Ultramarines 2000p

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Elevatorlake

Ultramarines 2000p

Inlägg av Elevatorlake »

Spelade första matchen med mina ultramarines i helgen och trots att jag fick duktigt med stryk tycker jag de var roliga att spela med och jag skyller förlusten mer på necrons nya codex :) Tänkte dock ändå be om lite feedback på listan som också utgör något av ett embryo för en eventuell lista att spela Fanatic med i vår. Missions där är som jag förstått det en blandning av maelstrom och kill points.

Matchens lirare blev för min del centurions som gjorde absolut mest (dödade fordon till höger och vänster samt en handfull warriors) och sedan kommer nog hammernators som kom in i min storm raven runda tre och omedelbart körde över en nightbringer men sedan blev wipeade av en enhet med tre wraiths och gjorde bara ett wound i retur. Det var även kul att köra mycket deep strike med drop pods vilket jag tycker är som marines ska spelas. Tyvärr missade jag bägge mina reserve rolls runda två vilket gjorde att jag ångrade en smula att ha så mycket i reserves.

Assault marines i enheter med fem man kändes lite tunt och de fick bägge stryk av en större enhet med warriors i närstrid utan att göra någon nämnvärd skada, kanske dödade ett par modeller högst. Anledningen att jag körde två femmannaenheter istället för en med tio är för att jag har två enheter med två sergeants. De här verkar behöva tio modeller för att vara effektiva men de gör inte s mycket skada i närstrid egentligen.

En ändring jag är så gott som säker på att göra är att byta ut vanguards mot ytterligare en enhet tacticals i drop pod.

Jag körde combat squads med alla tacticals.

HQ & warlord
Terminator librarian 115p

Troops
3ggr 10 tacticals med drop pod, meltagun, multimelta, veteran sergeant med meltabombs och combimelta 220 * 3 = 660p

Elites
6 vanguards med ett par lightning claws, två power fists, två storm shields och tre power axes. 277p
Kommentar; svindyr enhet med massor av wargear av den enkla anledningen att jag ville köra wysiwyg och detta är vad modellerna har. De fick charge på en enhet med tre wraiths i runda ett men var wipeade efter andra rundan och hade bara gjort två wounds i retur. Jag var svårt besvikna på de ända tills tre hammernators och librarian assaultade samma enhet och blev wipeade, då insåg jag att det nog är wraiths det är fel på. Dock fortfarande på tok för dyrt med 277p för sex modeller.

5 hammernators 225p

Fast attack
2 * 5 assault marines med veteran sergeant med power fist och melta bombs. 2 * 125p

Heavy support
Storm raven med lascannon och mutli melta 200p

3 grav-centurions 260
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

lillhenke

Re: Ultramarines 2000p

Inlägg av lillhenke »

Vad för tips vill du ha? Hur du ska kunna göra en mer competative lista eller vad är du ute efter? :)

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

lillhenke skrev:Vad för tips vill du ha? Hur du ska kunna göra en mer competative lista eller vad är du ute efter? :)
Ja, tex det :)

Eftersom jag är ny med space marines vill jag bara få det utpekat om jag gjort några riktiga noobgrejer. Som tex vanguards, är det någon som kör med de? Har även sex sternguards, kanske jag ska slänga in de istället i en drop pod?

lillhenke

Inlägg av lillhenke »

Dom erfarenheter jag har utifrån de matcher jag spelat... observera att det är utifrån min spelstil också :)

Skulle jag spela med vanguards så hade jag haft dem med två vapen (bolt pistol och chainsword), sedan hade jag haft charaktären med ett Power weapon. Jag tycker dom är hyffsat prisvärda, men att köpa gear till alla är på tok för dyrt, dom är fortfarande vanliga marines.

