Försök till en okej Ork lista

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
The Gretchin

Re: Försök till en okej Ork lista

Inlägg av The Gretchin »

Nobz i en trukk känns meningslöst. Särskilt om du bara har två fordon i armén.
Byt ut dem mot några rokkitbuggies istället.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

zigvard85

Inlägg av zigvard85 »

Ja jag kanske byter ut mina Nobs då, får kolla på det lite senare ville mest bara fixa en lista som var okej att spela med för att se om det är Orks jag vill köpa sen, o jag antar att den är okej nu?

Varför är det inte bra med nobs + bossen i en trukk? jag vill väll få fram dem och assaulta med tidigt?

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Ja det vill du men om du får första turen är det asnajs bränna 18" rakt fram, men annars kommerden gå sönder runda 1 oavsett. Sen vill du verkligen ha bosspoles på Nobzen och Ram på trucken, om du ska spela med den. Lootas gör sig inte riktigt i 7 manna enheter, 9+ är najs då måste man döda minst tre för att tvinga fram moral.

zigvard85

Inlägg av zigvard85 »

En sak jag inte riktigt försår med Orks nu :)
man ger dem Boss pole för att kunna rerolla failed morale tests och får därmed offra 1 wound på 1gubbe i uniten eller?
Men om vi säger att jag har en squad på 25 boyz, då är jag väll fearless från Mob rule? då behöver man inte göra morale tests, ser att Boss pole används ofta så jag antar att jag har fel :P

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

På elitenheter som väldigt sällan är fearless (alla typer av nobz) så slår man ju rätt ofta moral och då är det skitbra. På orkmobbar så tar de inga test när de är 11 eller fler. Men rätta många gånger så står man där med 7killar+ en klo och vill hemskt gärna stå kvar mot den där sista space marinen/karaktären så man får slå med klon en gång till. Då är bosspole sjukt värt.

zigvard85

Inlägg av zigvard85 »

Okej men då var det som jag tänkt, men det e ju ganska smart ändå som du sa med att förr eller senare så är boys inte fearless o då kan det vara bra att ha den.. om jag har en boss pole på en warboss o har han ihop med nob bikes då då kan jag använda det till hela den squaden eller?
och om jag har 10 nobs med 1 warboss räknas dem som fearless då?

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Dubbelt ja på de två påståendena.

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Bosspole är även bra på små enheter som håller objektiv. Bra att kunna rerolla moral då det är lätt att skjuta bort 25%.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

zigvard85

Inlägg av zigvard85 »

ja det har du rätt i, antar att boss pole är bra till nästan alla

Har en annan fråga angående komp till Nobz med Power klaw, det står "-3 of the first and second Power klaw" och sen -2 each additional.. Gäller då dessa 2 första som ger -6 till hela min armé eller per unit?
Om jag har tex
8 Nobz med 2 klaws
5 Nob bikers med 2 klaws
är det då -6 och -4
eller -6 och -6
På andra listor jag sett så brukar det stå i stil med "-3 of the first and second Power klaw of each unit "
det står inte här men det kanske kan vara nått man missat bara men tänkte att ni kanske visste?

Kanske inte så mycket att bry sig om igentligen men som ni kanske vet så börja denna tråden med att jag hade det väldigt tufft med kompen :).. och det är helt klart mina Nob Bikers som ställer till det :P

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Jag har alltid läst det som per enhet. Eftersom det inte står något annat.

Jag hade också svårt att få min första ork-lista över 0 i komp. Hemligheten ligger i att ändra förväntningarna på vad man tror man kan få med i sin lista. Kompen begränsar mycket. Som tröst kan man tänka på att alla arméer man möter har gått igenom samma problem. Och är inte så hårda som de skulle kunna vara.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Skriv svar