Sida 1 av 6

Första Nidsen

Postat: 15 jan 2010, 16:29
av Jacke
Nu när nidsen äntligen är här har jag satt ihopp en lista med vad jag skulle vilja spela. Eftersom jag inte har någon erfarenhet alls av Nids, så är jag tacksam för alla tips man kan få. Så såga den så mycket ni bara kan!

Hive fleet Reaper

HQ:
Hive tyrant, Hive commander, wings, life leech, paroxysm
255p

Elites:
3 Hive guards
150p

2 Zoanthropes
120p

Troops:
10 Genestealers+1 Broodlord, scything talons
202p

10 Genestealers, toxin sacs
170p

15 Hormagaunts
90p

5 Warriors, 4 deathspitters, 1 Venom cannon
185p

Tervigon, catalyst
175p

Heavy support:
Trygon
200p

Trygon
200p

1747p

Re: Första Nidsen

Postat: 15 jan 2010, 16:45
av Hylander
Helt otroligt hård.

De stora killarna T6 W6 är bra speciellt den som är troops. Att den sedan kan bajs ut en termagaunt enhet i slutet som kan claima gör den inte sämre.

Regeneration på T6 är också riktigt bra.


Att ha 3 sådana monster känns bara för bra. Jämför med gamla nidzcodexen när folk spelade med ca 3 stora killar med ca 12W du sitter på 21W vilket motsvarar 5 stora monster i gamla codexen.

MEN är det en hård lista du vill ha så har du lyckas! :D

Re: Första Nidsen

Postat: 15 jan 2010, 17:01
av Jacke
Jo hårda ska de vara, dock lär det väl ta ett tag innan folk hittar de riktigt ostiga sakerna (om de nu finns) Personligen är jag nöjd om jag får åtminstone spelbar komp, vilket jag ju borde ha.

När man talar om gamla monster så betalar jag ju en jäkla massa poäng för mina monster, jämfört med de gamla fexarna som var skaplig billiga. Tyrant för 255p kan ju alldrig vara värt det?

Re: Första Nidsen

Postat: 15 jan 2010, 18:15
av egge
Tyranten kommer inte vara värd det men trygonen kommer garanterat fungera!

Spelbar och spelbar komp... Det beror. Som Hyllander menar så är det motsvarande 5 monster så du lär komma däromkring med gällande kompen. Om inte sämre.

Bäst i codexet är:
Hive guards
Zoanthrope
Trygons
Tervigor

Stealers när man har fler än 1 enhet.

Det är dem sakerna jag tror kommer ge störst kompminus.

Så använder man inte fexar tror jag max kommer vara 4 monster för att ha en chans på konvent.

Re: Första Nidsen

Postat: 15 jan 2010, 18:18
av n00bn
Fast förr var ju småkrypen lite dyrare. Men anyway jag känner att du hade kunnat ha poisoned weapons på stealersen för att göra dom mycket bättre samt att ge broodlorden frag-granade psychic powern.

Re: Första Nidsen

Postat: 15 jan 2010, 18:38
av Jacke
egge skrev:Tyranten kommer inte vara värd det men trygonen kommer garanterat fungera!

Spelbar och spelbar komp... Det beror. Som Hyllander menar så är det motsvarande 5 monster så du lär komma däromkring med gällande kompen. Om inte sämre.

Bäst i codexet är:
Hive guards
Zoanthrope
Trygons
Tervigor

Stealers när man har fler än 1 enhet.

Det är dem sakerna jag tror kommer ge störst kompminus.

Så använder man inte fexar tror jag max kommer vara 4 monster för att ha en chans på konvent.
Problemet är att jag behöver tyrantens +1 på reserv slaget för att få in alla prylar snabbt. Annars skulle jag dumpa den direkt.


Det finns ingen power som ger frags...

Poison känns inte helt värt det på stealers. Frågan är var man skulle hitta dem poängen

Re: Första Nidsen

Postat: 16 jan 2010, 00:21
av speedfreek
Nya Nidzilla är nog:

Trygon Prime++
250

termagaunts x3
250

tervigons x3
600

2 mawlock
1 trygon
600

pynt och avrundningar eller rent av zoantroper
50+

Det dödar nog nästan allt, så nu behöver vi inte teoretisera kring armélistor mer...

Re: Första Nidsen

Postat: 16 jan 2010, 02:10
av hansson
Men gigantisk risk för att gå OT (behövs kanske en egen tråd för att diskutera nya nids):

Ser ganska balanserat ut. Tycker folk överreagerar på hur bra dom stora killarna egentligen är. Man hakar upp sig för mycket på att det är T6 W6 snubbar som springer omkring. Kolla melee statsen på Tervigonen: WS3 S5 3A sv 3+. Han är en support kille, han bygger lite termas men det är kring 50% chans att han rullar en dubbel varje gång. Han kostar 160p i grund, och du vill i stort sett alltid ge han Catalyst (+15p) och sen är det lite öppet för att ge mer mumma. Helt ok, inte livsfarlig, bra för support.