Stearnguards med combimelta är sjukt bra i droppod. Droppa ner dom brevid motståndarens tyngsta fordon (ex land raider), du kommer poppa den då om du inte har väldig oflyt, eftersom du är Ultramarine så lägger du tactical doctrine när du gör det för att kunna rerolla 1:or för att träffa. Sternguard är även fantastiska mot stora monster pga deras hellfire rounds. Det är väldigt tillfredsställande att droppa in med en pod och sänka Great Unclean one ;)

Angående dina tacticals, att springa runt med en 10 mans tactical med 1 Heavy är i princip att springa runt med antingen ett Heavy weapon med 9 st bihang... skjuter du på det du ska med en multi melta tex så skjuter du på nått som har AV 11+, det innebär att alla bolters är onödiga. Springer du med dina marines så kan du inte använda din multi melta. Med andra ord, kör 5 manna squads, eller dela upp dina 10 manna i två grupper. 4 st marines är istället för bihang bra skydd mot din multimelta.

Terminators är enligt mig inte värda sina poäng... Space marines har bättre trupper för Close combat till mycket bättre pris.

Dina Grav Centurions är asbra som du märkt... ibland är dom så bra att man får dåligt samvete mot sin motståndare... blir ändå bättre med Tigurius eftersom han får ta divination spells, då kan du ge dina centurions rerol to hit och ignores cover (bla). Sjukt jobbigt för din motståndare att du träffar med alla skott (typ), woundar alla (typ) och han får inte save... :)

Här är mina trupptips om du vill vara mer competative:

Grav bikes - Bike squad med grav guns. Eftersom dom är bikes så är dom relentless och får skjuta full saldo även när dom rört sig 12". Gravgun är enligt mig det bästa vapnet som SM har. Bikes är dessutom väldigt bra i närstrid pga T5.

Thunderfire cannon - Sjukt bra! Alla hatar den.

Chaptermaster på bike - Ge han artificer armour, powerfist och the shield eternal. Han blir ett närstridsmonster som inte är jättemycket dyrare än en capten med samma gear... och du får +1 attack, + 1 wound OCH orbital bombardment. Detta har alltid varit min MVP i alla matcher han varit med i.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Sorry, jag inser att jag kanske inte berättade riktigt allt när jag skrev ursprungsposten.

Jag körde mina tacticals som combat squads med meltagun och sergeant med combi-melta i en squads och MM i den andra men bägge förpackade i samma drop pod. Jag droppade de så nära så mycket av fiendens fordon som möjligt och meltade för brinnande livet i rundan de kom in. Det funkade riktigt bra och de tog ned fordon till höger och vänster, de fordon som överlevde assaultade jag och körde melta bombs på för att avsluta lidandet. Jag hade tänkt göra något liknande med vanguards i så fall men samtidigt tycker jag tacticals funkade bra till det och med tactical doctrine får väl de slå om alla missar när de skjuter, inte bara 1:or, vilket gjorde de sjukt träffsäkra. Tacticals är väl också billigare än vanguards så jag tyckte tacticals kändes väldigt bra till det.

Vilka närstridsenheter tycker du funkar bättre än hammernators? Jag tyckte faktiskt de funkade rätt bra, hyfsat bra på att överleva med 3++ och slår ju duktig hårt med hammarna. Jag körde även som sagt med två 5-manna assault marines och de gjorde inte mycket väsen av sig alls, det blir 10 nästa gång eftersom de helt enkelt inte gör nog mycket skada när de bara är 5.

Kanske får satsa på grav bikes och en thunderfire för framtiden?

lillhenke

Inlägg av lillhenke »

Elevatorlake skrev:Sorry, jag inser att jag kanske inte berättade riktigt allt när jag skrev ursprungsposten.

