Min IG lista

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Serpent

Re: Min IG lista

Inlägg av Serpent »

Nu har jag tittat lite på listan igen. Ett par grejer som kan göra den lite hårdare/bättre/kanhända roligare att spela:

Skippa Medikits. Det är 30 poäng du aldrig får använda, såvida inte någon pepprar din enhet med S4-plattor. Annars är det S6 som når så långt bort som de skulle behöva vara. För poängen kan du uppgradera dina Armoured Sentinels till ytterligare en laserkanon. oroa dig inte för horder, dem går du in i närstrid med och gnetar ned. ;)

Är det tanken att dina tre infanterisquads ska vara en blob med Yarrik?Vill du verkligen tappa dina sergeanter på att de bränner sig på pickadolerna (om de nu får använda dem, jag har bara sett Assault Marines eller folk i bil få använda sina Plasma Pistols)?

Snipers till Harker? Varför inte granatgevär? De kan fortfarande gå och vara farliga, och det är Harkers stora fördel. Visst får de infiltrera, men den stora styrkan är att kunna Outflanka.

Om du ska ha en Hydra, skaffa kanske en till. Två är svårare att slå ut än en. Och mycket AT-eld går på den försmädliga rasselbilen. Paskbilen är knasigt dyr. Men den kanske tar ut det den ska ta ut?

Fortfarande inte Internetmongohård, men kanske lite mer uppstyrslad.

Lycka till!
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Wille

Inlägg av Wille »

Serpent skrev:Nu har jag tittat lite på listan igen. Ett par grejer som kan göra den lite hårdare/bättre/kanhända roligare att spela:

Skippa Medikits. Det är 30 poäng du aldrig får använda, såvida inte någon pepprar din enhet med S4-plattor. Annars är det S6 som når så långt bort som de skulle behöva vara. För poängen kan du uppgradera dina Armoured Sentinels till ytterligare en laserkanon. oroa dig inte för horder, dem går du in i närstrid med och gnetar ned. ;)

Är det tanken att dina tre infanterisquads ska vara en blob med Yarrik?Vill du verkligen tappa dina sergeanter på att de bränner sig på pickadolerna (om de nu får använda dem, jag har bara sett Assault Marines eller folk i bil få använda sina Plasma Pistols)?

Snipers till Harker? Varför inte granatgevär? De kan fortfarande gå och vara farliga, och det är Harkers stora fördel. Visst får de infiltrera, men den stora styrkan är att kunna Outflanka.

Om du ska ha en Hydra, skaffa kanske en till. Två är svårare att slå ut än en. Och mycket AT-eld går på den försmädliga rasselbilen. Paskbilen är knasigt dyr. Men den kanske tar ut det den ska ta ut?

Fortfarande inte Internetmongohård, men kanske lite mer uppstyrslad.

Lycka till!
Jag har omvärderat Plasma pistolerna till mina serganter, det är ändå 30pts och som du säger man får inte ut mycket av medkit annat än i närstrid (och då är de ändå körda). Det är ytterligare 60 pts. Dessa 90 pts ger mig en till Hydra.
Tanken med harkers grupp är att den skall ha äckligt mycket eldkraft på långt håll. 3 snipers med en räckvidd på 36" samt Payback (Harkers bolter) och en misslie launcher med en räckvidd på 48" svider ganska bra.
Hand of Steel har alltid gjort det den skall göra (förstöra mer än vad den är värd).
Yarrick är mycket svår att döda så tanken är att han skall leda min ena grupp (den med flamer) och de andra två grupperna skall stå på avstånd och skjuta med Autocannon.
4000 pts Imperial Guard
26th Cadian Grenadier regiment

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Här kommer lite förslag från mig på saker som ger dig lite mer punch ändringar i caps

Company command squad: 7st, commander med POWERFIST, , 2st veteraner: LASPIST & CCW, medkit 1*aUTOCANNON, 2* BODYGUARDS. (180)
STÅ OCH CHILLA MED DIN ACAN SEN KANSKE DU KAN DÖDA EN COMBATSQUAD MARINES MED DIN POWERFIST, KANSKE INTE.

