GK - gonkas första försök

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: GK - gonkas första försök

Inlägg av Katarsis »

egge skrev:Du skall i princip göra 5 penetrating hits på land raiders, per runda med denna armén.
Om alla står stilla:
9 Psycannons
36 skott
24 träffar
4 Rending (= S13)
2,66 Penetrating + 1,33 Glancing
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Katarsis skrev:
egge skrev:Du skall i princip göra 5 penetrating hits på land raiders, per runda med denna armén.
Om alla står stilla:
9 Psycannons
36 skott
24 träffar
4 Rending (= S13)
2,66 Penetrating + 1,33 Glancing
Vilket är helt ok i en land raider. Dock känns det inte lika kul att tänka att det "bara" är 4pen i en chimera.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Jocke Rapp skrev:Å andra sidan får man inte glömma bort att psycannons bara är något bättre än assault cannons, som ger väldigt lite kompminus för SM (inget minus alls på termosar t.ex). Så jag tycker nog inte att kompen behöver ligga så farligt lågt på dom.
Men det ska bli kul med en kompmall.
Håller med, så mycket bättre är den inte på terminators (även om ett mer i S kan göra stor skillnad ibland) för att den ska kompas hårt.
Dock så är den väldigt bra jämfört med dom heavy weapons en vanlig grupp SM skulle kunna ta, framförallt eftersom du kan använda den som assault 2 när du går. Kostnaden är ju dock inte bara poäng, utan att dom även byter bort sitt force weapon.

En annan anledningen till minus i komp skulle vara för att folk ska variera sig och inte bara använda psycannons.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

EyeGuy skrev:...En annan anledningen till minus i komp skulle vara för att folk ska variera sig och inte bara använda psycannons.
Nej, mer variation i listorna ger mindre variation mellan listorna.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

komp ska bara ta hänsyn till hur bra saker är, inte tvinga folk att variera sig. (fast det blir ofta en så ändå)
Alexander Merinen

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Tack för alla kommentarer!

Jag bygger aldrig nya arméer med komp i åtanke, däremot har jag allt som oftast en strategi, och den skall helst vara outforskad när jag sätter igång. Den här arméns strategi är "Grey Knights utan fordon med mycket trolleri", och det jag postat är det hårdaste jag kan tänka mig med de premisserna. Armén spelar väldigt likt en "footdar" lista med Eldrad - se Interceptors som spiders, terminators som Avatar/Wraithlords och strike squads som guardians. Det mesta lite bättre, men dock med mindre gubbar, eftersom allt i GK kodex är dyrt som satan förutom några specifika saker (=drads med Twin AC & psybolts samt henchmen, som jag inte använder mig av).

Jag tror att jag måste köpa alla psycannons jag har chans till för att stå mig mot mech. Visst vore det sweet med dubbla incinerators på en enhet som kan flytta 30", men jag hoppas kunna knäcka orkjävlarna utan flamers!

En warding stave på min librarian låter som ett excellent val, dock kan jag inte begripa hur jag skall få (35) poäng till det, helst skulle jag vilja få till det så att jag fick 2x 10 Interceptors - det behövs liksom för att göra armén "klar".

idéer?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Stefan-RT

Inlägg av Stefan-RT »

DU kan ju ha 4 psycannons på tio termosar, de hade jag försökt maxa in, sen om du vill ha fria poäng, ta bort alla MC och psybolt ammo, samt brotherhood banner. Might of titan ger ju inte bara plus 1 styrka den ger även enheten en extra D6 för armor pen, så hur stor chans att penna AV 14 med 6 styrka plus 2 tärningar tex? kanske kan skippa D-hammer på gubbarna med.

Antar justicaren har D-hammern då, eftersom den e MC, kan ju fundera att inte ha det så, han har inget invo skydd, och många slag av Hammerhand resulterar i Perils rätt ofta.

Någon form av Grandmaster hade varit nice, just för Grand strategy regeln.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Stefan-RT skrev:DU kan ju ha 4 psycannons på tio termosar
Funkar bara med tippex...

Men håller med om att master-crafted på fem gubbar nog är 35p som kanske kan göra mer nytta annorstädes..
Brotherhood Banner på en 10-manna känns däremot väldigt starkt. Visserligen "bara" 7 extra attacker, men alltid skönt att auto-klara psyktestet. Kanske in med någon halberd och/eller fler hammare, så kommer man att tänka sig för ännu en gång innan man springer in i dem.. frågan är om inte halberd istället för svärd i de allra flesta fighter leder till fler överlevande gk termisar.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

RobinF

Inlägg av RobinF »

egge skrev:
Jocke Rapp skrev:Å andra sidan får man inte glömma bort att psycannons bara är något bättre än assault cannons, som ger väldigt lite kompminus för SM (inget minus alls på termosar t.ex). Så jag tycker nog inte att kompen behöver ligga så farligt lågt på dom.
Men det ska bli kul med en kompmall.
Jag vet inte...just för Grey knights så är psycannons väldigt bra (med tanke på deras övriga skytte) och möjligheten att två i en enhet är väldigt mycket bättre än bara en. Tänk dig vanliga marines med två S7 assault cannons i varje enhet så skulle det nog snabbt bli höga kompminus på assault cannons också :| Och den kostar ju lika mycket som assault cannons gör till termosar.

annars håller jag med om flamers på hoppa killarna. Galet bra.
Alltså, varför skulle psycannons på vanliga GKs (effektivt sett vanliga marines) vara så jäkla bra? De tappar två skott när de går, tappar sitt force weapon (jävligt illa för purifiers) och har 24" range.

24" range gör att det blir svårt att inte behöva gå ofta, vilket minskar ner effektiviteten rejält, och skulle man skjuta på fordon med vapnet så wastear man 8 snordyra stormbolters.

Skulle man dessutom vara "slug" och combatsquada så man får en 5-manna SB/NFW squad, en 5-manna shootysquad och så kan typ 20 guards som assaultar slå ihjäl shooty-squaden i närstrid....

Jag är med på att på relentless terminators så är psycannons fint som snus, fast där betalar man å andra sidan rejält för dem också, men efter gimpningen från 36" heavy-mode playtest-psycannon till 24" heavy-mode psycannon känns ju som en bra balansering, den är inte superkass, men mot en hyfsat mobil motståndare är den verkligen inte alls theoryhammer-effektiv.

Ang. listan så ser jag jag en lista som tank-shockas av brädet rätt fort. Hammerhand läggs ju i assault phase och Leadership 9 plain är rätt sunkigt (torskar 1 av 6 test). Tänk dig 4 Eldar tanks med star engines. Karamazov är ju ett bra sätt att fixa det, men då tappar du massa trolleri. Eller i och för sig... kan man summona flyende units? I så fall är det kanske inte så illa.

Vad ska du ha för powers på trollisen? Jag skulle nog haft Hammerhand, Might of Titan, Warp Rift, the Summoning och Quicksilver.

EDIT: Skojade bara. Bort med Warp Rift/Hammerhand, in med the Shrouding.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

du får itne plocka bort hammerhand på librarian då han kommer med den.

Skriv svar