Orks till LinCon

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Orks till LinCon

Inlägg av Katarsis »

Jag ville inte vara sådan men jag tyckte att det var en så otroligt intressant förstapost att jag inte riktigt visste vad jag skulle svara...
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

GusMorgan

Inlägg av GusMorgan »

Tror det Katarsis (som heter Mattias) undrar är om du är någon han vet vem det är, eftersom det är lättare att värdera tips/råd/åsikter från någon man vet vem den är, som person eller spelare.
Är du en orkspelare som spelat och "placerat sig" på 5+ turneringar med orker eller en pojkspoling som pluggat lite internetlistor och räknat på dem gentemot kompmallen?
Lite lättare att ta till sig om man vet vem man pratar med.
/Pär - som "placerat sig" på 5+ turneringar men bara med uråldriga editioner av orker
Skulle tagit tempen på forumet innan jag slängde mig in antar jag. Det är rätt uppenbart att ni tar större hänsyn till personen i fråga än åsikterna dom har.

Jag försökte inte åstadkomma någon slags kalabalik i diskussionen utan bara yttra mina åsikter. Vilka, irelevant av vem jag är, kan vara intressanta att diskutera, eller hur?

grattis till dina 5+ placeringar!

jaja. ganska uppenbart att ni inte vill ha nya ögon på detta forumet så jag drar väl mig undan. Ses på LinCon! Blir intressant att se hur det går med din lista Katarsis.

cheers!

Mork

Inlägg av Mork »

Heh. Fick mig ett gott skratt när jag tittade tillbaka hit.

Gusmorgan. Man får alltid komma med synpunkter. Och jag vet att Mattias tar dem till
sig om han känner att det finns substans bakom orden.

Eftersom alla, inklusive så pass rutinerade spelare som Katarsis är, kan vara i behov av
att få idéer och arméspceifika kombinationer verifierade med andra spelare så vill man
oftast veta lite om de personer som kommer med förslag.

Så ta inte åt dig så hårt av att någon frågar vem du är, det är sagt i all välmening.

Pär t.ex är mångårig veteran. Inte bara med orker heller...
Likaså jag själv, mestadels med orker sedan 40K lanserades i Sverige. Nu vet jag inte om de lyssnar så mycket på mig för det :)
Men de vet åtminstone varifrån mina idéer kommer. Således kan de bedömma om det bara är mumbo-jumbo eller något man
faktiskt bör ta till sig.

Välkommen till forumet förresten!!
Mork, the articulate ork!

Mork

Inlägg av Mork »

GusMorgan skrev:Du har absolut för lite tankdödande i din lista.
Ok, 9 element som kan döda tanks, vara 2 i shooting och 2 i movement. Med den kompen, relativt ok tycker jag.
GusMorgan skrev:warboss utan Powerclaw är 4 styrka 7 attacker för 65 poäng. Löjligt dyrt för medioker skada.
Finns det billigare inom HQ choices? Man kan ju räkna med 5 S8 då det oftast lär vara en charge.
GusMorgan skrev:gretchins är trevliga att hålla objectives med om du lyckas skydda dom hela matchen eftersom dom kommer dö vad som än träffar dom. att placera dom i en battlewagon skyddar ju dom avsevärt men det är 90 till poäng för att hålla ett objektiv.
15 boys utan någonting till kontra en battlewagon...hmmmm. :P
GusMorgan skrev:Mad Dok kommer ge fienden möjlighet att vilseleda den enhet du placerar honom i. Han kan offra 35-40p på en skimmer eller något liknande och speeda ner över halva bordet i valfri rikning vilken enheten MÅSTE gå emot eftersom den kommer vara närmst. Alltså kan han använda 35 poäng för att neutralisera 400-600 poäng av din armé beroende på vad du placerar honom i.
Ja, detta är svårt men absolut hanterbart. Speciellt med "rätt" enheter i övrigt. Men jag håller med, det kräver mycket mer av spelaren
och lite tur.
GusMorgan skrev:en looted wagon utan boomgun är i princip en dålig trukk.
Sant, men en "dålig trukk" som ger transport till en enhet som annars inte kan ha en. De trukkar man har brukar
oftast vara upptagna av sina riktiga ägare. Sen finns det ett par skäl till spelmässigt.
GusMorgan skrev:Visst.. 5 lootas kan skjuta 15 Str 7 skott om du har tur men dom har ytters begränsad rörlighet vilket ger fienden möjlighet att bara undvika dom eller döda 3 st och få dom att fly. När dom sedan lagt all sin fokus på dina tankbusters kan dom bara luta sig tillbaks och plocka enhet efter enhet.
Rent enhetsmässigt så har du rätt här. Dock ser jag precis vad Mattias kommer koncentrera sina lootas och även tankbustas.
Och denna roll är väldigt viktig, speciellt med tanke på Grotsnik.
GusMorgan skrev:Möter du en imperial guard Mech armé kommer du bli uppäten efter runda två
De flesta orkarméer ligger risigt till mot mechade IG. Smällar man får ta. Men lite tur och rätt spel så går det
nog att klara sig hyffast även mot dessa. Men det kommer bli lite svårare, helt sant.
GusMorgan skrev:Högt komp med orker enligt nuvarande kompmall är endast möjligt om man vill förlora varenda match man spelar och hoppas på att kamma hem några poäng med de enheter som möjligtvis överlever. Sorgligt men sant.
Visst finns det en sanning i att det är svårt att spela med högt kompade orker (finns undantag dock).
Men detta gäller för majoriteten av arméerna inom 40k. Såklart även här med några undantag.

Inser att delar av mina kommentarer låter som jag hackar på vår nya forumsvän. Det är absolut inte min mening!
Vill bara ge mina åsikter på samma punkter.
Mork, the articulate ork!

hansson

Inlägg av hansson »

Bra välkomnande till forumet, Katarsis och speedfreek.

Välkommen till forumet GusMorgan. Hoppas du inte avskräcks alltför mycket av första intrycket.

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Vad händer om Grotsnik joinar tank bustas? Måste man assaulta fordonet eller närmaste fiende?
Kan man använda den ena som ett sätt att få mer "kontroll" över den andra?

jeppeapan

Inlägg av jeppeapan »

hansson skrev:Bra välkomnande till forumet, Katarsis och speedfreek.

Välkommen till forumet GusMorgan. Hoppas du inte avskräcks alltför mycket av första intrycket.
Vem är du?

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

jeppeapan skrev:

Vem är du?
och vem är DU?!
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

the godfather

Inlägg av the godfather »

I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

sourpus

Inlägg av sourpus »

Snot skrev:
jeppeapan skrev:

Vem är du?
och vem är DU?!
och vem är JAG!? förvirringen är total. :lol:
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Skriv svar