Jag körde mina tacticals som combat squads med meltagun och sergeant med combi-melta i en squads och MM i den andra men bägge förpackade i samma drop pod. Jag droppade de så nära så mycket av fiendens fordon som möjligt och meltade för brinnande livet i rundan de kom in. Det funkade riktigt bra och de tog ned fordon till höger och vänster, de fordon som överlevde assaultade jag och körde melta bombs på för att avsluta lidandet. Jag hade tänkt göra något liknande med vanguards i så fall men samtidigt tycker jag tacticals funkade bra till det och med tactical doctrine får väl de slå om alla missar när de skjuter, inte bara 1:or, vilket gjorde de sjukt träffsäkra. Tacticals är väl också billigare än vanguards så jag tyckte tacticals kändes väldigt bra till det.

Vilka närstridsenheter tycker du funkar bättre än hammernators? Jag tyckte faktiskt de funkade rätt bra, hyfsat bra på att överleva med 3++ och slår ju duktig hårt med hammarna. Jag körde även som sagt med två 5-manna assault marines och de gjorde inte mycket väsen av sig alls, det blir 10 nästa gång eftersom de helt enkelt inte gör nog mycket skada när de bara är 5.

Kanske får satsa på grav bikes och en thunderfire för framtiden?
Problemet för mig med Hammernators är att dom har 1 st t4 wound på 45 poäng... tillräckligt många skott, eller tillräkligt många slag så dör dom enkelt även om man har 2+ save. Hammernators är sjukt bra mot stora stygga vargen... men det är grav bikes också för mindre poäng :)

Ja det är värt att satsa på grav bikes och thfire, men även chapterbiker :)

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

lillhenke skrev: Problemet för mig med Hammernators är att dom har 1 st t4 wound på 45 poäng... tillräckligt många skott, eller tillräkligt många slag så dör dom enkelt även om man har 2+ save. Hammernators är sjukt bra mot stora stygga vargen... men det är grav bikes också för mindre poäng :)

Ja det är värt att satsa på grav bikes och thfire, men även chapterbiker :)
Jag trivs rätt bra med min librarian eftersom han har bra synergier med resten av armén och jag ogillar att lägga mer poäng på HQn även om en sådan skulle vara bra. Då skulle jag nog hellre satsa på en chaplain med jump pack med assault marines så att de får lite mer bett på chargen.

Tänkte inte på att grav bikes är bra mot stora elakingar också, sådana måste det nog bli helt enkelt. Många sköna poäng man sparar på hammernators och då kanske jag ska köra en storm talon istället för storm raven så sparar man lite poäng där också.

lillhenke

Inlägg av lillhenke »

Elevatorlake skrev:Jag trivs rätt bra med min librarian eftersom han har bra synergier med resten av armén och jag ogillar att lägga mer poäng på HQn även om en sådan skulle vara bra. Då skulle jag nog hellre satsa på en chaplain med jump pack med assault marines så att de får lite mer bett på chargen.
Du går miste om ett monster till space marine :)

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

lillhenke skrev:
Elevatorlake skrev:Jag trivs rätt bra med min librarian eftersom han har bra synergier med resten av armén och jag ogillar att lägga mer poäng på HQn även om en sådan skulle vara bra. Då skulle jag nog hellre satsa på en chaplain med jump pack med assault marines så att de får lite mer bett på chargen.
Du går miste om ett monster till space marine :)
Du kanske har rätt, jag känner att de behöver lite mer bett i närstrid.

Nu gjorde jag iofs tvärtom och ropade hem helt andra grejer på tradera idag :) två vindicators, två predators, en storm talon och tio assault marines blev det :)

lillhenke

Inlägg av lillhenke »

Elevatorlake skrev:Nu gjorde jag iofs tvärtom och ropade hem helt andra grejer på tradera idag :) två vindicators, två predators, en storm talon och tio assault marines blev det :)
Vindicator och storm talon är bra grejer det med. Predator är det inget fel på heller, vad är det för vapen? Jag har faktiskt aldrig spelat med assault marines... men jag tycker att dom borde vara helt okay... glömt inte att du kan attackera med krack grenades i närstrid...

Skriv svar