Många bättre enheter istället för en stor är generellt bättre enligt min åsikt därför att:
Du kan skjuta på fler mål med bättre skytte i varje enhet om du har fler enheter.
Det är svårare för fienden att hantera fler bra enheter än färre.
Det är lättare att binda upp en stor enhet än att binda upp 3 st.
En stor enhet är mycket mer sårbar för hårt skytte, speciellt saker som har ignore cover.
En stor enhet är mycket tacksammare att skjuta på om man har saker som genererar många hits, t.ex wyverns, mass-flamers.
En stor enhet är svårare att manövrera med och gömma i största allmänhet.
En stor enhet är svårare att assault jumpa i säkerhet med.
Flera mindre enheter med bättre skytte kan skjuta sönder fler saker som de mindre enheterna inte kan rå på alls (t.ex transports, dreadnoughts, imperial knights).
Flera mindre enheter med bättre skytte innebär att du inte förlorar lika mycket om en enhet blir dödad, du har fortfarande flera som poserar ett större hot.
En stor enhet är lättare att targetta med powers/vapen som påverkar moral, såvida inte enheten är fearless, och flyr enheten är hela enheten åt helvete medan en mindre inte spelar lika stor roll.
En stor enhet skjuter ofta för mycket för det de faktiskt ska skjuta på (du behöver t.ex ofta inte skjuta 40 guidade S6 för att knäcka en ensam transport).
En stor enhet med som kräver psyker support är ganska lätt att "stänga ner" t.ex med en Culexus.
En stor enhet som nästan "kräver" specifika powers (invisibility) blir helt annorlunda om du failar att få dem, och du kan inte räkna med att få alla bra powers varje gång, speciellt inte om du rullar på olika disciplines.
Alla dessa är vad jag anser de främsta skälen till att jag föredrar fler mindre men bättre enheter.
Därmed inte sagt att en stor enhet full med support inte kan vara bättre. Det finns såklart gott om scenarion där de hade varit bättre. Jag har redan validerat din teori genom att säga detta.
Med det sagt hoppas jag att frågeställaren från början fått svar på sina frågor, med olika motiveringar till varför vi andra spelare tycker olika, och har olika uppfattningar om saker. Det bästa jag kan säga är att testa själv. Du kanske föredrar en viss spelstil som inte har något med våran att göra, och då är det ju det du ska rikta in dig på