1750 Dark Eldar

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
NiklasW
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 sep 2011, 12:36

1750 Dark Eldar

Inlägg av NiklasW »

Vore trevligt att höra lite spontana tankar och förslag

Duke Sliscus
150
-7
1 Haemonculi (Venomblade, Liquifier Gun)
65
-4


3 Trueborn
1 Shardcarbine, 2 Splintercannons
Venom (extra Splinter Cannon, Nightshields)
156
-7
3 Trueborn
3 Blasters
Venom (extra Splinter Cannon, Nightshields)
156
-8
3 Trueborn
3 Blasters
Venom (extra Splinter Cannon, Nightshields)
156
-8


9 Wyches
Hekatrix (venomblade)
Raider (Nightshields, Darklance, Shock Prow)
180
-3
9 Wyches
Hekatrix (Venomblade), Shardnet & Impaler, Haywire Grenades
Raider (Nightshields, Darklance, Shock Prow)
208
-4
9 Wyches
Hekatrix (Venomblade)
Raider (Nightshields, Darklance, Shock Prow)
180
-3
9 Wyches
Hekatrix (Venomblade) 1 Shardnet & Impaler, Haywire Grenades
Raider (Nightshields, Darklance, Shock Prow)
208
-4



6 Reavers
2 Heat-lances
156
-2



Razorwing Jetfighter (Nightshields)
155
-5



Poäng
1750
Fordonsminus
-12
komp
38

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: 1750 Dark Eldar

Inlägg av Ancalagon »

Ser ut som vilken copy-paste DE armé som helst ;) Effektiv overall, men har ingen "punch". Är osäker på en ensam Razorwing, men spelar inte DE så har ingen first-hand information om hur den skulle fungera tyvärr.

NiklasW
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 sep 2011, 12:36

Re: 1750 Dark Eldar

Inlägg av NiklasW »

Ancalagon skrev:Ser ut som vilken copy-paste DE armé som helst ;) Effektiv overall, men har ingen "punch". Är osäker på en ensam Razorwing, men spelar inte DE så har ingen first-hand information om hur den skulle fungera tyvärr.
Vart hittar du dom listorna? Har letat böset av mig för att hitta list inspiration, men allt jag hittar som ses som någorlunda effektivt bygger på mer venoms än jag kan räkna. :)

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: 1750 Dark Eldar

Inlägg av Ancalagon »

Om du vill ha gott om råd på armélistor är www.dakkadakka.com bra. värt att tänka på att i stort sett alla råd där gäller okompat, så sverige är ett av få länder i världen som använder det systemet. Men det är otroligt bra att få inspiration och råd från, sen gör man ju nåt eget som passar en själv iaf :)

Clara
Inlägg: 143
Blev medlem: 19 nov 2008, 23:27
Ort: Uppsala

Re: 1750 Dark Eldar

Inlägg av Clara »

Jag tyckte den kändes rätt så varierad mot vad DE brukar vara. Jag gör aldrig/spelar aldrig egengjorda listor, men det jag tänkte säga är att i en match så är en razorwing faktiskt alldeles tillräckligt. Det finns oftast bara ett ställe där motståndaren har klumpat ihop sig, och 155 poäng är rätt mycket (fast man får ju 60% ravager också iom lansarna). Det känns dock lite riskfyllt att ha missiler som kan hamna lite fel när det är en så närstridsinriktad lista.

Sedan så tycker jag överlag att det verkar lite nervöst att bara ha 3 killar i en venom, men är man modig så. Kanske värt att ta bort shock prow på två raiders för att få ett till shardnet, men då får du en sådan där tråkig ovarierad lista.

Roligt med både Sliscus och en haemonculi, lite av båda världarna. Många venomblades kan nog också vara spännande.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: 1750 Dark Eldar

Inlägg av Gonka Koff »

Men, det här är väl ingen copycatlista? -Det finns ju bara tre venoms och inga Ravagers?

Klart fräckt med Slisken och massa Wyches. Dock tycker jag (som iofs inte är nån hejare på DE) att den ser lite knepig ut att spela - för lite antitank förutom alla blasters som sitter i Venoms som helst vill hålla sig på avstånd.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: 1750 Dark Eldar

Inlägg av Ancalagon »

3 Elite choices nästan exakt likadana
4 troop choices nästan exakt likadana

Jag säger inte att det är dåligt, eller att det är nåt fel med listan eller nånting! :) Lite enformigt kanske, men vad är inte det nu för tiden ;)

Clara
Inlägg: 143
Blev medlem: 19 nov 2008, 23:27
Ort: Uppsala

Re: 1750 Dark Eldar

Inlägg av Clara »

Nej, den är varierad och lite annorlunda, gillar att enheterna är lite olika varandra.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: 1750 Dark Eldar

Inlägg av Ancalagon »

Agree to disagree? ;)

On topic dock: Den ser allround väldigt bra ut. Elites med trueborn sådär är hemska och så fort man ramlar ur sina kära rhinos är man oftast rökt, speciellt om de med splinter cannons inte rör på sig, utan får skjuta fullt. Det är hemskt jobbigt att tugga så mycket poison även om man har power armour (spelar SW och har spelat mot en hel del DE :p). Gott om AT för att knäcka upp transporter, och blasters och lansar att plocka isär tyngre fordon.
Däremot är jag lite osäker på Venomblades på Hekatrix. Borde inte Agonizers vara bättre? Jag har själv inte spelat med någon av dem, men någon annan kanske har som bättre kan svara på frågan :)

Hur kompar listan? Eller du kanske bara fokuserar på okomp och då spelar det ju mindre roll? :)

Clara
Inlägg: 143
Blev medlem: 19 nov 2008, 23:27
Ort: Uppsala

Re: 1750 Dark Eldar

Inlägg av Clara »

Du hann kila in ett inlägg. Menade inte att låta så avig.

Listan är varierad om man jämför med hur det kan vara. Inga ravagers är som Gonka sa lite annorlunda mot vad det brukar vara.

Sedan kan man ju diskutera vilka krav vi ställer på att DE arméer ska vara varierade, när lite av charmen med codexet är att kunna göra väldigt många små enheter som susar fram som en liten bisvärm.

Det finns en risk i att ha så mycket av anti-tanken i venoms, när de sprängs och gubbarna flyr eller dör i explosionen så går det snabbt utför. Å andra sidan så har du ju raiders som faktiskt kan lyckas med saker också, så det kanske inte är något problem.

Skriv svar