Tyranider 1500p för maelstrom

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av PeterWelzien »

Jag funderar på att börja spela tyranider. Det enda jag har spelat tidigare är Imperial Guard. Tyraniderna är väldigt annorlunda och jag behöver lite hjälp med att få ihop en fungerande lista. Jag spelar mest maelstromuppdrag och jag har funderat på följande:

Hive tyrrant; 2x TL devourer, vingar

3x hive guards; 3x impaler cannon
Venomthrope
Zoanthrope

30x termagants; 10x devourer
Tervigon
3x warriors; barbed strangler

2x carnifex; 2x 2x TL devourer
Biovore
Tyrannofex; rupture cannon

Tanken är att tyrannofexen, biovoren och warriors sitter på en objektiv nära min kant och skjuter på vad de kan.

Tervigonen sätter sig på ett annat objektiv och spottar ur sig termagants.

Stora termagantenheten sprider ut sig och ger cover till hive guards och carnifexer. Venomthrope ger cover och zoanthrope ger synaps.

Hive tyrrant får flyga dit den behövs.

Problemen som jag ser är att jag bara har fyra synapsenheter och en av dem kommer att flyga runt och troligtvis vara långt borta. Det känns som att det är svårt att få många snabba enheter som kan ta objektiv med tyranider. Om någon springer för långt bort så drabbas den av instinctive behaviour.

De svaga punkterna i listan är vemonthropen och zoanthropen. Om dessa dör så faller nog resten av armén.

Jag har inga planer på att spela kompetetivt och är inte intresserad av en nidzillalista.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha lite synpunkter. Är det här ospelbart? Vilka ändringar bör jag göra.
/Peter Welzien

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av Halvar »

Om du tror att armén faller om zoanthropen dör så kan det vara värt att skaffa sig någon back-up eftersom den dör lika lätt som två marines. Annars ser det ut lite som vanligt, en deathball of venomthropebubble som vanligt. Enda vettiga HQt. Om det är mest för att spela och inte hobbyns skull så skulle jag be om ett par proxymatcher först så du vet om du är bekväm med spelstilen. Det kan vara tråligt att käna sig så begränsad inom venomthropebubblan men den dör ändå rätt snart så du får se hur resten spelar utan den.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av Kaptenen »

T-fex med Rupture Cannon brukar vara lika effektivt som Stevie Wonder med en bazooka när jag spelar. :mrgreen:
Jag hoppas du får bättre lycka!

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av Halvar »

lite som för mig då. jag har aldrig träffat. förvisso hann jag bara skjuta sex skott innan spelet var över men ändå.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
fredrik
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 aug 2012, 17:04

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av fredrik »

Jag tycker det där ser skitbra ut för maelstrom. I min egen nidarmé har jag kastat in lite genestealers samt formationen Deathleapers assasin brood (från Leviathan 1) för just maelstrom. Maelstrom handlar om board control, genestealers kan ju infiltrera in på objektiv i mitten av planen och börja scora från runda 1 samtidigt som det krävs en hel del för att få bort dom om de kan sitta i ruiner och GTG:a. Ge dom en broodlord för att trixa med gtg/dominion.

Lictors är the bomb i maelstrom - sex enheter som precisionsdeepar och scorar är grymt bra, och även om förståsigpåarna skrattar åt lictors kan de göra en jäkla skada i motståndarens backfield. Du kan använda dom för att scora/contesta objektiv, ta linebreaker, och hota små supportenheter och fordon. Helt enkelt helt jäkla suveräna! :)

DLA-formationen ger också -1 på alla Ld test för enheter inom 12" vilket funkar lysande ihop med tyranidernas psychics (typ Horror) och pinningtester från skyttet - vem behöver assault grenades om motståndaren är pinnad? ;)

Håller med om att du skall strunta i rupture cannon på tyrannofexen, ge honom acid spray i stället.

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av frigobben »

(Skrev detta samtidigt som fredriks)

Jag tror att det är en bra grund du hittat, och inte olikt de listor jag spelat i lite mjukare sammanhang. Tror det finns en hel del småförändringar att fundera på för att använda de enheterna du har effektivare:

1. Hive Tyrant har en bra "standardkonfiguration". Man kan fundera på att lägga med haywire-flamern för att kunna plocka bort sista hull pointet på fordon.

2. Hive Guards är stabila.

3. Venomthrope är ju jättebra. Känner man sig väldigt beroende av den, kan man ju fundera på att köra två.

4. Singelzoanthrope är inte dum, men lite samma sak här: är du väldigt beroende av dess synaps, kanske det inte räcker med en. Man kan heller inte räkna med att den gör stordåd offensivt. Tervigonen kanske räcker, eftersom den inte är riktigt lika högprioriterad att få bort. Får man spela med Malanthrope fyller den lite funktion som både venom- och zoanthrope gör.

5. Gaunts, inte alls en dum konfiguration. Det tråkiga i denna editionen är att de vill hålla sig borta från Tervigonen, vilket gör att dess synaps kanske blir svårare att få till. Man kan ju fundera på att skicka ned dem i den nya podden, för att vara mer säker på att få att brassa av alla sina devourers. Då får man ju däremot tyvärr fundera på hur man gör med sin troop-Tervigon.

