Frågor om RT-Komp och armé listor

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Skcuzzlebumm
Inlägg: 240
Blev medlem: 27 jan 2011, 23:09
Ort: Göteborg

Frågor om RT-Komp och armé listor

Inlägg av Skcuzzlebumm »

Hey guys

Innan jag flytta till Sverige jag tänker att jag kanske skulle bygga min nästa armen så det är lagligt under svenska RT-Komp (tänkande balanserad Marines eller Nids).

Vad är normalt det lägsta komp poäng på turneringar? Till exempel SSK var mellan 30 och 54. Är det normen?

Även RT-Komp är skriven för 1500pts (?). Betyder det att när du spelar olika punkter, t.ex. 1750pts, den komp poäng för varje armen ökar / minskar proportionellt?

Annars finns det några andra förslag eller tips på RT-Komp och turneringar i Sverige jag bör veta?

Jag frågar allt detta som en fattig student måste jag planera min armen för att vara billigt som möjligt.

Tack

Neil
(inte Nisse :P)
refabricated skrev:Och jag som tänkte spela fluff...

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Frågor om RT-Komp och armé listor

Inlägg av Papa D »

Tjena

Svår fråga att svara med ett enkelt svar. Olika turneringar har olika komp system och olika värden. Gör en lista som ligger i spannet 40-50 i komp så kommer du mer eller mindre ligga rätt på alla turneringar. Men de kan vara vettigt att kunna modullera om den listan lite så den hamnar runt 60-70 samt hårda till den så den hamnar runt 15-25. För de finns en del turneringar som har 60 i tröskel och vissa som har tröskel hela vägen ner ill 15.

Vanligaste turneringsformatet är 1750, men även detta variera.

Men gör initialt en lista på runt 40-50 i komp på 1750p så e du hemma på de flesta turneringar.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Frågor om RT-Komp och armé listor

Inlägg av kombat »

Är det Neil från 40kuk? I sådanan fall det är en mkt trevlig podcast.

Men om kompen: Var man ska ligga på för komp varierar ofta från olika turneringar.

Komp används oftast på 2 sätt antingen som tröskelkomp då sätts ett värde och en armé som ska vara med på den turneringen får inte ha en lägre komp än den tilllåtna.

Det andra sättet är aktiv komp då mellanskillnaden då man oftast för dividerar kompen med ett fast värde (oftast 5) sen tar man mellanskillnaden i kompenvärdet mellan de 2 arméerna som möts oftast halverar man det och sedan läggar men till det till den högre kompade armén och tar bort lika mycket för den armé som kompar lägre.

Ett exempel:

Nisses armé kompar 65 och Gunvors armé kompar 35. Först dividerar man kompen med 5 Nisse får 13 och Gunvor får 7. Sen spelas matchen. Nisse vinner med 15-5. Sen ska det komp justeras då Nisse har kompvärde 13 och Gunvor har 7 mellanskillnaden är 6. Sedan halveras detta det vill säga 3. Nisses armé kompar högre än Gunvors därför får Nisse 3 extra poäng och Gunvor får 3 mindre. Slutresultatet blir 18-2 till Nisse.

Olika turneringar använder dock systemet olika därför har komp mer eller mindre påverkan. Så ibland är det bra att ha väldigt mycket komp och ibland så tjänar man mindre på det.

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson
Inlägg: 887
Blev medlem: 13 maj 2009, 09:04
Ort: Varberg

Re: Frågor om RT-Komp och armé listor

Inlägg av Jimmy Johansson »

Alltid kul med fler spelare ;). Vill bara nämna att inte alla turneringar använder RT-mallen. Sedan skiljer det ju lite hur mallen används i olika delar av sverige. Så lite mer exakt var i Sverige skall du flytta till?
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Frågor om RT-Komp och armé listor

Inlägg av theWatchman »

Tjena Nisse!

Gött att se att du hittat hit! Det är vettigt, precis som Papa D säger att lägga sig runt 50 men att vara anpassningsbar. Kompmallen ändras ganska ofta och olika tuneringar kör med olika upplägg.

