Csm vad ska man ha i en 2k lista?

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
GeneralKriek
Inlägg: 79
Blev medlem: 04 sep 2015, 07:55
Ort: Stockholm

Csm vad ska man ha i en 2k lista?

Inlägg av GeneralKriek »

Ny på chaos spacemarines så tips å trix uppskattas. Möter alla faktioner mer eller mindre så en allroundlista vore fint:)!
Husmor för Den Of Evil Stockholm
Vill köra turneringar men måste måla klart bara xD..

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Csm vad ska man ha i en 2k lista?

Inlägg av Serpent »

Först och främst: lär dig vara bitter. Chaos är äldsta boken och därmed rätt kass. Det finns lite fina pärlor i sanden, men det mesta är rätt meh...
(Och jag spelar Chaos. Varför tror du att jag säger så annars. ;) )

Bra saker: Bikes, Obbar, Spawns. Kan du med att ge dem Mark of Nurgle är de ännu bättre. Chosen med en massa specialvapen (Plasma). Plague Marines. Sorcerers (utan Mark!) med Telepathy (eller möjligen Biomancy), gärna på cykel. Chaos Lords på cykel.
Dåliga saker: Raptors. Vanliga CSM (inte usla, men inte i närheten av vanliga Marines). Cultister gör inte asmycket, men kan hugga objektiv för en billig poäng. Warlordtabellen, om du inte möter Marines i någon form, då är en 1:a helt bananasbra. Trollande Demonprinsar kostar asmycket, men kan ibland göra bra saker.
Välj aldrig: Warp Talons. Thousand Sons.

Välkommen till den onda, bittra och mycket underhållande sidan! Tabeller är kul! :wub:
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Csm vad ska man ha i en 2k lista?

Inlägg av fauh »

Vaselin annars kommer det svida i gumpen.

Skämt åsido så är csm inte den starkaste codexen just nu men det finns ändå en del ganska tuffa grejer - demonprinsar kan vara ganska läskiga, helldrakes (observera plural) är riktigt giftiga. Dessutom kan du ta en del nice skytte med Obbar och havocs.

Allierar du sen in lite demoner så kan definitivt ha en hel del skoj.

Faktum kvarstår dock att många arméer kommer kunna ta jävligt mycket farligare grejer och köra över dig om man kör helt okompat. På kompat är det lite bättre för då stannar den värsta osten i skafferiet.

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Csm vad ska man ha i en 2k lista?

Inlägg av Excessus »

CSM är coolast på skolgården, men har inte så mycket att sätta till i en fight!

De andra har redan sagt det mesta som behöver sägas. Spawns, bikes och drakes är bra, kultister är bra som compulsory troops för det ger dig mer poäng att använda på saker som faktiskt gör något i din lista. Demoner är bra som allierade men det är en ganska brant nedförsbacke, då vissa som använder dem som allierade byter till att ha demonerna som huvudarmé istället (för de är objektivt bättre på allt). Börja med de säkra korten och experimentera sedan lite...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

GeneralKriek
Inlägg: 79
Blev medlem: 04 sep 2015, 07:55
Ort: Stockholm

Re: Csm vad ska man ha i en 2k lista?

Inlägg av GeneralKriek »

Mycket bra svar! Har förstått att just detta codexet suger något smutsigt å i hästväg men vafan! Det är bara roligt när det blir jobbigt! Ryktas ju om nytt till mars!
Okej så obbar, demonkalle, bikes, å helldrakes kan latja med motståndet eh?
Ska rada upp vad jag har å kan någon göra en lista av det som är dugligt blir jag en lycklig nörd! Ska utöka vill jag tillägga!
1 Greger dah defiler
5 raptors
5 termos
1 sorclord i termos rustning
10 csm warriors
2 rhino
1 vindicator
1 helbrute
26 cultister
15 caprichosen
7 bikers
1 demonkalle

Säg en lista på 1500 av detta? Finns det något jag kan göra å faktiskt gå segrande i inte bredbent ur striden?!!

Med vänlig hälsning, mr Jansson
Husmor för Den Of Evil Stockholm
Vill köra turneringar men måste måla klart bara xD..

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Csm vad ska man ha i en 2k lista?

Inlägg av Spell Familiar »

Draken, Draken och Draken! Den är mycket potent även om den var bättre i 6th.

