Jag kan förklara lite hur hur jag tänkte i tur ordning.
Prinsen fyller ett par funktioner i min lista.kelaino skrev:Prinsen känns lite malplacerad i en mech-lista, satsa på en lord eller sorc. istället, antingen till fots i bil eller hoppandes/motorcyklandes.
1. Han hjälper han mina chaos marines att fajtas i närstrid mot dedikerade närstridstrupper (något som de inte klarar av att slåss med).
2. Han fungerar som antitank och antiMC i närstrid. Grupperna utan powerfists har mycket problem med dessa två annars.
Han kan ta kräver starkare vapen att bli av med (iaf första rundan). Något som mina rhinos mår bra av eftersom det är trupperna i dem som ska göra skada. Just här utkonkurrar han en vanlig lord/sorceror som med T4 W3 inte kan ta emot eld första runda utan måste gömma sig.
Chosen är en enhet som kan göra väldigt mycket. Ifall jag sätter dem på infiltrate kan de hota flanker och jag vill ha motståndaren i mitten. Flamer melta kombon är också bra mot andra mechspelare som sätter sina krixgubbs nära sina transporter. Om man skjuter mot fordonet på nära håll kan man få in både fordonet och några gubbar. I annat fall kan de följa med de andra och täppa till förluster. Jag brukar oftast spela med två chosen enheter men valde i denna fallet bara en.
Jag kan ju speltesta lite och se. Landraidern tror jag inte jag tar eftersom alla andra kaosare kör med såna. Men jag kan testa bikes/raptors. Lesser deamons är något jag har grubblat över också.kelaino skrev: Annars är min uppfattning av så här mycket bilar att de är väldigt bra på att vara ivägen för varandra. Kanske värt att offra ett par bilar med innehåll för något läskigt i en raider och/eller lite inte så bra motorcyklar/lite bättre raptors.
Nu slutar jag innan det här blir en uppsats. Lycka till!
Nu är det stor risk att jag det låter som jag egentligen inte ville ha kritik. Det är nämligen så att jag inte har mött alla arméerna än. Så det kan väl ligga mycket i det du säger.
Jag har än så länge en vanlig chaos dread med plasma cannon som proxas till multimelta.
På tal om dreadnaughts.
Såhär står det i chaos codexet under fire frenzy "At the beginning of the shooting phase it must pivot on the spot towards the closest VISIBLE unit"
Hade det stått closest unit hade det varit en helt annan sak. Men nu är det closest visible. LoS bestäms enligt vad jag förstår från "mounting point of the weapon" som i detta fallet kan vridas 45 grader.
Jag kan också acceptera att man kör med att dreadnaughten ser 180 grader framifrån. Men att den skulle vända sig och skjuta folk bakom sig hur jag lite svårt att tyda enligt reglerna som jag har förstått dem.
Har gjort en tråd om regelforumet om detta så att vi kan fortsätta bråkar där. http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=294