tutten skrev:är inte i ännu längre förlängning är inte även mallkomp "subjektiv" då den sätts av en sluten grupp? är det inte i princip omöjligt att göra en objektiv kompbedömning?
Jo absolut.
Men i ett transparent arbete så är iallafall processen synlig för alla och alla kan komma med input. Det borde göra en sådan mall mindre godtycklig.
Mattias H skrev:
Som jag ser det finns det nog många listor som kan hantera den här rätt bra och vissa listor som den i princip pulvriserar.
Har inte vi som kompsätter varit tydliga med att listor som "autovinner" ger extra låg komp? Har du en teoretisk lista som autovinner mot ett gäng listor, men kanske autoförlorar mot en annan typ så kommer kompen ändå vara låg. Vi vill gärna att alla ska ha en chans mot alla, även om det självklart kommer vara många matchningar som är tunga för den ena parten.
Det kanske ni har men det är ju endast ett sätt att se på listor.
Det innebär begränsningar. Det kommer att finnas massor med listor som är sten, sax eller påse och därmed ha väldigt svårt att vinna en turnering men ändå få lägsta möjliga komp eller vara förbjudna.
Alltså, jag gillar komp som idé och självklart innebär komp ställningstaganden. Det jag menar är att det är tveksamt om komp är speciellt rättvist eftersom det beror på just mallskaparen.
Vid subjektiv komp blir det oerhört godtyckligt till och med.
I detta fall förstår jag vad listan gör bra men bedömer den som en just sten-, sax-, påse-armé och om jag fick bestämma skulle det innebära medelkomp snarare än låg.
Som du säger så subjektivt orsaka att vissa sten sax påse arméer kompas sämre än de presterar, men det kan också vara så att man möter något där man överpresterar alla slagen och vart skall man då sätta gränsen för vad som är medel och vad som är under?
Subjektivt/Mall eller okompat, en sten sax påse kan alltid vinna allt eller förlora allt. Men gör det listan hård eller mjuk, tråkig eller rolig det är väl där varje arrangör får ta ställningstagande och just Gothcon vill försöka få till ett klimat med både bra och stabila arméer som absolut inte är dåliga men att det inte heller blir en tråkig upplevelse för någon som spelar med lite mer ovanliga och sämre val.
Det är i alla fall vad jag önskar.
Men Vi försöker givetvis att göra kompen rättvis så att det skall spegla listan med förutsättningarna som klimatet och uppdragen ger.
Jag har precis gått genom våra exempellistor och kommer att de närmaste dagarna göra min bedömning av dessa.
Dessutom kommer jag förespråka mer frågor kring dessa listorna om man undrar saker.
När det kommer till denna listan så är det egentligen inte en sten sax påse lista utan en stabil lista som dessutom har en väldigt bra edge mot mycket motstånd. Framförallt när det ofta i subjektivt och Gothcon kommer många aningen mjukare listor med mindre Mech vilket gör en massbolterlista riktigt bra.
Kul att de är så många trådar som spårar ur nuförtiden
Tycker den behöver mera variation i choises, kanske en deva squad med några ovanligare vapen?
Inte så insatt i DA just, men de har väll rätt så många elite choises som är fräna?