6. Tervigonen har varit lite av en besvikelse i senaste (tycker jag), eftersom som den offensiva potentialen försvunnit något. Men det är alltid kul att kunna få ut mer gaunts. Bra för stabil synaps dock.

7. Warriors, bra och billig konfiguration. Står gärna i en ruin med en Venomthrope.

8. Carnifexar. Mycket mysiga. Tar gärna Adrenal glands, för att kunna springa fram snabbare, få en säkrare charge, samt S10 på chargen, vilket kan vara väldigt trevligt mot T5-multiwound-gubbar. Det finns ändå en del sådana.

9. Biovore. Trevligt enhet, men jag tror inte den kommer göra mycket påverkan på spelet ensam. Behöver nog minst en kompis till om de skall ha något inverkan på spelet. Kanske till och med två.

10. Tyrranofex. Precis som de andra skriver är rupture cannon tyvärr ganska trist i och med att man missar så ofta. Det är lite slöseri att ha ett så tåligt monster så långt bak. Torrent-flamers är ju hur kul som helst att spela, och dessutom billigare. Genom honom gärna ytterligare en flamer (exv haywire eller rending) och adrenal glands, så kan han springa med carnifexarna, och ge fler hot framåt, som nog kan behövas.

11. Allmänt 1. Vill du gärna kunna stå där bak och bomba, tror jag du behöver fler biovores, och omvärdera Tyrranofexen i dess nuvarande konfiguration. Kolla gärna på Living Artillery-formationen. Den är lite byggd för detta, men med exocrine istället för Tyrranofex, och gör att blast får slå om scatter. Warriors tappar objektive secured, men det är ändå inte så viktigt på bakplansenheterna. (det fina med formationen är också att den inte heller tar upp några slots, så att du kan köra med Tyrranofex också, om du är särskilt sugen på den)

12. Allmänt 2. Känner du att du har svårt att nå objektiv långt bort är ju deepstrikande rippers (45p för 3 baser) något att fundera på. Ett billigt sätt att kunna scora.

Inga superoriginella råd på något sätt, men det är ju tråkigt om de enheter man har inte påverkar spelet på det sätt man hoppats.

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av NIB »

Här har du en riktigt Tyranidig lista med fokus på modeller som jag gillar utseendet och spelstilen på. Cool närstrid och lite mind games.

Deathleaper
Meleerant – Wings, Old Adversary, Adrenal Glands, Reaper of Obliterax, Scything Talons, Electrogrubs

Venomthrope

10 Hormagaunts
10 Hormagaunts

14 Gargoyles
7 Raveners – Rending Claws
7 Shrikes – Adrenal Glands, Flesh Hooks. (2 Sword/Whip/ScyTals, 5 Rending Claws/ScyTals)

Mawloc
Mawloc

1500 pts

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av frigobben »

Kul lista!

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av PeterWelzien »

Tack för alla tips.

Lite tankar:

Tyrannofexen

Syftet med denna var att få till lite eldkraft som rår på fordon. Jag känner att jag har lite tunt med vapen som kan förstöra tyngre fordon. Det är i princip bara hive guardsen samt carnifexerna som kan ta sig an pansar över 12.

Acid spray är säkert väldigt rolig (mitt favoritfordon i min IG-armé är min hellhound), men jag vet inte om jag behöver så mycket mera anti-infanteriskytte. Jag kanske skall ta bort tyrannofexen och istället köpa två till biovores som kan stå tillsammans med en zoanthrope och häcka på ett av de bakre objektiven.

Carnifexer
Är det värt att ta regeneration till dessa? Tanken är att när en av dem har förlorat några wounds, så kan den ställa sig bakom den andra och förhoppningsvis regenera ett eller två medans den andra suger upp alla träffar.

Ripper swarms
Jag måste erkänna att jag hade fått för mig att dessa inte kunde hålla objektiv. Ett par små enheter som deep strikar kan nog vara bra att ha.

Genestealers
Jag har funderat på ett gäng med dessa. Eftersom de kan infiltrera samt saknar instinctive behaviour, så borde de vara untmärkta att ta objektiv med. Men de känns lite som slöseri att låta en närstridsenhet sitta på ett objektiv.

Jag skall räkna lite och ta fram en modifierad lista.
/Peter Welzien

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av PeterWelzien »

NIB skrev:Här har du en riktigt Tyranidig lista med fokus på modeller som jag gillar utseendet och spelstilen på. Cool närstrid och lite mind games.

Deathleaper
Meleerant – Wings, Old Adversary, Adrenal Glands, Reaper of Obliterax, Scything Talons, Electrogrubs

Venomthrope

10 Hormagaunts
10 Hormagaunts

14 Gargoyles
7 Raveners – Rending Claws
7 Shrikes – Adrenal Glands, Flesh Hooks. (2 Sword/Whip/ScyTals, 5 Rending Claws/ScyTals)

Mawloc
Mawloc

1500 pts
Roligt med en lista med enbart närstridsenheter. Jag funderade själv ett tag på att göra en lista helt utan skjutvapen. "Frankly, I find the idea of a bug that shots offensive!" (lätt modifierat filmcitat). Men jag var lite rädd för att det skulle bli tråkigt att bara springa fram mot fienden.
/Peter Welzien

Skriv svar