Intressant fråga!fjugin skrev:Vad händer om Grotsnik joinar tank bustas? Måste man assaulta fordonet eller närmaste fiende?
Kan man använda den ena som ett sätt att få mer "kontroll" över den andra?
Orks till LinCon
-
Booogeyman
Re: Orks till LinCon
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
- speedfreek
Att diskutera saker via text är alltid lika gjort för att missuppfattas...GusMorgan skrev:Skulle tagit tempen på forumet innan jag slängde mig in antar jag. Det är rätt uppenbart att ni tar större hänsyn till personen i fråga än åsikterna dom har.
Jag försökte inte åstadkomma någon slags kalabalik i diskussionen utan bara yttra mina åsikter. Vilka, irelevant av vem jag är, kan vara intressanta att diskutera, eller hur?
jaja. ganska uppenbart att ni inte vill ha nya ögon på detta forumet så jag drar väl mig undan. Ses på LinCon! Blir intressant att se hur det går med din lista Katarsis.
cheers!
Jag tycker du kommer med intressanta och i många fall lite annorlunda åsikter, vilket är extra välkommet.
Att döma av vad Katarsis skrev så låter det som om han tycker likadant.
Att det du skriver är intressant och att vi gärna hör mer av det.
Det är dock ändå alltid intressant att veta något om personen bakom också.
Ett "vem är du?" kan faktiskt ibland vara just det. En helt vanlig rak fråga om vem någon är, inte ett "vem fan är du som tror att du är någon, kom inte här och tyck..."
Så, förlåt för mitt (vårt?) misslyckade välkomnande.
Välkommen! (vem fan du nu är...)
/Pär
jag tycker den ser bra ut. Rätt spelad så kan du få ut massor av den armen!
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Ok jag gör ett försök igen 
Men detta gäller för majoriteten av arméerna inom 40k. Såklart även här med några undantag.
Erkänner att detta var nog mest gnäll från min sida då jag inte har till mycket övers för komp systemet och specifikt inte Orkernas Komp. Min lista har 31 i komp även fast jag försökt Komp-opta den medan förhoppningsvis fortfarande ha en chans att vinna några matcher. Återstår väl att se på LinCon hur det går.
Visst finns det en sanning i att det är svårt att spela med högt kompade orker (finns undantag dock).Mork skrev:Ok, 9 element som kan döda tanks, vara 2 i shooting och 2 i movement. Med den kompen, relativt ok tycker jag.GusMorgan skrev:Du har absolut för lite tankdödande i din lista.
Sant, för kompen är det bra. Det jag kände var att Om man inte vill använda sina 30 orker till att assaulta tanks med ligger all anti-tank på två enheter som kommer antagligen få allt skytte på sig så fort som möjligt. Såklart, om man kan hantera detta och hålla enheterna vid liv är det inget problem men förlorar man tankbusta enheten och lootas kommer det bli svårt att kontra pansar.
Finns det billigare inom HQ choices? Man kan ju räkna med 5 S8 då det oftast lär vara en charge.GusMorgan skrev:warboss utan Powerclaw är 4 styrka 7 attacker för 65 poäng. Löjligt dyrt för medioker skada.
Finns nog inte billigare. Om syftet är att bara ha ett HQ för att man måste är väl det ett bra val. Men 25 poäng och lite mindre komp för en avsevärt bättre warboss känns väl värt det. Sen beror det ju på vad man möter. Det är ju inte alltid powerclaw är att föredra (initiativ 1) om man slår på mjuka saker. Men åter igen. 4-5 styrka 7-8 attacker för 65 poäng eller 4-5 styrka 10 attacker för 90 poäng. Finns inte mycket som är mer poängvärt än powerclaws.
15 boys utan någonting till kontra en battlewagon...hmmmm.GusMorgan skrev:gretchins är trevliga att hålla objectives med om du lyckas skydda dom hela matchen eftersom dom kommer dö vad som än träffar dom. att placera dom i en battlewagon skyddar ju dom avsevärt men det är 90 till poäng för att hålla ett objektiv.
vad jag menade var att om man ska ta -10 komp och 90 poäng för en battlewagon känns det bättre att använda den i offensiven eftersom den är det bästa orker har i fordonsväg. Kan lika gärna ta en trukk med shoota boys för 100ish poäng och hålla den i reserv för att claima objektiv med och utnyttja battlewagonen till fullt.(deff rolla ja tack)
Sant, men en "dålig trukk" som ger transport till en enhet som annars inte kan ha en. De trukkar man har brukarGusMorgan skrev:en looted wagon utan boomgun är i princip en dålig trukk.
oftast vara upptagna av sina riktiga ägare. Sen finns det ett par skäl till spelmässigt.
Vilken enhet är det du menar? vill gärna veta vilka övriga skäl då jag ser inget syfte med en looted wagon.
Rent enhetsmässigt så har du rätt här. Dock ser jag precis vad Mattias kommer koncentrera sina lootas och även tankbustas.GusMorgan skrev:Visst.. 5 lootas kan skjuta 15 Str 7 skott om du har tur men dom har ytters begränsad rörlighet vilket ger fienden möjlighet att bara undvika dom eller döda 3 st och få dom att fly. När dom sedan lagt all sin fokus på dina tankbusters kan dom bara luta sig tillbaks och plocka enhet efter enhet.
Och denna roll är väldigt viktig, speciellt med tanke på Grotsnik.
förklara gärna.
De flesta orkarméer ligger risigt till mot mechade IG. Smällar man får ta. Men lite tur och rätt spel så går detGusMorgan skrev:Möter du en imperial guard Mech armé kommer du bli uppäten efter runda två
nog att klara sig hyffast även mot dessa. Men det kommer bli lite svårare, helt sant.