Commissar Yarrick (185)
Techpriest, en gun servitor med multimelta och en vanlig servitor. (105)

Elites:
Storm troopers 10st: sergeant med plasma pistol och power sword, vox caster, 2* MELTA. (200)
UTNYTTJA DEEPSTRIKE SÅ TA TVÅ MELTA
Använd marines meltor att konvenrtera vanliga gubbar med jag har gjort det det är billigt och bra.

Guardsman Marbo (65)

Troops:
Veterans 10st: Harker, 3 GRENADELAUNCHERS , lasguns. (160)
UTNYTTJA ATT HARKER HAR RELENTLESS

Veterans 10st: Bastonne, 3 plasma gun, , 2 shotgun, vox caster, carapace armour. (205)
Du vill inte blanda vapen på det sättet då blir dom kassa mot allt :)

Platoon:
Command 6st: commander med bolt pistol och power sword, , medic, melta gun, flamer, vox caster. (137)
Squad 1 10st: sergeant med POWERWEAPON, , melta hvy bolter. (70)commissar med bolt pistol och power sword
Squad 2 10 st: sergeant med POWERWEAPON, , melta, autocannon. (80)
Squad 3 10 st: sergeant med POWERWEAPON, , melta, autocannon. (80)
Heavy weapon squad: 3 Autocannon, . (75)

Här vill du blobba så ta samma vapen på dom och lite melta så att du inte ska bli tankshockad hela tiden. Håll dom i fronten och ställ dig så att du kan köra deth or glory med dom.
Ploppa in yarrik här om du vill men då blir du fearless, det är inte bra. Bästa är att kunna dela ut ett wound på kommisarren när det ärhans närstridsfas så att du breakar springer och sen kan skjuta med din arme

Fast attack:
Valkyrie med MULTILASER, rocket pods och heavy bolters. (155) (transporterar Storm troopers) BÄTTRE EFTERSOM DU KOMMER MEST SKJUTA INF
2 armoured sentinels, LAS cannon, LAS cannon. (145) BYT TILL SAMMA VAPEN
1 Armoured Sentinel med Heavy Flamer (60)

Heavy support:
Executioner: Pask, sponson plasma cannons, las cannon, , dozer blade. (315)
Leman russ: Sponson heavy bolter, las cannon, STUBBER. (195)
Hydra: Heavy stubber, heavy bolter. (85)

där har du lite ändringar du kan fundera

Wille

Inlägg av Wille »

cadelin skrev:Här kommer lite förslag från mig på saker som ger dig lite mer punch ändringar i caps

Company command squad: 7st, commander med POWERFIST, , 2st veteraner: LASPIST & CCW, medkit 1*aUTOCANNON, 2* BODYGUARDS. (180)
STÅ OCH CHILLA MED DIN ACAN SEN KANSKE DU KAN DÖDA EN COMBATSQUAD MARINES MED DIN POWERFIST, KANSKE INTE.

Commissar Yarrick (185)
Techpriest, en gun servitor med multimelta och en vanlig servitor. (105)

Elites:
Storm troopers 10st: sergeant med plasma pistol och power sword, vox caster, 2* MELTA. (200)
UTNYTTJA DEEPSTRIKE SÅ TA TVÅ MELTA
Använd marines meltor att konvenrtera vanliga gubbar med jag har gjort det det är billigt och bra.

Guardsman Marbo (65)

Troops:
Veterans 10st: Harker, 3 GRENADELAUNCHERS , lasguns. (160)
UTNYTTJA ATT HARKER HAR RELENTLESS

Veterans 10st: Bastonne, 3 plasma gun, , 2 shotgun, vox caster, carapace armour. (205)
Du vill inte blanda vapen på det sättet då blir dom kassa mot allt :)

Platoon:
Command 6st: commander med bolt pistol och power sword, , medic, melta gun, flamer, vox caster. (137)
Squad 1 10st: sergeant med POWERWEAPON, , melta hvy bolter. (70)commissar med bolt pistol och power sword
Squad 2 10 st: sergeant med POWERWEAPON, , melta, autocannon. (80)
Squad 3 10 st: sergeant med POWERWEAPON, , melta, autocannon. (80)
Heavy weapon squad: 3 Autocannon, . (75)

