Tyranider 1500p för maelstrom

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
fredrik
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 aug 2012, 17:04

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av fredrik »

Grejen med rupture cannon är att den inte är kapabel att förstöra fordon eftersom den bara har ett skott och AP>2 som gör att du inte kan få ett fordon att explodera. Du kan penna men kommer bara ta ett hull point, och med BS3 snackar vi då statistiskt typ 3 HP/match mot av 10-12 och kanske hälften av det mot AV 13-14. Räknar du med cover/jink så blir det ännu sämre. Hive guards har lite samma problem med sina AP4 bössor.

Bästa (läs mest kostnadseffektiva) sättet för nids att spränga fordon är att klösa sönder dom i närstrid. Gants/gaunts med adrenal glands river sönder rear armour på typ 90% av spelets tanks på en runda. Tuffare grejjer kan du ta med monstren (tex carnifexar) eller lictors/genestealers med sina rending claws.

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av PeterWelzien »

Nu har jag gjort lite ändringar:

+ HQ +

Hive Tyrant [Electroshock Grubs, Twin-linked Devourer with Brainleech Worms, Twin-linked Devourer with Brainleech Worms, Wings]

+ Elites +

Hive Guard Brood
··Hive Guard [Impaler Cannon]
··Hive Guard [Impaler Cannon]
··Hive Guard [Impaler Cannon]

Venomthrope Brood [Venomthrope]

Zoanthrope Brood [Zoanthrope]

+ Troops +

Ripper Swarm Brood
··3x Ripper Swarm [3x Deep Strike]

Termagant Brood [20x Fleshborer Termagant]
··10x Devourer Termagant [10x Devourer]

Tervigon (*30 termagants) [Scything Talons, Stinger Salvo]

Tyranid Warrior Brood [Barbed Strangler]
··Tyranid Warrior [Devourer, Scything Talons]
··Tyranid Warrior [Devourer, Scything Talons]
··Tyranid Warrior [Devourer, Scything Talons]

Tyranid Warrior Brood
··Tyranid Warrior [Devourer, Scything Talons]
··Tyranid Warrior [Devourer, Scything Talons]
··Tyranid Warrior [Devourer, Scything Talons]

+ Heavy Support +

Biovore Brood [Biovore, Biovore]

Carnifex Brood
··Carnifex [Adrenal Glands, Twin-linked Devourer with Brainleech Worms, Twin-linked Devourer with Brainleech Worms]

Carnifex Brood
··Carnifex [Adrenal Glands, Twin-linked Devourer with Brainleech Worms, Twin-linked Devourer with Brainleech Worms]

När jag tog bort tyrannofexen så fick jag in en till enhet med warriors för lite extra synaps, ett gäng deepstrikande rippers och en till biovore. Biovores har jag mest för att jag tycker att spore mines är himla balla. :)
/Peter Welzien

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av NIB »

PeterWelzien skrev:
NIB skrev:Här har du en riktigt Tyranidig lista med fokus på modeller som jag gillar utseendet och spelstilen på. Cool närstrid och lite mind games.

Deathleaper
Meleerant – Wings, Old Adversary, Adrenal Glands, Reaper of Obliterax, Scything Talons, Electrogrubs

Venomthrope

10 Hormagaunts
10 Hormagaunts

14 Gargoyles
7 Raveners – Rending Claws
7 Shrikes – Adrenal Glands, Flesh Hooks. (2 Sword/Whip/ScyTals, 5 Rending Claws/ScyTals)

Mawloc
Mawloc

1500 pts
Roligt med en lista med enbart närstridsenheter. Jag funderade själv ett tag på att göra en lista helt utan skjutvapen. "Frankly, I find the idea of a bug that shots offensive!" (lätt modifierat filmcitat). Men jag var lite rädd för att det skulle bli tråkigt att bara springa fram mot fienden.
Det är såna här listor jag drar fram när jag är less på de vanliga skjuta-nidsen (har 96 TL S6 skott i min hårda lista). Du har ju några skott att leka med iaf, från Gargoyles :) Tyranten lägger en template och Shrikes skjuter också ett par skott per gubbe om de står riktigt nära något, liksom Deathleaper (han kan avrunda tanks från rear med S6). Går också plocka ut några Shrikes/Raveners för ett par Hive Guards.