Rokkit spam funkar bra. Deffkoptas är svårspelade men väldigt lågt kompade. Med twin linked rokkits är dom superba att spränga chimeras med. Dyra i poäng men väl värt det.
GusMorgan skrev:Högt komp med orker enligt nuvarande kompmall är endast möjligt om man vill förlora varenda match man spelar och hoppas på att kamma hem några poäng med de enheter som möjligtvis överlever. Sorgligt men sant.
Men detta gäller för majoriteten av arméerna inom 40k. Såklart även här med några undantag.
Erkänner att detta var nog mest gnäll från min sida då jag inte har till mycket övers för komp systemet och specifikt inte Orkernas Komp. Min lista har 31 i komp även fast jag försökt Komp-opta den medan förhoppningsvis fortfarande ha en chans att vinna några matcher. Återstår väl att se på LinCon hur det går.
Det går att vinna med högt kompade orker..
Det är ofta så att när man är van att spela utan komp och ser kompmallen så känns det som att man inte kommer vinna med den lite sämre armen man kan bygga med mallen. Men man måste tänka på att man inte kommer att möta okompade listor med sin kompade lista.. Man kommer att möta lika mycket sämre listor av de andra armeerna.
Det tar ett tag att vänja sig vid att spela mot kompade listor, det är inte samma sak som att spela mot okompade listor. Enheter som är helt meningslösa i okompade sammanhang kan prestera bra i kompade sammanhang där de möter liknande enheter.
Det är ofta så att när man är van att spela utan komp och ser kompmallen så känns det som att man inte kommer vinna med den lite sämre armen man kan bygga med mallen. Men man måste tänka på att man inte kommer att möta okompade listor med sin kompade lista.. Man kommer att möta lika mycket sämre listor av de andra armeerna.
Det tar ett tag att vänja sig vid att spela mot kompade listor, det är inte samma sak som att spela mot okompade listor. Enheter som är helt meningslösa i okompade sammanhang kan prestera bra i kompade sammanhang där de möter liknande enheter.
- speedfreek
De är det i orkarmén som är bäst på att hantera Vypers, Gun Drones, Rhinos, Wave Serpents o dyl, som är sådant som lätt används för att locka bort Grotsnik och hans stora enhet.GusMorgan skrev:Rent enhetsmässigt så har du rätt här. Dock ser jag precis vad Mattias kommer koncentrera sina lootas och även tankbustas.GusMorgan skrev:Visst.. 5 lootas kan skjuta 15 Str 7 skott om du har tur men dom har ytters begränsad rörlighet vilket ger fienden möjlighet att bara undvika dom eller döda 3 st och få dom att fly. När dom sedan lagt all sin fokus på dina tankbusters kan dom bara luta sig tillbaks och plocka enhet efter enhet.
Och denna roll är väldigt viktig, speciellt med tanke på Grotsnik.
förklara gärna.
Speedfreek svarade alldeles utmärkt där.
Givetvis är det du skriver bra förslag. Mitt tänk är dock mer riktat till kompmallen, därav lite skillnad
på hur vi tänker angående warboss osv. Sen måste man ju inte hålla sig till mallen, den används bara
på vissa turneringar. Och beroende på vad arrangören väljer så lämpar sig olika enhetsval helt enkelt.
Ang transporter. Ex.vis burnaboys, flash gitz, tankbustas, kommandos. Inga av dessa har en egen transport.
Till dessa lämpar sig en looted wagon väldigt bra. Givet skulle väl kommandos hellre flanka men de andra
har bra nytta av en transport. Om man sedan tar en trukk från ett gäng boys eller från några nobs spelar
kanske ingen större roll. Men oftast vill dessa enheter ha kvar sin transport.
De kan även tjäna som mobilt skydd för dina sista 35 poäng etc etc, lite risky pga "don't press that", men det funkar.
Jag har spelat orker länge. Diskuterar väldigt gärna enheter och strategi om du vill.
Vet inte om jag kan komma med så mycket nytt, men har väl lite mer insikt i mallen.
Så om du vill så hjälper jag gärna dig om det behövs. Alltid roligt med nya ideér.
Och jag lär garanterat lära mig jag också.
Vi ses på Lincon!!
Givetvis är det du skriver bra förslag. Mitt tänk är dock mer riktat till kompmallen, därav lite skillnad
på hur vi tänker angående warboss osv. Sen måste man ju inte hålla sig till mallen, den används bara
på vissa turneringar. Och beroende på vad arrangören väljer så lämpar sig olika enhetsval helt enkelt.
Ang transporter. Ex.vis burnaboys, flash gitz, tankbustas, kommandos. Inga av dessa har en egen transport.
Till dessa lämpar sig en looted wagon väldigt bra. Givet skulle väl kommandos hellre flanka men de andra
har bra nytta av en transport. Om man sedan tar en trukk från ett gäng boys eller från några nobs spelar
kanske ingen större roll. Men oftast vill dessa enheter ha kvar sin transport.
De kan även tjäna som mobilt skydd för dina sista 35 poäng etc etc, lite risky pga "don't press that", men det funkar.
Jag har spelat orker länge. Diskuterar väldigt gärna enheter och strategi om du vill.
Vet inte om jag kan komma med så mycket nytt, men har väl lite mer insikt i mallen.
Så om du vill så hjälper jag gärna dig om det behövs. Alltid roligt med nya ideér.
Och jag lär garanterat lära mig jag också.
Vi ses på Lincon!!
Mork, the articulate ork!
härligt 
Om jag kommer på något att fråga skickar jag ett meddelande, tack.
smart tänkt med lootas.
<- gustaf, ses på uppropet på torsdag.
Om jag kommer på något att fråga skickar jag ett meddelande, tack.
smart tänkt med lootas.
<- gustaf, ses på uppropet på torsdag.