Grey knights till lincon

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: Grey knights till lincon

Inlägg av Blom »

Jag skulle förslå halbards du har i ena gruppen. Eller psybolts på lilla gruppen. Grenades är för bra för att ta bort.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Grey knights till lincon

Inlägg av Neth_Oni »

jo, tanken har slagit mig men de modellerna kommer bli lite smådryga att konvertera om så de inte har hillebarder. Men jag behöver ju inte mycket extra poäng för en 3e skalle så kanske ta bort psybolt ammo från libben

max_elmgren
Inlägg: 335
Blev medlem: 09 okt 2011, 15:29

Re: Grey knights till lincon

Inlägg av max_elmgren »

Sen är ju det typ den bästa tyranid armén man kan bygga, kan inte se då.många bättre builds kompar ju minus 20 totalt iaf. Antar att nids fick första rundan också!. Men rhino väggar brukar ju funka bra. Och sen gubbar där bakom. En stormraven hade varit jobbig mot hans tervigons. Men vad prioriterade du skyttet mot? Jag skulle skjutit allt s8 eller över mot genestealers och resten på hive guards. Fler halberds hade inte gjort någon vettig skillnad heller. Slå samtidigt bara liksom.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Grey knights till lincon

Inlägg av Neth_Oni »

"Allt över S8" Det har jag ju inte mycket av :P

Hive guardsen stod bakom 2 stora los blockers ungefär på mittlinjen av bordet på båda sidorna så hade få möjligheter att skjuta på dem. Första matchen slog jag ut båda stora grupperna genestealers, sen körde tervigonerna över mig (misslyckades alla psyk test efter de kom in så inget force weapon :( ). Andra matchen slog jag ut merparten av hans hive guards, en stor enhet stealer och den lilla samt stängde ner en tervigon men sen lyckades han gå 6" i terräng för både move och assault plus 5" fleet vilket precis räckte för en charge med den sista gruppen stealers, sen var matchen så gott som över

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Grey knights till lincon

Inlägg av Neth_Oni »

Nu har jag fått speltesta listan en del med 2 matcher i fredags och en idag. Första matchen i fredags var mot Salamanders, inte jätte optimerade men hårdare än medel iaf. Ngt i stil med:
Vulcan,
Librarian med Nullzone och gate,
5 ass termies,
10 tacs i razorback med lascannon, melta, combi-melta,
10 tacs med lascannon, plasma,
10 tacs med melta, multi-melta, combi-melta & fist i pod,
1+1 speeders med multi-melta och heavy flamer
1+1 dreads med multi-melta och heavy flamer
land raider med multi-melta
2 thunderfire cannons

Matchen var grymt ensidig, jag hade det mesta kvar i slutändan medan han knappt hade ngt kvar. Vart en draw ändå då jag inte riktigt var med på vad uppdraget gick ut på (ngt skumt uppdrag från fantasia) och att Vulcan ensam tog hand om en hel flank (dödade libben, grandmastern, 2 squads och techmarinen!) tills en dread till slut kunde skjuta ner han. I övrigt kunde hans armé inte göra så mycket, så jag känner att armén är rätt stabil trots att jag hela tiden glömmer saker som Grand strategy och Warpquake. Med tiden kanske jag lär mig spela armén också och kanske har chans att ta mig till top 50% i år, även om jag hoppas kunna tangera förra årets 12e placering :)

Andra matchen var mot Necrons, en lite halvkass lista också men en bra spelare och tärningarna var helt överens om hur den matchen skulle gå men gav mig ändå en del att tänka på. Var lite för mycket som avgjordes på tärningarna dock, så tänker inte ta den matchen i aktelse för hur bra armén i sig presterar. Han spelade iaf:
Overlord phaeron med rendingvapnet,
20 warriors, cryptec med dif. blasten,
7 warriors, lord warscythe,
5 immortals med tesla, lord warscythe,
5 lych guards,
3 wraiths,
3 scarab baser,
1 tomb spyder,
1 monolith,
1 doomsday arc


Matchen idag mötte jag Linus Dark Eldar, i stil med:
Vect,
Haemonculus,
5 trueborn, 2 lansar,
5 trueborns, 4 blasters, raider,
4*5 warriors, blaster, venom,
3 wracks, venom,
9 wyches, succubs med agoniser, raider,
3 beastmasters, 6 svärmar,
talos,
2*ravager

Linus är en bra spelare och spelade en bra armé så jag var rädd att det skulle bli kämpigt (har också väldigt lite erfarenhet av att möta nya dark eldar) så jag spelade väldigt passivt, kanske lite för passivt då det höll på att orsaka en draw på ett av objektiven. Lyckligtvis vart det en till runda så jag hann åtgärda det problemet och säkrade en vinst på alla objectives. Han hade första rundan i dawn of war och lät allt rulla in runda 1, jag deployade en rhino bakom cover en bit in på bordet för att kunna utnyttja searchlight med librarian gömd strax bakom för att öka cover, vilket resulterade i endast en shaken. I min runda rullat allt mitt in, utom en 10a strike squad som skulle derp strika, och jag lyckades i den rundan immobilisera och första 2 vapen på en ravager samt förstöra Vects venom (wracks). I nästa runda blir jag endast av med en rhino och vapnet på den andra, vilket jag besvarar med att skjuta bort mer än hälften av hans armé. Efter det var det mest bara upprensning och springa mot objektiven. Känner att dark eldar kanske inte är så farligt för mig att möta ändå, så länge de inte har night shields på allt dvs...

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: Grey knights till lincon

Inlägg av Blom »

Vulcan on drugs!

Ne DE gillar verkligen inte att möta GK tyvärr..
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Grey knights till lincon

Inlägg av Neth_Oni »

Verkar inte bättre, men bra o få det klart för mig innan jag kurar ihop mig i ett hörn om jag skulle möta dem på lincon. Men jag tror fortfarande att om de har night shields på allt blir det drygt att möta dem

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: Grey knights till lincon

Inlägg av Blom »

Jo night shields gör ju så att våra spycannons når lite för kort. Fast dreads och razorbacks är ju fortfarande guld.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Grey knights till lincon

Inlägg av Neth_Oni »

Har inga razorbacks och bara en psyfledread :P

Men men, nu ska jag åka o tackla våran lokala ostmästare med space wolves, se hur det går

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Grey knights till lincon

Inlägg av Neth_Oni »

Dåså, fick man en match mot rätt läskiga space wolves igår. Körde lincon mission 5, så jag gjorde min ven dread och grand master till scoring. Han spelade med:

Runepriest, jaws, hurricane, chooser
Wolf scouts med melta, wg med combi-melta och fist
4*7 grey hunters med melta, flagga, wg med combi-melta, fist i rhinos
5 bloodclaws flamer, wg, las/plas razorback
3 thunder wolves, 1 fist, 1 melta bomb
3*6 long fangs med max missiler, varav en har las/plas razorback

Jag misslyckades med att ha sönder bilarna till runda 4 och kunde inte klara mina 3+ cover saves på dreadsen så hamnade i en trängd situation redan från start, men han var väldigt passiv med grey hunters vilket ledde till att hela min armé (det som var kvar iaf) kunde slåss med bara en del av hans, tills han i runda 4 faktiskt börjar åka fram med dem. Men då kunde jag göra processen kort med dem och än en gång var Culexusen helt matchavgörande. Verkar som alla här i trakten är livrädda för han nu ^^

Jag vann på meatgrinder och kill points med drawade quarters, så känns stabilt efter 2 galna första skytterundor från hans sida och det faktum att han har sämre komp än mig :)

Skriv svar