Här vill du blobba så ta samma vapen på dom och lite melta så att du inte ska bli tankshockad hela tiden. Håll dom i fronten och ställ dig så att du kan köra deth or glory med dom.
Ploppa in yarrik här om du vill men då blir du fearless, det är inte bra. Bästa är att kunna dela ut ett wound på kommisarren när det ärhans närstridsfas så att du breakar springer och sen kan skjuta med din arme

Fast attack:
Valkyrie med MULTILASER, rocket pods och heavy bolters. (155) (transporterar Storm troopers) BÄTTRE EFTERSOM DU KOMMER MEST SKJUTA INF
2 armoured sentinels, LAS cannon, LAS cannon. (145) BYT TILL SAMMA VAPEN
1 Armoured Sentinel med Heavy Flamer (60)

Heavy support:
Executioner: Pask, sponson plasma cannons, las cannon, , dozer blade. (315)
Leman russ: Sponson heavy bolter, las cannon, STUBBER. (195)
Hydra: Heavy stubber, heavy bolter. (85)

där har du lite ändringar du kan fundera
Tack för tipsen, men det är mer värt att ha en till Hydra än att ha PW och medkit. Plasma cannon till min sentinel är inte dåligt, den kan slå ut lättare fordon och infanteri utan större problem. Jag skall däremot fundera på Meltaguns till mina storm troopers. Las cannon till Valkyrie är bra att ha då den redan har mycket anti Inf, det ger iaf en spelare med mycket pansar något mer att fundera på.
4000 pts Imperial Guard

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

det är inte det att plasma kanon på sentinelen och laserkanon på valkyrian är dåligt det är att kombinerat med rocketpods och hvybolters alt en laserkanon så kommer du alltid slösa oavsett vad du skjuter på.

och om du ska prata vad som är värt inom IG så kör med massor hydror och ta bort allt skräp.
jag temade om listan lite eftersom jag trodde du villa ha fluffiga saker kvar

Här är en bra lista på 2500

CCS: 145
4 melta
CHimera

CCS: 145
4 melta
CHimera

Battlepyskers 135
+2 psyker
Chimera

Battlepyskers 135
+2 psyker
Chimera

PLATOON 470
PCS: 125
4 melta
Chimera

Infsquad 115
autocannon
Chimera

Infsquad 115
autocannon
Chimera

Infsquad 115
autocannon
Chimera

PLATOON 470
PCS: 125
4 melta
Chimera

Infsquad 115
autocannon
Chimera

Infsquad 115
autocannon
Chimera

Infsquad 115
autocannon
Chimera

Vendetta 130

Vendetta 130

Vendetta 130

3*Hydra 225

3*Hydra 225

Manticore 160

Wille

Inlägg av Wille »

@cadelin

Nu är jag tyvärr inte intresserad av en mekaniserad armé. Chimeras är skitdåliga mot pansar och för de poängen så tar jag gärna några Leman russ, en Mantincore är alltid användbar men jag tar hellre två leman Russ och tre Hydra för de "platserna".

Den egentliga tanken med infanteriet är att de skall agera köttsköldar för mina fordon och ge lite understöd till mina elitenheter.
4000 pts Imperial Guard

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Vad ville du ha då? Cadelin har gett dig två listor, en som har utgått ifrån din ursprungliga lista, men med förbättringar som gör den mer effektiv att spela och en superstenhård utplåna allt motstånd lista.

Vill du ha en så bra armé som möjligt kan du knappast få det starkare än Cadelins andra lista.

Vill du ha en rolig armé, så vet du nog bäst själv vad du tycker är roligt, men Cadelin gav dig några lätta förslag på att effektivisera din förra lista.

2500p är en ganska udda poängsumma, jag antar att du mest spelar lokalt och mot lokalt motstånd (för 2500p spelas inte direkt på större turneringar). Då kan det vara bra om du säger vad du brukar möta och vad du har problem med, så är det lättare att hjälpa dig. Annars utgår man alltid ifrån att din lista ska kunna klara av allt möjligt, men om du bara möter 3 andra arméer/spelare, kan folks råd bli lite skeva.
Alexander Merinen

Skriv svar