Om du har tänkt starta en helt ny armé för kompmallensskull så kan det vara värt att tänka på att GW snart dödar kompmallen genom att släppa en ny edition av 40k.

/David

Användarvisningsbild
Skcuzzlebumm
Inlägg: 240
Blev medlem: 27 jan 2011, 23:09
Ort: Göteborg

Re: Frågor om RT-Komp och armé listor

Inlägg av Skcuzzlebumm »

Tack alla
kombat skrev:Är det Neil från 40kuk? I sådanan fall det är en mkt trevlig podcast.
Tack det är jag :)
Jimmy Johansson skrev:Så lite mer exakt var i Sverige skall du flytta till?
Just nu Göteborg för min sambo har precis flyttat dit från England (hon är svenska). Men jag har inget emot att resa till turneringar som jag har vänner över hela Sverige.
theWatchman skrev:Om du har tänkt starta en helt ny armé för kompmallensskull så kan det vara värt att tänka på att GW snart dödar kompmallen genom att släppa en ny edition av 40k.
Funderar ny arme för jag är uttråkad av den jag har (Demoner o Black Templars). Jag vet att saker kan förändras med 6th Edition - vad jag har hört från vänner på insidan är inget stort. Plus Marines kommer alltid att vara ungefär samma (eller felxible för framtida) om jag inte använder special crutches. Nids är bara för att jag saknar min gamla Pink Nid arme (borde sluta sälja alla mina armeer).
refabricated skrev:Och jag som tänkte spela fluff...

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson
Inlägg: 887
Blev medlem: 13 maj 2009, 09:04
Ort: Varberg

Re: Frågor om RT-Komp och armé listor

Inlägg av Jimmy Johansson »

Just nu Göteborg för min sambo har precis flyttat dit från England (hon är svenska). Men jag har inget emot att resa till turneringar som jag har vänner över hela Sverige.
Skoj, då hoppas jag att vi får se dig i Varberg någon gång (8 mil söder om Göteborg), vi använder oss ibland av mallen och ibland spelar vi med subjektiv komp ;)
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Frågor om RT-Komp och armé listor

Inlägg av speedfreek »

Pär skrev:Har du flyttat hit nu?
Neil skrev:Inte än, jag är här på forskning för min avhandling för det nästa tre veckorna. Jag flyttar ut permanent nästa sommar.
Skcuzzlebumm skrev:
Jimmy Johansson skrev:Så lite mer exakt var i Sverige skall du flytta till?
Just nu Göteborg för min sambo har precis flyttat dit från England (hon är svenska). Men jag har inget emot att resa till turneringar som jag har vänner över hela Sverige.

Nu tycker jag du får ta och bestämma dig...

Användarvisningsbild
Skcuzzlebumm
Inlägg: 240
Blev medlem: 27 jan 2011, 23:09
Ort: Göteborg

Re: Frågor om RT-Komp och armé listor

Inlägg av Skcuzzlebumm »

speedfreek skrev:
Pär skrev:Har du flyttat hit nu?
Neil skrev:Inte än, jag är här på forskning för min avhandling för det nästa tre veckorna. Jag flyttar ut permanent nästa sommar.
Skcuzzlebumm skrev:
Jimmy Johansson skrev:Så lite mer exakt var i Sverige skall du flytta till?
Just nu Göteborg för min sambo har precis flyttat dit från England (hon är svenska). Men jag har inget emot att resa till turneringar som jag har vänner över hela Sverige.

Nu tycker jag du får ta och bestämma dig...
Men jag är oförmögen att fatta beslut mig själv som jag procrastinate (?på Svenska?) för mycket :lol:
refabricated skrev:Och jag som tänkte spela fluff...

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Frågor om RT-Komp och armé listor

Inlägg av lurräven »

Välkommen till Sverige. Personligen bygger jag bara komp 25 listor och neråt eftersom kompmallen varierar och figurer kostar mycket pengar. Men sedan spelar jag inte så mycket turneringar heller utan siktar in mig på de där min armé passar in.

Uppskjutande beteende kanske det kallas, vet inte, men känner klart igen det :)

Skriv svar