Hive tyranten är rätt så kraftig, men bara 4W och kostar ungefär som en LR när man kittat honom. Det är balanserat, helt ok, skulle köpa honom för hans enorma support som han kan ge (favored enemy, +1 på reserves, etc).

Fexar är dyra, men ingen verkar hacka på dom så vi lämnar dom.

Trygon kostar 200p i grund. Riktigt arg i närstrid, men även här enbart 3+ save. Men det är svårt att säga att Trygonen är dålig, för det är den inte, men tänkt på att även den kostar kring en LR.

Så ja, det är massor med T6 W6 killar som springer omkring. Dom tål rätt mycket, dock enbart 3+ save så gogo missile launchers. Dom kostar oerhört mycket poäng. Regeneration är trots allt enbart 1 wound för varje 6a man slår, och kostar massor med poäng (tror personligen det sällan är värt).

Men för att svara på OP: ser helt ok ut, jag skulle plocka bort reg från Trygonen och försöka klämma in lite poäng för en Deathleaper. När nästan alla psychic powers är shooting så vill man få bort eventuella psychic hoods, samt är det alltid sweet med en Deathleaper tror jag. Tror du kan försöka få in en spore till dina Zoans också, det tror jag dom gärna vill ha, men då lär du måsta ta bort en stealer grupp och ersätta med lite billiga saker.

Re: Första Nidsen

Postat: 16 jan 2010, 11:13
av Jacke
speedfreek skrev:Nya Nidzilla är nog:

Trygon Prime++
250

termagaunts x3
250

tervigons x3
600

2 mawlock
1 trygon
600

pynt och avrundningar eller rent av zoantroper
50+

Det dödar nog nästan allt, så nu behöver vi inte teoretisera kring armélistor mer...
Trygon prime är inte HQ!
hansson skrev:Men gigantisk risk för att gå OT (behövs kanske en egen tråd för att diskutera nya nids):

Ser ganska balanserat ut. Tycker folk överreagerar på hur bra dom stora killarna egentligen är. Man hakar upp sig för mycket på att det är T6 W6 snubbar som springer omkring. Kolla melee statsen på Tervigonen: WS3 S5 3A sv 3+. Han är en support kille, han bygger lite termas men det är kring 50% chans att han rullar en dubbel varje gång. Han kostar 160p i grund, och du vill i stort sett alltid ge han Catalyst (+15p) och sen är det lite öppet för att ge mer mumma. Helt ok, inte livsfarlig, bra för support.

Hive tyranten är rätt så kraftig, men bara 4W och kostar ungefär som en LR när man kittat honom. Det är balanserat, helt ok, skulle köpa honom för hans enorma support som han kan ge (favored enemy, +1 på reserves, etc).

Fexar är dyra, men ingen verkar hacka på dom så vi lämnar dom.

Trygon kostar 200p i grund. Riktigt arg i närstrid, men även här enbart 3+ save. Men det är svårt att säga att Trygonen är dålig, för det är den inte, men tänkt på att även den kostar kring en LR.

Så ja, det är massor med T6 W6 killar som springer omkring. Dom tål rätt mycket, dock enbart 3+ save så gogo missile launchers. Dom kostar oerhört mycket poäng. Regeneration är trots allt enbart 1 wound för varje 6a man slår, och kostar massor med poäng (tror personligen det sällan är värt).

Men för att svara på OP: ser helt ok ut, jag skulle plocka bort reg från Trygonen och försöka klämma in lite poäng för en Deathleaper. När nästan alla psychic powers är shooting så vill man få bort eventuella psychic hoods, samt är det alltid sweet med en Deathleaper tror jag. Tror du kan försöka få in en spore till dina Zoans också, det tror jag dom gärna vill ha, men då lär du måsta ta bort en stealer grupp och ersätta med lite billiga saker.
Håller faktiskt med dig. Nidsen betalar för vad de får och så svårt är det inte att plocka ut MC då de aldrig har cover och är känsliga för bolter/lasguns. Tänkte faktiskt ha deathleaper först, men kommer inte på något som kan tas bort.

Original listan uppdaterad, regeneration bort och in med poison på stealers och lite gear på warriors

Re: Första Nidsen

Postat: 16 jan 2010, 11:14
av Blom
Jacke skrev:
Original listan uppdaterad, regeneration bort och in med poison på stealers och lite gear på warriors
Edit: de va inget.