När du bygger din lista tänk på att varje enhet ska ha en (1) uppgift. Det finns saker som kan göra fler saker men du ska bara lägga poäng på att de ska göra en sak.
Ex vanliga csm är inget vidare. Jag har dock haft nytta av dem med 2 plasma i en rhino. Åk runt och vägra avsittning. Måste du dumpa dem nånstans, gör det på ett objektiv och dra iväg rhinon till ett annat.
Nurgle motorcyklar drar snabbt iväg med poäng men är mycket nyttiga med t6 och jink.

Defilers Greger brukar få mycket hat eftersom han bara har av12. MEN om du kompletterar dina csm med lite allierade demoner öppnar sig möjligheter. Cursed Earth, Grimoar of true names hjälper honom direkt.

Jag gillar psykers och lirar huvudsakligen Tzeench (Ahriman är coolast på warpens skolgård) och det är faktiskt en av de få styrkor som CSM har jämte sina lojalare kusiner. Det och walkers. Hellbrute är ingen höjdare men det kan vara en enhet som räddar dig när du behöver binda upp en blobb med orker eller nids.

Termisar är alltid termisar och med en bio-sorc kan de bli godkända heavyhitters. De drar dock iväg poängmässigt och behöver oftast en Raider för att inte sitta på bänken halva matchen och sen misshappa på deepstriken.

Raptors som deepar in bakom fienden med två meltas är behagligt men inte så säkert.

Kultister använder man för att få ihop sina CAD så att man kan lägga poäng på demonprinsar och defilers.
Maulerfiends är också helt ok som en in-yo-face enhet men och blir troligtvis nermejade turn 2.

I väntan på ny codex är det bara att lappa och laga och försöka ha kul ändå. Och aldrig ge upp!

Vad möter du för motstånd i kompisgänget?
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

GeneralKriek
Inlägg: 79
Blev medlem: 04 sep 2015, 07:55
Ort: Stockholm

Re: Csm vad ska man ha i en 2k lista?

Inlägg av GeneralKriek »

Haha..
Mkt bra svar min herre! Har förstått att smisk eller allmänt överkörd är nuvarande codexets öde när
Man lirar!
Jag kommer aldrig ge upp! Har skaven till fantasy å IOM Gws bajsning på hela eländet så har jag kvar mitt urgamla codex men säljer dem inte ändå!
Ok men då blir heldrake nästa inköp tror jag! Det alla rekommenderar! Å lite spawns kanske.
Jag möter Astra militarum (dom brukar det gå helt ok mot),
Necrons (urka)
Space marines ravenguard (ingen kommentar xD, nä men ruggit duktig kille)
Tau (inte mött än)
Skitari med cult (nasty shiet)!
/Mathias
Husmor för Den Of Evil Stockholm
Vill köra turneringar men måste måla klart bara xD..

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Csm vad ska man ha i en 2k lista?

Inlägg av Excessus »

GeneralKriek skrev:Jag kommer aldrig ge upp!
Bra! Det är en bra mentalitet när man spelar CSM! :)

Spawns är bra att köpa/tillverka, med Mark of Nurgle är de väldigt flexibla på många sätt.


...bara att hålla ut, de senaste ryktena är att vi får en ny Codex 2017...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Csm vad ska man ha i en 2k lista?

Inlägg av Spell Familiar »

Orkar inte mer rykten om ny Codex. Den kommer när den kommer. Hörde någon snacka om q1 2016. hoppas kan man ju men efter 2015s besvikelse (det kom ett nytt rykte i kvartalet om nästa kvartal) har jag som mina älskade CSM accepterat mitt öde. Det är förmodligen codexens fel att Abbadon inte knäckt imperiet än. 13de gången gillt.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Csm vad ska man ha i en 2k lista?

Inlägg av Excessus »

Spell Familiar skrev:Orkar inte mer rykten om ny Codex. Den kommer när den kommer. Hörde någon snacka om q1 2016. hoppas kan man ju men efter 2015s besvikelse (det kom ett nytt rykte i kvartalet om nästa kvartal) har jag som mina älskade CSM accepterat mitt öde. Det är förmodligen codexens fel att Abbadon inte knäckt imperiet än. 13de gången gillt.
Det gäller att ha tålamod som CSM-spelare, hehe.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Skriv svar