Gargoyles screenar Raveners, Hormagaunts screenar Shrikes (hoppa fram lagom långt med Shrikes och se till att du har mellanrum så Hormagaunts kan springa mellan igen för turn 2 screen), du drar några modeller nära Venomthrope och får Shroud på allt i åtminstone 1-2 rundor, sen brukar Venom vara död eller du chargar.

Deathleaper dyker upp i en ruin och är störig med only snapfire och kan dyka till marken för en 2+ cover save, sen drar du upp en Mawloc inom 6" rundan efter, flyger in Tyranten inom 12" så Deathleaper kan ställa sig upp, och charga om han vill i samma runda.

Shrikes och Raveners e sååå goa.


Lite förvånad över din lista som i princip ser standard turneringsmässig ut, trodde inte du ville spela hårt och nidzilla?

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av Kaptenen »

NIB skrev:Lite förvånad över din lista som i princip ser standard turneringsmässig ut, trodde inte du ville spela hårt och nidzilla?
Det är tyvärr vad som brukar hända med trådar där en spelare ber om råd.
Ett fluffigt utgångsläge slutar med en turneringsarmé.
Fighty-nids listan var en skön bris av förändring, mer sånt! :D

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av frigobben »

Håller med men vet inte hur fluffigt utgångsläget var i detta fall. Kudos till NIB för det fräscha upplägget dock!

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av PeterWelzien »

NIB skrev:Lite förvånad över din lista som i princip ser standard turneringsmässig ut, trodde inte du ville spela hårt och nidzilla?
Jag tog mig en funderare och kom fram till att du har helt rätt. Det här är inte en lista som jag vill spela. Det här är i princip samma sak som min IG-armé: en stor grupp i mitten som skjuter mycket, lite artilleri som häckar vid baskanten och lite snabbt skytte som åker runt och stör.

Jag var sugen på tyranider för att jag ville ha någonting annorlunda.

Jag skall fundera lite på vad det är jag egentligen vill ha, och så återkommer jag.
/Peter Welzien

Användarvisningsbild
fredrik
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 aug 2012, 17:04

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av fredrik »

Du behöver fler lictors mannen! Blir inte mycket mer ikoniskt tyranids än så! ;)

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av Serpent »

Släppa en enhet Warriors, få in mer kritter och/eller Zoanthroper/Venomtroper?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Tyranider 1500p för maelstrom

Inlägg av PeterWelzien »

Jag har kommit fram till att det som jag gillar med tyraniderna är tanken på en hord av små kryp som rusar mot fienden, följda av större, långsammare bestar.

Så här kommer ett nytt försök:

Hive tyrant; 2x TL devourer w/ brainleech worms, wings

Venomthrope
2x Zoanthrope

9x Genestealers + Broodlord
20x Hormagaunts
20x Hormagaunts
20x Hormagaunts
20x Termagants; devourers
3x Warriors; barbed strangler

Carnifex; TL devourer w/ brainleech worms, crushing claws
Carnifex; TL devourer w/ brainleech worms, crushing claws

Tyrannocyte

Jag vet dock inte hur bra armén är på att ta objektiv i maelstrom. Det mesta vill bara rusa fram mot fienden.

Jag oroar mig lite för bristen på synaps också. Warriors och Zonathropes försöker hålla koll på Hormagaunts och Carnifexer medans de tar sig fram mot fienden. När de kommer dit så borde Tyrranten även finnas i närheten. Han kan förhoppningsvis även stötta Termagants när de dimper ner i sin Tyrannocyte. Tror jag...

Synpunkter?
/Peter Welzien

Skriv svar