väl om den går att "fixa" till lite lätt för att bli minimalt bättre med det jag har.
ex.
-1 tyrantguard
-Regeneration
+8x Devourergaunts
eller
+5x Rippers/Toxin Sacs/Tunnel swarm